همفکران
1401/03/25
14:57
وقایع نگاری همفکران از هفته چهارم خرداد ماه بازار سرمایه؛

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم با وجود اینکه بازار سرمایه به دلیل ابهامات گوناگون شرایط چندان مطلوبی نداشت اما وضعیت کلی بازار نسبت به هفته قبل بهبود داشت ...


وقایع نگاری همفکران از هفته چهارم خرداد ماه بازار سرمایه؛ نوسان منفی ۲ هزار تومانی دلار طی دو روز اخیر، بازدهی مثبت بیش از نیمی از نمادهای بازار سرمایه و بهبود نسبی ارزش معاملات خرد


در هفته ای که پشت سر گذاشتیم با وجود اینکه بازار سرمایه به دلیل ابهامات گوناگون شرایط چندان مطلوبی نداشت اما وضعیت کلی بازار نسبت به هفته قبل بهبود داشت. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد که در هفته سوم خرداد ماه به کمتر از ۴ همت افول کرده بود این هفته با ۸ درصد افزایش به حدود ۴،۳ همت رسید. بازدهی شاخص کل در حالی این هفته مثبت سه درصد بود که در هفته قبل یک درصد کاهش داشت. همچنین شاخص هموزن که در هفته قبل افت ۲ درصدی را متحمل شده بود این هفته توانست خود را ۲ درصد بالا بکشد. به نظر می رسد در روزهای آتی با برطرف شدن ابهامات موجود به خصوص در زمینه دلار نیمایی و اخبار منتشر شده پیرامون بلوک خودرویی ها بتوان به بهبود وضعیت بازار سرمایه امیدوارتر شد.


این هفته از ۴۶ صنعت حاضر در بازار سرمایه ۲۶ صنعت بازدهی بیشتر از صفر و مثبت داشتند. یک صنعت بدون بازدهی ماند و ۱۹ صنعت با افت ارزش بازار مواجه شدند. بیشترین بازدهی مثبت در صنعت چاپ با ۱۹،۵ درصد به ثبت رسید. پس از آن صنایع عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با ۷،۱ درصد و استخراج زغالسنگ با ۴،۹ درصد بیشترین بازدهی های مثبت را کسب کردند. اما صنایع فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی با ۵،۲ درصد، استخراج سایر معادن با ۴،۳ درصد و فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه با ۳،۶ درصد بیشترین بازدهی منفی را به دست آوردند.



از بین ۶۷۵ سهمی که این هفته در بازار داد و ستد شدند ۳۸۴ سهم موفق به کسب بازدهی مثبت شدند. بازدهی ۲۸۷ شرکت منفی بود و ۴ سهم بدون بازدهی به کار خود پایان دادند. پربازده ترین شرکتها به ترتیب فلات با ۳۹ درصد، سصفها با حدود ۳۳ درصد، ثغرب با حدود ۲۹ درصد، خمحور با حدود ۲۶ درصد و چافست با حدود ۲۳ درصد بودند. بیشترین افت قیمت در سهام مفاخر با حدود ۲۰ درصد، سبزوا با بیش از ۱۷ درصد، میهن با ۱۲،۳ درصد، پلاست با ۱۲ درصد و فسازان با حدود ۱۲ درصد اتفاق افتاد.



در هفته جاری دلار تا ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت اما در روز چهارشنبه به کمتر از ۳۲ هزار تومان برگشت.


شنبه؛ چراغ سبز بازار برای برگشت روند


همچون هفته گذشته بازار شروعی متعادل اما کم رمق داشت. برخی از نمادهای کوچک تحرکات مثبت داشتند اما بزرگان بازار با روند منفی معامله شدند. این شرایط تا پایان بازار ادامه یافت و در نهایت، شاخص کل ۲،۰۱۱ واحد و شاخص هموزن ۱،۵۳۶ واحد کاهش یافتند. ارزش معاملات خرد حدود ۳،۵ همت بود.


گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد امیدوارم در سریع‌ترین زمان ممکن به ایران بروم، از سرگیری مذاکرات عاقلانه‌ترین گزینه است. اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت با وجود صدور قطعنامه می‌توان مذاکرات وین را به نتیجه رساند.


رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱.۲میلیارد دلار تجارت ایران با آفریقا را به دو برابر یعنی ۲،۵ میلیارد دلار و تا پایان ۱۴۰۴ به ۵ تا ۶ میلیارد دلار برسانیم که رسیدن به این میزان نیازمند الزاماتی از جمله تجهیز زیرساخت‌هاست.


