ارز دیجیتال
1400/07/25
09:13
صحبت‌های جدید ویتالیک بوترین درباره سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز، اتریوم و NFTها

ویتالیک بوترین، خالق ارز دیجیتال اتریوم، در جدید‌ترین مصاحبه خود سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO)، ساختار شبکه اتریوم و توکن‌های غیرمثلی (NFT) را زیر ذره‌بین برده و نظر خود را درباره هریک از آنها...

ویتالیک بوترین ، خالق ارز دیجیتال اتریوم ، در جدید‌ترین مصاحبه خود سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) ، ساختار شبکه اتریوم و توکن‌های غیرمثلی (NFT) را زیر ذره‌بین برده و نظر خود را درباره هریک از آنها گفته است.


به گزارش کوین تلگراف، ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، در جریان قسمت جدید پادکست استکبورگ تاکس (The Stakeborg Talks)، درباره مسائل مختلفی از جمله علاقه اولیه‌اش به ریاضیات و حل مسئله، پتانسیل سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز، دیدگاه شخصی‌اش درباره جامعه بیت کوین و توکن‌های غیرمثلی (NFT) اظهارنظر کرده است.


بوترین کارآفرین بسیار متواضعی است و علاقه زیادی به حرفه خود دارد. زمانی که از او پرسیده شد کدام عنوان شغلی را برای خود ترجیح می‌دهد، عنوان «فیلسوف فناوری» را انتخاب کرد؛ البته احتمالا خودش شخصا این اصطلاح را به وجود آورده است.


بوترین این گفت‌و‌گو را با چند نقل قول از توسیدید (Thucydides)، مورخ، دانشمند و جنگجوی بدنام یونانی آغاز کرد و سپس دیدگاه خود را در مورد تغییر دوگانگی بین اصول پیشرفت مداوم صنعت فناوری و فضای انتزاعی‌ای که بین پیش‌گامان فلسفه ایجاد شده است، توضیح داد.


بوترین در پاسخ به این سوال که آیا اتریوم می‌تواند جای بیت کوین را نه تنها از نظر قیمت، بلکه به‌عنوان یک دارایی با قابلیت ذخیره ارزش بگیرد یا خیر، گفت:


تصور می‌کنم بزرگ‌ترین تفاوت اتریوم و بیت کوین این است که در بیت کوین ارزش اکوسیستم به خاطر قیمت این ارز دیجیتال است، اما در اتریوم این اکوسیستم است که به ارز دیجیتال [اتر] ارزش می‌دهد.


راه‌اندازی هاردفورک لندن اتریوم در اواسط ماه اوت (مرداد)، باعث بهبود سیستم پرداختی تراکنش‌های این شبکه شده و مشخصا بر کارمزد تراکنش‌ها و درآمد ماینرها تاثیر گذاشته است.


بوترین گفته است:


خصوصا [اکنون که] طرح «EIP-۱۵۵۹» اجرا شده است و کارمزدها سوزانده می‌شوند، اهداف اقتصادی این [به‌روزرسانی] بیشتر نمایان می‌شود.


بوترین یک ماه پیش در فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم (Time) قرار گرفت. نقش اساسی او در رشد شبکه اتریوم و رساندن ارزش بازار این ارز دیجیتال به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار، از دلیل اصلی دریافت این عنوان بود. رهبری صنعت امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و کمک به گسترش توکن‌های غیرمثلی هم از دیگر دلایل انتخاب او به‌عنوان یکی از چهره‌های تاثیرگذار مجله تایم بوده است.


بوترین ضمن اشاره به رشد سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز و توسعه مدل‌هایی مانند رای‌گیری و تامین بودجه درجه دوم، توضیح داد که گیت کوین دائو (Gitcoin DAO) و آپتیمیسم (Optimism) از جمله پروژه‌هایی هستند که در زمینه ارائه راهکار برای مدیریت کالاهای عمومی فعالیت می‌کنند و در حال گسترش چشم‌اندازه این حوزه هستند.


بوترین در پاسخ به این سوال که آیا پس از موفقیت‌های امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیرمثلی، سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز هم در اکوسیستم ارزهای دیجیتال موفق می‌شوند یا خیر، گفت:


معتقدم که قطعا با گذشت زمان اهمیت این سازمان‌ها بیشتر می‌شود. فکر نمی‌کنم که فضای DAO کمبود قابل‌توجهی داشته باشد و برعکس، کاستی‌های بسیار کوچکی در آنها دیده می‌شود. چه زمانی یک DAO تصمیم می‌گیرد برای اولین بار از یک استراتژی محوری استفاده کند، یا چه زمانی می‌شود که دو DAO تصمیم بگیرند با یک‌دیگر ادغام شوند؟ مسئله توانایی در تصمیم‌گیری‌های بزرگ است، نه دنبال‌کردن یک مسیر تدریجی یکسان. تصور می‌کنم به‌زودی شاهد چنین چیزهایی خواهیم بود.


بوترین در پایان به رشد سریع حوزه توکن‌های غیرمثلی اشاره کرد و در رابطه با اشخاص جدیدی که جذب این دارایی‌ها شده‌اند، گفت:


به نظر من NFT‌ها از لحاظ فرهنگی بسیار جالب هستند. آنها باعث می‌شوند افرادی وارد اتریوم شوند که طرز فکر کاملا متفاوتی در مقایسه با [فعالان] حوزه امور مالی غیرمتمرکز و افراد معمولی فعال در فضای ارزهای دیجیتال دارند.



انتهای خبر

0
0