بااقتصاد
1401/03/23
13:24
نیروهای نزولی بورس ضعیف و نیروهای صعودی قدرت گرفتند/ انتظارها برای رسیدن به کانال ۱.۶ میلیون واحدی بالا رفت

رشد شاخص کل بورس و فاصله‌‌گیری از وضعیت رکودی با تمایلات کاهشی در روز گذشته به پایان رسید و شاخص کل در مدار صعود قرار گرفت. در روز جاری نیز شاهد افزایش شاخص به شکلی که معاملات مثبت در سراسر بازار جریان داشت، بودیم. بدین ترتیب به نظر می‌رسد واکنش دیر اما به جا به تغییرات نرخ دلار توسط بورسی‌ها آغاز شده و همانگونه که امروز شاهد بودیم نمادهای وابسته به ارز در مرکز توجهات قرار گرفته بودند و شاخص کل با تاثیر مثبت و صدرنشینی نمادهای گروه فلزات اساسی به کار امروز پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، معاملات بازار سرمایه در آغاز امروز با رشد تقاضا در نمادهای فلزی و پالایشی آغاز شد؛ روند مثبت به تمامی گروه‌ها تسری یافت تا بازگشت قدرتمندی برای شاخص رقم بخورد.


طی روزهای گذشته با افزایش پی در پی قیمت دلار در بازار انتظار می‌‌رفت تا شاخص بورس واکنش مثبتی به این امر نشان دهد و در مسیر افزایشی قرار بگیرد. اما این اتفاق در روزی که شاهد کمی عقب‌نشینی از دلار بودیم رخ داد.


منتظر یک رشد قابل توجه


در دو هفته گذشته که بازار سرمایه وضعیت رکودی و کاهشی را تجربه کرده بود بسیاری از فعالان و تحلیلگران بیان می‌داشتند که بازار مستعد یک رشد قابل توجه و چشمگیر در تابستان امسال است. حال پس از اصلاح شاخص بورس سرعتی که شاخص کل در دو روز معاملاتی اخیر برای صعود در پیش گرفته قابل توجه است. بسیاری افزایش دو روزه اخیر شاخص را متاثر از جو روانی در بازار دلار می‌دانند و معتقدند سهم‌های دلاری در صدد جبران عقب ماندگی خود هستند و به دنبال آن‌ها جو مثبت در سراسر بازار تسری پیدا کرده است.


در انتظار پس‌گیری کانال ۱.۶ میلیون واحدی


درحالی که سهامداران و فعالان بازار در ناامیدی کامل برای بازپس‌گیری کانال ۱.۶ میلیون واحدی به سر می‌بردند، بورس دوباره همگان را غافل‌گیر کرد، بدین ترتیب در شرایط کنونی با توجه به مولفه‌های بازار دلار و طلا می‌توان انتظار داشت رشد شاخص کل همچنان ادامه داشته باشد و بازار سرمایه باز هم با تکیه بر صنایع بزرگ فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی مسیر صعود را تا رسیدن به قله ۱.۶ میلیون واحدی پیش رود.


اخبار حاشیه‌ای تاثیرگذار بر بورس در روز جاری


۱-نحوه ثبت‌نام مددجویان برای سهام عدالت اعلام شد


سید مرتضی حسینی،معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه همه مددجویان زیرپوشش سازمان بهزیستی دارای سهام عدالت خواهند شد، گفت: طبق قانون سهام عدالت باید با اولویت اقشار ضعیف و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به افراد تعلق گیرد، در این مورد سازمان بهزیستی جلسه‌ای را با سازمان خصوصی برگزار و آمارها را در این زمینه به روز رسانی کرد و بر این اساس همه مددجویان سازمان بهزیستی سهام عدالت می‌گیرند.


۲- جلسه انجمن فولاد با وزیر نیرو نتایج مثبتی برای تامین بهتر برق فولادی‌ها در پی داشت


دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با چیلان گفت: جلسه یک‌شنبه شب اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد با وزیر نیرو نتایج مثبتی برای تامین بهتر برق صنایع فولاد درپی داشت. وی گفت: در این جلسه مقرر شد که کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد برنامه‌ای فنی و کارشناسی برای محدودیت‌های مصرف برق صنایع فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق تدوین کنند و شرکت‌های برق منطقه‌ای، این برنامه را برای تامین برق واحدهای فولادی ملاک عمل قرار دهند.


دکتر سبحانی با ارائه جزئیات بیشتر گفت: یکی از نتایج مثبت جلسه انجمن فولاد با مهندس محرابیان وزیر محترم نیرو تاکید بر این نکته بود که با فعالیت موثر این کارگروه، به نوعی برنامه محدودیت برق تدوین شود که واحدهای فولادسازی بیش از یک‌سوم مصرف نرمال خود، طی سه‌ماه آینده محدودیت مصرف برق نداشته باشند تا بدین‌ترتیب تولید فولاد کشور متحمل خسارت کمتری شود.


امتیاز خاص برای واحدهای ذوب القایی


رئیس انجمن فولاد تصریح کرد: در این جلسه با موافقت وزارت نیرو، با توجه به شرایط خاص واحدهای ذوب القایی، یک امتیاز ویژه برای این واحدها درنظر گرفته شد و این کارخانجات می‌توانند علاوه بر برنامه مذکور، از ۱۱ شب تا ۸ صبح نیز بدون محدودیت و مطابق دیماند مصرفی برق دریافت کنند. در بقیه ساعات شبانه‌روز نیز مصرف برق این واحدها طبق برنامه کارشناسی تدوین‌شده خواهد بود.


۳-نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه و پاسخ به چند سوال مهم


خطیب‌زاده، درباره قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی انجام شد این اقدام تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است. قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. اقدامات قاطع و متناسب بود . هر چند اینها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود باید مسیر دیگری را می‌رفتند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آینده برجام گفت: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آنها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آنهایی که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است. باید تمرکز خود را برای به نتیجه رسیدن توافق انجام دهند. توافق در دسترس و ممکن است اگر آمریکا دو کار کند اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد و از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱


بیشترین حجم معاملات امروز در صنایع فلزات اساسی ، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ارزش معامله ۴۹۵ میلیارد تومان ، ۴۸۰ میلیارد تومان و ۴۵۸ میلیارد تومان رقم خورد و بیشترین ارزش معاملات به نمادهای شپنا، فولاد و شتران رسید.


فولاد ، پارس ، نوری بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها و بپاس، وبملت ، فملی بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز جاری بوده است. بیشترین فشار تقاضا در نمادهای پردیس، پدرخش و فولاد بود و بیشترین فشار عرضه برنمادهای بوعلی ، چکاوه و تنوین وارد شد. ارزش معاملات خرد سهام در روز جاری نیز برابر ۵۵۶۲ میلیارد تومان بود.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۷۱,۴۴۶ (۳۹,۰۵۹ واحد افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۹,۱۶۰ (۷۷۳۸ واحد افزایش)


ارزش معاملات: ۵۴۶۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، فولاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱,۴۲۲ (۴۱۵ واحد افزایش)


ارزش معاملات: به علت معامله اوراق بهادار بسیار بالا بوده است.


حجم معاملات: به علت معامله اوراق بهادار بسیار بالا بوده است.


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: بپاس، آریا و شگویا




انتهای خبر

0
0