در بازارهای جهانی روند قیمتی طلا همچنان نزولی است. بهای هر اونس در روزهای اخیر به ۱،۸۴۵ دلار رسید. بازار رمز ارزها روند نزولی گرفت و اکثر کوین ها در محدوده قرمز قرار گرفتند. بیت کوین در محدوده ۲۹ هزار دلار داد و ستد می شود.


دلار از محدوده ۳۲،۱۲۰ تومان استارت زد و تا محدوده ۳۲،۲۷۰ تومان معامله شد.


یکشنبه؛ حقیقی ها محتاط شدند


بازار شروعی همانند دیروز داشت، متعادل و البته منفی. اما رفته رفته وضعیت تقاضا در سهم های بزرگ بازار بهبود یافت و منجر به رنج کشی های مثبت به خصوص در نمادهای پالایشی شد. در ادامه تعداد نمادهای مثبت از منفی سبقت گرفت. با وجود اینکه حقیقی ها امروز محتاطانه عمل کردند اما شاخص کل بیش از ۱۴ هزار واحد و شاخص هموزن ۱،۵۵۴ واحد افزایش یافتند.


وزارت صنعت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در صورت عرضه خودرو در بورس کالا احتمال نجومی شدن قیمت خودروهای کم‌تیراژ و کم تعداد و همچنین ۳ قیمتی شدن آن‌‌ها وجود دارد.


رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نشان می دهد که طرف مقابل در رسیدن به توافق خوبی که تحریم ها علیه ملت ایران را رفع کند، جدی نیست. نفتالی بنت گفت ایران در حال غنی سازی اورانیوم با نرخ بی‌سابقه‌ای بوده و به طور خطرناکی به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نزدیک شده است.


بازار رمز ارزها همچنان نزولی دنبال می شود. بیت کوین به کانال ۲۷ هزار دلاری رسید.


نخستین داد و ستدهای دلار در بازار آزاد در محدوده ۳۲،۱۵۰ تومان بود که در ادامه به بالای ۳۳ هزار تومان رسید. قیمت گواهی سپرده سکه تا ۱۶ میلیون و ۳۸۳ هزار تومان بالا رفت.


دوشنبه؛ بازگشت روزهای سبز بازار


بازار شروعی مثبت و پرتقاضا داشت. بزرگان بازار یکی پس از دیگری تا سقف قیمتهای خود پیش رفتند. حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل بهبود قابل توجهی داشت. عمده نمادهای بازار سبزپوش شدند. کمی بعد خریداران عقب نشستند اما طولی نکشید که تقاضا مجدد تقویت شد و در نهایت شاخص کل بیش از ۳۹ هزار واحد و شاخص هموزن بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰ واحد رشد کردند. حقیقی ها ۳۷۲ میلیارد تومان پول به بازار تزریق کردند. ارزش معاملات خرد نیز به ۵ و نیم همت رسید.


خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اعلام کرد آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آمریکا می‌خواهد موضوعات دوجانبه را از طریق مذاکرات وین حل کند. تلاش داریم از سلاح دلار در اقتصاد بین‌الملل فاصله بگیریم. گروسی پیشرفت اقتصاد ایران را به همکاری با آژانس منوط کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت فعالیت هسته ای ایران در چارچوب قوانین است.


جلسه با وزیر نیرو نتایج مثبتی برای تامین بهتر برق فولادی‌ها در پی داشت. سازمان بازرسی کل کشور به وزارت صمت بابت سامانه یکپارچه خودرو تذکر داد.


سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت هیچ بحثی درباره افزایش قیمت بنزین در کشور مطرح نیست و آنچه در فضای رسانه‌ای درباره قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت سوخت آزاد به‌صورت غیرواقعی مطرح می‌شود، صحت ندارد.


قیمت نفت در بازارهای جهانی در پی افزایش آمار کرونا در چین با کاهش مواجه شد و به ۱۱۹ دلار رسید. رمز ارزها همچنان در روند نزولی قرار دارند. بیت کوین به ۲۵ هزار دلار رسید.


