بورس پرس
1401/06/28
00:01
نخستین صندوق املاک و مستغلات تاسیس شد/ پرداخت اجاره سه ماهه

پس از صدور موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات توسط سازمان بورس، اولین صندوق بر روی ملک اداری با متراژ مفید ۹۰۰ متر مربع و عمر ۱۴ سال در تهران تاسیس شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، داوود حمزه مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری گفت: صندوق املاک و مستغلات (REIT) عملا نوعی سرمایه‌گذاری خرد در در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم است. به این صورت که افراد می توانند به جای خرید یک واحد کامل ملک، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌گذاری‌های خرد اقدام کنند.


وی افزود: یکی از تمایزهای این نوع سرمایه‌گذاری با صندوق زمین و ساختمان این است که صندوق‌های ریت بر روی ملک ساخته شده در حال بهره‌برداری تاسیس می‌شود و سرمایه‌گذاران، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت افزایش قیمت ملک، می‌توانند اجاره نیز دریافت کنند. حسب آنچه در امیدنامه پیشنهادی صندوق املاک و مستغلات مدیریت ارزش مسکن به عنوان نخستین صندوق املاک و مستغلات آمده، پرداخت اجاره بصورت سه ماهه خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های جاری به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد.


این مقام مسئول ادامه داد: محدودیت حداقل سرمایه‌گذاری برای خریداران این صندوق‌ها وجود ندارد و افراد می‌توانند در حد چند میلیون تومان نیز در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند ولی در عرضه اولیه نخستین ریت، احتمالا محدودیت‌های معمول در پذیره‌نویسی‌های عرضه اولیه توسط سازمان بورس اعمال خواهد شد.


حمزه عنوان کرد: پذیرش و معامله واحدهای این گونه صندوق‌ها در فرابورس انجام خواهد شد. نخستین صندوق املاک و مستغلات بر روی یک ملک اداری با متراژ مفید ۹۰۰ متر مربع و عمر ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تاسیس شده است. مدیر این صندوق، نسبت به عقد قرارداد با شرکت صبا عمران به عنوان مدیر بهره‌برداری برای اجاره دادن و جمع آوری وجوه حاصل از اجاره صندوق اقدام کرده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌های جاری هر سه ماه یکبار به حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد کرد.


وی تصریح کرد: این صندوق بصورت صندوق قابل معامله (ETF) تاسیس شده و معامله خواهد شد. با توجه به معامله هر روزه واحدهای این صندوق در بازار فرابورس عملا امکان اعلام روزانه قیمت مدنظر فعالان بازار سرمایه برای ملک اداری نیز فراهم خواهد شد که این یکی از ویژگی‌های جدید و قابل توجه و ابزاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. امید می رود حداکثر ظرف مدت دو هفته آینده پذیره‌نویسی این صندوق در فرابورس انجام شود و عملا باب جدیدی برای معرفی گزینه سرمایه‌گذاری جذاب دیگری در بازار سرمایه گشوده شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0