بااقتصاد
1401/06/21
11:19
«وبوعلی» در دوره شش ماهه بازدهی قیمتی ۳۵ درصدی داشت/ سود خالص «وبوعلی» ۲۰ درصد رشد کرد

سرمایه‌گذاری بوعلی (وبوعلی) در دوره شش ماهه اول خود افزایش ۲۰ درصدی در سود خالص داشته و بازدهی قیمتی این شرکت در بازار سرمایه حدود ۳۵ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، سرمایه‌گذاری بوعلی در پایان دوره ۶ ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به جمع درآمدهای عملیاتی ۳۸۴ میلیارد تومان رسیده که ۲۱ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است. ۱۴۷.۴ میلیارد تومان از مجموع درآمدها مربوط به درآمد سود سهام و ۲۳۴.۹ میلیارد تومان مربوط به فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.


سود عملیاتی با رقم ۳۷۴.۹ میلیارد تومانی افزایش ۲۱ درصدی و سود خالص با رقم ۳۷۵ میلیارد تومان افزایش ۲۰ درصدی داشته و به ازای هر سهم ۱۲۵ تومان محقق شده است.


بوعلی در دوره مورد بررسی در شهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی و هم‌چنین سپرده‌های بانکی، صندوق‌های درآمد ثابت و گواهی سپرده کالایی سکه و صندوق طلا سرمایه‌گذاری کرده است. از جمله مهمترین عوامل بین‌المللی تاثیرگذار بر فضای کسب و کار شرکت می‌توان به نگرانی درخصوص کاهش قیمت کالاها در بازار جهانی باتوجه به کاهش رشد اقتصادی در کشورهای مثل چین، آمریکا و منطقه اروپا اشاره کرد. مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اکراین موجب افزایش قیمت انرژی در این منطقه شده و تولید در این منطقه را با مشکل مواجه کرده است. در آمریکا ادامه افزایش تورم فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره مجاب کرده است که این امر نیز می‌تواند برروی قیمت کالاها تاثیر منفی داشته باشد. در سطح ملی و منطقه‌ای در راه تحقق برجام گام‌های موثری برداشته شده است و احتمال به نتیجه رسیدن آن افزایش داشت که این موضوع برروی صنایعی مثل خودرو و بانک تاثیر مثبت داشته است. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و موج تورم ناشی از آن در ماه‌های اخیر از فشار تورمی آن کاسته شده است.


بررسی ارزش بازار وبوعلی


ارزش بازار شرکت‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای اسفند ۱۴۰۰ تا پایان مرداد ۱۴۰۱ بیش از ۹ درصد افزایش ارزش داشته است و از حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان به ۶۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در این بازه زمانی ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی نزدیک به ۲۵ درصد افزایش داشته و از ۹۵۸.۵ میلیارد تومان به ۱۱۹۹ میلیارد تومان افزایش یافته است. نمودار زیر بازدهی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری را در مقایسه با بازدهی سهام شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در دوره شش ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.


1

رتبه‌بندی شرکت‌های فعال در صنعت سرمایه‌گذاری براساس ارزش بازار و سرمایه ثبت شده در پایان دوره مورد بررسی به شرح جدول ذیل بوده است.


2

ساختار سرمایه‌گذاری شرکت


شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی باتوجه به نوع فعالیت خود اکثریت سرمایه خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص داده است. جدول زیر ساختار سرمایه‌گذاری‌های شرکت را طی سه مقطع زمانی اخیر نشان می‌دهد. بالغ بر ۹۸ درصد از منابع شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار قابل معامله در بورس، فرابورس و بورس کالا تخصیص یافته است. با توجه به شرایط، شرکت محدودیتی در جهت حفظ یا تغییر ترکیب سبد سرمایه‌گذاری‌ها به تناسب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دسترس، ندارد.


3

بررسی بازدهی


بازده سهام شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در دوره مورد گزارش حدود ۳۵ درصد بوده است.


4
انتهای خبر

0
0