همفکران
1400/09/29
09:22
بی تفاوتی بازار به رشد نیما

نرخ دلار نیمایی در هفته های گذشته روند صعودی داشت و ۳،۴ درصد افزایش یافت. نرخ نیما در ابتدای آذر ماه در محدوده ۲۳،۶۰۰ تومان بود و در روز گذشته به ۲۴،۴۱۴ تومان رسید. اما بازار سرمایه نسبت به این افزایش نرخ و اثرات مثبت آن بر شرکت های بورسی نه تنها واکنش مثبت نشان نداده بلکه همچنان در رکود به روند ملایم کاهشی خود ادامه می دهد...

رشد ۳،۴ درصدی نرخ دلار نیمایی در ۴ هفته اخیر و بی تفاوتی بازار سرمایه


نرخ دلار نیمایی در هفته های گذشته روند صعودی داشت و ۳،۴ درصد افزایش یافت. نرخ نیما در ابتدای آذر ماه در محدوده ۲۳،۶۰۰ تومان بود و در روز گذشته به ۲۴،۴۱۴ تومان رسید. اما بازار سرمایه نسبت به این افزایش نرخ و اثرات مثبت آن بر شرکت های بورسی نه تنها واکنش مثبت نشان نداده بلکه همچنان در رکود به روند ملایم کاهشی خود ادامه می دهد.


شروع دلار نیمایی در سال جاری در محدوده ۲۲،۴۶۰ تومان بود. کف قیمتی نیما ۱۱ خرداد ماه در محدوده ۲۰،۳۳۳ تومان و سقف آن در محدوده ۲۴،۴۱۴ تومان بود که ۲۸ آذر معامله شد.



ساز مخالف دلار نیما با دلار بازار آزاد


در بازار آزاد نرخ دلار از نیمه دوم آذر تا کنون ۳،۳ درصد کاهش یافت و از محدوده ۳۰،۷۹۰ تومان به حدود ۲۹،۷۷۰ تومان رسید. این در حالی است که دلار نیما همچنان به روند صعودی خود ادامه داده است.


دلار آزاد سال ۱۴۰۰ را در محدوده ۲۵،۳۰۰ تومان شروع کرد و اواسط اردیبهشت به کمترین مقدار خود در محدوده ۲۱،۱۰۰ تومان رسید. سقف قیمت دلار آزاد در سال جاری ۳۰،۷۹۰ تومان بود که ۱۶ آذر به ثبت رسید.


از هفته دوم فروردین ماه نرخ دلار در بازار آزاد روند کاهشی را در پیش گرفت و در کمتر از ۴۰ روز متحمل حدود ۱ درصد افت قیمت شد و به سطح ۲۱،۱۰۰ تومان رسید. در هفته دوم اردیبهشت ماه بود که دلار نیما و بازار آزاد در محدوده ۲۱،۳۰۰ تومان به هم رسیدند و علیرغم ادامه روند کاهشی دلار آزاد در آن محدوده زمانی دلار نیما تا ۲۲،۴۶۶ تومان افزایش یافت و از دلار آزاد پیشی گرفت.


پس از افت یکباره بهای دلار در بازار آزاد مجددا گارد صعود به خود گرفت و ضمن رسیدن به سقف قبلی خود در ابتدای سال همچنان به رشد ادامه داد و به بالاتر از ۳۰ هزار تومان نیز رسید.


دلار نیما که از اواخر اردیبهشت تا اواسط خرداد معاملات کم نوسانی را در محدوده ۲۰،۳۰۰ تا ۲۰،۶۰۰ تومان پشت سر گذاشته بود در راستای روند افزایشی بازار آزاد حرکت کرد و تقریبا تا پایان آبان روند افزایشی ملایمی را ادامه داد اما با آغاز آذر شیب افزایش قیمت دلار نیما بیشتر شد و حتی بدون توجه به کاهش نسبی قیمت بازار آزاد در روزهای اخیر به صعود پرشتاب خود ادامه داده است.



انتهای خبر

0
0