بااقتصاد
1401/03/29
14:32
افت ۱۷۰۰ واحدی شاخص کل با معاملات منفی ۶۲ درصدی!/ ابهام فعالان بازار سرمایه در شاخص‌سازی بورس همچنان باقی است

گزارش بازار/ شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ حدود ۶۲ درصد از معاملات امروز بازار سهام تهران در دامنه منفی و با کاهش قیمت نمادها همراه شد و تنها ۳۸ درصد از معاملات در محدوده مثبت انجام شد. این درحالی‌است که شاخص کل بورس ۱۷۷۵ واحد افت کرد و برخی از فعالان بازار سرمایه همچنان معتقدند که متولیان بازار به روند شاخص‌سازی، به‌ویژه در روزهای ریزشی بازار ادامه می‌دهند. چنانچه میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس نیز اخیرا به این انتقادها اشاره کرده و خواستار ایجاد شاخص و نشانگر جدیدی برای بازار سرمایه شده است.

سقوط شاخص کل آیفکس به کانال ۲۰ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران، امروز یکشنبه، ۲۹ خردادماه، کمی نوسانی و بیش‌تر متمایل به منفی همراه با کاهش قیمت‌های پایانی بسیاری از سهم‌های معامله شده بود. شاخص کل بورس تهران، پس از ریزش ۱۷۷۵ واحدی، روی رقم یک‌میلیون و ۵۴۵ هزار واحدی متوقف شد، شاخص کل هم‌وزن اما با واگرایی، ۱۷۸ واحد رشد کرد و روی پله ۴۲۵ هزار و ۳۶۰ واحد ایستاد و شاخص کل آیفکس هم ۱۴۶ واحد منفی را ثبت و به کانال ۲۰ هزار واحدی سقوط کرد.


نوری، همچنان صدرنشین جدول منفی‌سازان شاخص بورس


برای بورس تهران، امروز نمادهای نوری، میدکو، شپنا و فملی با بیش‌ترین تاثیر منفی، شاخص‌سازی کردند و معاملات مثبت نمادهای مبین، پارس و وبملت، نتوانست مانع از ریزش شاخص این بازار شود. سآبیک و نوری، بالاترین تراکنش منفی و وبملت، در نقطه مقابل، بیش‌ترین حجم تراکنش مثبت بورس را رقم زدند.


بازگشایی دی در دامنه منفی معاملات فرابورس


جدول شاخص‌سازان فرابورس هم امروز با صدرنشینی نمادهای بپاس، دی، زاگرس، فغدیر و وسپهر سرخپوش شد و دماوند و سمگا، دو نماد سبزپوش این جدول محسوب شدند. ددانا، امروز هم بالاترین حجم تراکنش منفی را برای فرابورس رقم زد و دی و کرمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. گفتنی است؛ نماددی، پس از ۹ ماه توقف، امروز بازگشایی و با افت قیمت مواجه شد.


کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۱۶ نماد شرکتی


در پایان وقت بازار امروز، نماگرها، ۲۲۴ نماد مثبت و ۳۹۱ نماد منفی را ثبت کردند. از این تعداد، ۲۰۰ نماد بالاتر از قیمت پایانی و ۳۲ نماد در محدوده قیمت پایانی، قرار گرفتند و ۴۰۲ نماد هم پایین‌تر از قیمت‌های پایانی معامله شدند. همچنین برای ۷۶ سهم، رشد قیمت بیش از ۳ درصد و برای ۱۱۶ سهم، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی ثبت شد.


عشقی: افزایش دامنه نوسان معاملات منجر به تعادل در صف‌های خرید و فروش شده است


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، اعلام کرد: افزایش دامنه نوسان اثر مثبتی داشته و صفوف خرید وفروش کمتر شده است. این استراتژی ادامه دارد و مجدد بازنگری می‌شود. دامنه نوسان در تابستان یک پله دیگر باز خواهد شد و تا اخر امسال با رفع این محدودیت و بازتر شدن دامنه، صف‌های خرید و فروش برچیده می‌شود.


تلاش سازمان بورس برای بازگشت اعتماد سهامداران حقیقی


عشقی همچنین، یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان بورس را تاثیرپذیری صنایع از تصمیمات و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی دانست و گفت: سازمان بورس در این جهت برای گوشزد تبعات و اثرات تصمیمات دولت و مجلس بر عملکرد صنایع و شرکت‌ها اقدام به راه‌اندازی میز صنعت کرده است تا چالش‌های تصمیم‌گیری به مراجع تصمیم‌ساز منتقل ‌شود، همچنین سازمان شفاف‌سازی و انتشار اطلاعات برای بازگشت اعتماد به بازار را در دستور کار قرار داده است.


ظرفیت بازار سرمایه برای تبدیل به موتور محرک اقتصاد کشور


رییس سازمان بورس، یکی دیگر از اهداف اصلی این سازمان را سودآوری بلندمدت شرکت‌ها اعلام و اظهار کرد: ما باید این سودآوری را تضمین کنیم تا اعتماد مردم جلب شود، بنابراین، تصمیماتی که برای صنایع و شرکت‌های بورسی گرفته می‌شود باید منطقی باشد.


افزایش قیمت روغن نباتی، مصرف خانوار را کاهش داد


علیرضا شرفی، مدیرعامل شرکت تعاونی فرآوری روغن و دانه‌های روغنی، گفت: افزایش قیمت روغن نباتی، میزان تقاضا برای خرید روغن را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داد. به گفته وی، در حال حاضر مصرف‌کنندگان از ذخایر خانگی استفاده می‌کنند، از این‌رو ممکن است تا ۲ ماه دیگر برای تامین نیازشان به بازار مراجعه نکنند.


تخفیف‌های جدید صنایع پتروشیمی و پلیمری برای صنایع شوینده


بختیار علم‌بیگی، رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، با تایید خبر موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۵ درصدی قیمت انواع مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی، گفت: در برخی محصولات، قیمت مواد اولیه و کالاهای موردنیاز این صنعت که از خارج تامین می‌شود بیش از دو برابر افزایش داشته است. بر همین اساس و به دستور وزیر صنعت، مقرر شد برای محصولات پتروشیمی و همچنین پلیمرهای داخلی مورد استفاده در این صنعت تخفیفاتی در نظر گرفته شود.


پایان انتظار سهامداران دی پس از ۹ ماه!


با وجود مشکلاتی که سهامداران بانک دی با آن روبرو بودند، بالاخره این نماد پس از ۹ ماه توقف، امروز بازگشایی و البته با کاهش قیمت مواجه شد.


رکوردشکنی تاریخی مهر آیندگان در واریز سود سهامداران از طریق سجام


گروه توسعه مالی مهر آیندگان، ۲۴ ساعت بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، اقدام به واریز سود سهامداران کرد و رکورد سریع‌ترین واریز سود در تاریخ بازار سهام از طریق سامانه سجام را به خود اختصاص داد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم ۹۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۶۶۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۳۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۹۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به رقم ۴۲۶۴ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای سمگا، دی و خزامیا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های وبملت، نوری و شپنا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های بانک، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۵۵ ، ۴۰۱ و ۲۹۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۴۵.۹۶۲.۹۲ (۱۷۷۵.۲۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۵.۳۶۰.۸۰ (۱۷۸.۱۵افزایش)


ارزش معاملات: ۳۷۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: نوری، میدکو و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۹۶۳.۲۵ (۱۴۶.۹۷-)


ارزش معاملات: ۲۹۳۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، دی و زاگرس


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0