همفکران
1401/01/21
15:16
گزارش بازار/ نقدینگی در چرخش

شاخص کل بورس تهران ۲۱ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۷۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی طی امروز بازگشتی قوی را رقم زد و توانست از ابتدا در مدار مثبت استارت بزند و تا انتها به همین منوال ادامه دهد. تداوم اقبال خریداران به کوچک های بازار موجب شد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۱ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۷۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی طی امروز بازگشتی قوی را رقم زد و توانست از ابتدا در مدار مثبت استارت بزند و تا انتها به همین منوال ادامه دهد.


تداوم اقبال خریداران به کوچک های بازار موجب شد شاخص هموزن به حرکتش در مدار صعودی ادامه دهد. به این ترتیب این شاخص امروز هم سبز ماند و با رشد ۵۴۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


فولاد، وامید و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فولاد با رشد ۱.۵ درصدی روز را به پایان رساند. وامید حدود ۲.۷ درصد افزایش قیمتی را به ثبت رساند و خودرو با صف خرید در سقف قیمتی بست. کنور، خگستر و شپنا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. شپنا در مدار منفی ۱.۵ درصدی متوقف شد. خگستر با افت ۳ درصدی به خط پایان رسید و کنور کاهش قیمتی ۲ درصدی داشت.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، بپاس و مارون، ۱۷۴ واحد افزایش یافت و به بالاتر از سطح ۲۰ هزار واحد رسید. قچار و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۱۹۸ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


نرخ گاز مصرفی سیمانی‌ها و سایر صنایع تعیین شد


به استناد تصمیات اخذ شده در جلسه چهل و دوم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع اعلام شده است. به استناد آن مدیر کل دفتر محیط کار و محیط زیست وزارت صنعت، معدن و تجارت این نرخ را به صنایع سیمانی و سایر صنایع ابلاغ کرده است.


در این ابلاغیه آمده است: "از زمان ابلاغ مصوبه نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها، بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی، حداکثر ۵۰ هزار ریال تعیین می‌شود.


همچنین نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی مجتمع‌های احیاء فولاد و مصارف مربوط به تاسیسات عمومی پتروشیمی و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و غیره معادل ۴۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها، حداکثر ۲۰ هزار ریال خواهد بود.


نرخ گاز مصرفی صنایع سیمان و سایر صنایع معادن ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شده است.


امیرعبداللهیان: ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد


وزیر امور خارجه ایران: حتما دنبال این هستیم تحریم‌ها از میان برداشته شود ولی عزتمندانه و پایدار. تاکید رئیس‌جمهور این است که نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد. ما با سه کشور اروپایی در مباحث فنی به نتایجی رسیدیم.


در سفری که به مسکو داشتم، توافق ما با طرف روس این شد اگر در موضوع مذاکرات وین خطوط قرمز ما رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم، روسیه هیچ مانعی نخواهد بود.


طرف آمریکایی در دو، سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد که در تعارض با برخی بندهای متن است. در حوزه لغو تحریم‌ها، خارج از مذاکرات علاقه‌مندند شروط جدیدی را مطرح و اعمال کنند. ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده و خواهد ایستاد.


نفعی در مذاکرات مستقیم با آمریکا ندیدیم. بارها آن‌ها بر مذاکره اصرار کردند گفتیم اگر حسن‌نیت دارید، یکی دو مورد اقدامات عملی را انجام دهید.


ما همزمان مخالفت خود را با جنگ و اعمال تحریم‌های یکجانبه اعلام کردیم. راهکار را در اوکراین جنگ نمی‌دانیم و راهکار را سیاسی می‌دانیم.


الزام سازمان بورس به عرضه بلوکی شرکت‌ها برای جلوگیری از تلاطم در بازار سهام


مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس:


بنابر رویه این سازمان برای حفظ منافع سهامداران و مالکان شرکت‌ها، شرکت‌هایی که عرضه‌های قابل توجه داشته و مشمول معاملات بلوکی یا عرضه عمده می‌شوند، ملزم به عرضه عمده یا بلوکی در بازار سرمایه بوده و سازمان بورس مانع از عرضه آنها به طور خرد می‌شود.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، بانکی ها و نفتی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و چند رشته ای به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خودرو، خگستر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز بانکی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله و نفتی ها صورت گرفت. دو نماد وبصادر و وتجارت بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خگستر و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



برخلاف روز گذشته ، امروز استارت معاملات بازار سهام مثبت زده شد و علی رغم تکانه های منفی در میانه های بازار، این خریداران بودند که برنده میدان شدند و در نهایت بازاری مثبت همراه با رشد قیمتی اکثریت سهام را سپری کردیم.


خودرویی ها با در راس توجه بودن خبهمن آغاز بکار کردند. صف خرید سنگین این نماد توانست تقاضا را در این گروه تقویت کند و ایران خودرو را هم به صف خرید برساند. عمده نمادهای این صنعت با رشد حداکثری همراه بودند و تنها خساپا و خگستر بودند که ساز مخالف زدند و با پرچم سرخ به خط پایان رسیدند.


بانکی ها با توجه به بخشنامه واگذاری بلوک سهام از جمله پرطرفداران بازار امروز بودند. وبصادر با صف خرید بسته شد. وبملت حدود ۳ درصد رشد داشت و ۳۹۲ تومان شد. وتجارت در مدار مثبت ۴ درصدی متوقف شد و به ۲۲۳ تومان رسید. وپارس امروز را هم تماما در صف خرید ماند.


در فلزات اساسی ها فملی و فخوز مماس بر صفر معاملاتی متقف شدند. فولاد ۱.۵+ خورد و ۱۲۱۶ تومان شد. ذوب رشد ۴ درصدی داشت و فاسمین با ۳ درصد افزایش و در قیمت ۲۱۳۴ تومان بست.


در صنعت دارو شاهد رشد حداکثری قیمت در نمادهای داوه، دلر و ریشمک بودیم. دتوزیع ۲+ خورد و به بالای ۳ هزار تومان رسید. دعبید و تیپیکو در مرز صفر معاملاتی به کارشان پایان دادند.


پالایشی ها بیشتر روز را با نوسانات منفی پشت سر گذاشتند اما در دقایق ابتدایی خود را به مدار مثبت رساندند. شبندر با رشد ۲ درصدی به ۸۲۹ تومان رسید. شتران و شبریز در محدوده های قیمتی روز قبل بستند. شپنا با ۱.۵ درصد افت قیمتی مواجه شد.


همگروهی های شستا تماما سبزپوش به استقبال این غول بورسی رفتند. شستا امروز بازگشایی شد و در قیمت ۱۰۲ تومان بست. وغدیر رشد ۱ درصدی داشت و ۱۳۳۶ تومان شد. ونیکی و وامید پرتقاضا تر بودند و حدود ۳ درصد افزایش قیمتی را رقم زدند.


سیمانی ها، زراعتی ها، بیمه ای ها و سرمایه گذاری ها از پرتقاضا ترین صنایع بازار امروز بودند که اکثریت نمادهایشان با رشد قیمتی همراه شدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شتهران، وحافظ و لازما و در بازه ۳۰ روزه نمادهای لازما، فنرژی و شتهران بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۱۶ درصد، سدشت با ۳.۹۳ درصد و ولپارس با ۳.۴۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سیلام با ۳.۰۳ درصد، ثاباد با ۲.۹۱ درصد و غمارگ با ۲.۷۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۷۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۶۶ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۵ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۹۱۷ دلار رسید.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۳۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۱.۳ درصد افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۷۶ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۹۴۷ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0