بهای دلار در ابتدا کمی کاهش یافت و مجددا وارد کانال ۳۲ هزار تومان شد. اما در ادامه یکبار دیگر به بالای ۳۳ هزار تومان رسید. کمی بعد نتوانست طاقت بیاورد و در نهایت تا ۳۲،۸۵۰ تومان تعدیل شد.


سه شنبه؛ افت دست جمعی کامودیتی ها در بازارهای جهانی


بازار متعادل آغاز شد. اگر چه خریداران میل چندانی نسبت به خرید نشان ندادند اما تمایلی برای عرضه هم نداشتند. حدود یک ساعت از بازار گذشته بود که در گروه خودرو تحرکت مثبتی دیده شد. به طوری که برخی از نمادهای این گروه مانند خزامیا و خمحور صف خرید شدند. خگستر نیز شاهد رنج کشی رو به بالا بود. زراعتی ها که در هفته های قبل با تقاضا همراه بودند امروز منفی داد و ستد شدند. نوری بیشترین ارزش معاملات را در گروه شیمیایی به ثبت رساند. در ادامه بازار به صورت متعادل و بدون فشار خاصی پیش رفت. در انتها، شاخص کل ۲،۶۱۹ واحد و شاخص هموزن ۷۷۰ واحد رشد داشتند.


حجت عبدالملکی از سمت خود در وزارت کار استعفا داد و زاهدی وفا جانشین او شد. سخنگوی دولت گفت پیش‌بینی می‌کنم تا پایان ۱۴۰۱ نیازی به افزایش قیمت بنزین نباشد. رئیس کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد نتیجه ساماندهی ارز ترجیحی رونق بازار سرمایه خواهد بود.


شمش فولاد خوزستان در بورس کالا مورد توجه ویژه قرار گرفت و با رقابت ۱۹ درصدی همراه شد. قیمت شمش فخوز به ۱۵ میلیون و ۴۳۱ هزار تومان در هر تن رسید.


قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت در مدار نزول قرار گرفت. آلومینیوم با بیش از ۲ درصد افت به ۲،۶۳۸ دلار رسید. روی حدود ۲ درصد کاهش داشت و در محدوده ۳،۶۲۵ دلار قرار گرفت. مس با ۱،۳ درصد افت تا ۹،۳۱۹ دلار کاهش داشت. طلای جهانی به محدوده ۱،۸۲۷ دلار برگشت. نفت برنت تا ۱۲۳ دلار پیش رفت. گلدمن ساکس پیش بینی کرد که نفت خام در تابستان امسال تا بشکه‌ای ۱۴۰ دلار برسد.


روند منفی رمز ارزها همچنان ادامه دارد. بیت کوین تا ۲۱ هزار دلار سقوط کرد.


دلار در محدوده ۳۲،۵۰۰ تومان داد و ستد شد. بهای گواهی سپرده سکه به ۱۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان کاهش یافت.


چهارشنبه؛ بازگشت مجدد دلار به کانال ۳۱ هزار تومان


شروع داد و ستدها متعادل اما منفی بود. با این وجود سهام سیمانی، قطعاتی، ساختمانی و نیروگاهی خریدار بیشتری دارد اما بزرگان بازار با عرضه مواجهند. بازار با برتری عرضه ها پایان یافت و در انتها، شاخص کل ۹،۷۳۸ واحد و شاخص هموزن ۹۹۹ واحد افت داشتند.


محدودیت برق شبانه صنایع فولادی و سیمانی حذف شد. سخنگوی وزارت برق عراق گفت در دو روز آینده بدهی‌های گازی و معوق عراق به ایران که از سال ۲۰۲۰ عقب مانده است، پرداخت خواهد شد.


واشنگتن ادعا کرد بسته پیشنهادی جدید ایران شامل درخواست‌های فرابرجامی است. ۱۳ سند همکاری میان ایران و ترکمنستان امضا شد. بایدن با وزیر انرژی امریکا نشست اضطراری برگزار کرد و از پالایشگاه‌های نفت خواست تا راهکارهای مشخصی برای افزایش عرضه بنزین ارائه کنند و در مورد مسائل ظرفیت پالایشگاه توضیح دهند.


جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته ۸.۷ درصد رشد کرد.


روند نزولی بازار رمز ارزها ادامه یافت و بیت کوین به کانال ۲۰ هزار دلار عقب نشینی کرد.


دلار در بازار آزاد به کمتر از ۳۲ هزار تومان رسید.

انتهای خبر

0
0