سنا
1402/03/18
14:08
فعال‌سازی بازار سوم و پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۲ فرابورس

محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری با اهالی رسانه در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی به بیان مهمترین برنامه‌های فرابورس در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

سال گذشته ۱۷ شرکت در فرابورس عرضه اولیه شدند



محمدعلی شیرازی در نشست خبری با اهالی رسانه در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی گفت: طی یکسال گذشته بالغ بر ۱۷ عرضه اولیه داشتیم، همچنین ۴ شرکت نیز پذیره‌نویسی شده است.


در سال ۱۴۰۱ شاهد پذیرش تپسی به‌عنوان نخستین شرکت استارت‌اپی بودیم. همچنین شاهد پذیرش ۲۲ صندوق ای‌تی‌اف، ۲ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و نخستین صندوق املاک و مستغلات، بودیم. در سال گذشته موفق به انتشار نخستین قرض‌الحسنه شدیم.


محمدعلی شیرازی گفت: در سال جاری راه‌اندازی بازار توافقی نخستین هدف فرابورس محسوب می‌شود. این بازار مختص به شرکت‌های سهامی عامی بوده که قابل پذیرش در سایر بازارها نیستند و شرکت‌های این بازار در سامانه جداگانه‌ای معامله خواهند شد.


بازار sme نیز فعال خواهد شد. سال گذشته به شدت بر پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید داشتیم. این اهم در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت. اواخر سال گذشته بر پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان و جسورانه تمرکز داشتیم و بزرگترین صندوق جسورانه نیز در این مدت پذیرش شد. در سال جاری نیز فعال‌سازی بازار سوم را پیگیری خواهیم کرد. این بازاری برای شرکت‌های سهامی خاص است و با همکاری سازمان بورس این اهم امسال رقم خواهد شد.



بازار ثانویه تامین مالی جمعی در نیمه اول سال راه‌اندازی می‌شود


محمدعلی شیرازی در پاسخ به سوال پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) در خصوص برنامه فرابورس برای توسعه ابزارهای نوین، بیان کرد: آیین‌نامه اجرایی تامین مالی جمعی تدوین شده است و در سال جاری تلاش بر رونق این موضوع داریم.


همچنین بر بازار ثانویه تامین مالی جمعی نیز تمرکز خواهیم کرد و تا ۶ ماه نخست این بازار راه‌اندازی می‌شود. در حال حاضر ۱۸ سکوی تامین مالی وجود دارند و مصمم هستیم این تعداد به‌طور ویژه بیشتر شود.


البته برخی از سکوهای تامین مالی علی‌رغم اینکه دارای مجوز هستند، عملکرد فعالی ندارند که در این خصوص نیز مهلت مقرری درنظر خواهد گرفته شد و در صورت عدم عملکرد فعالانه، مجوز آنها لغو می‌شود.

انتهای خبر

0
0