تکنیکال ثنایی
1400/05/14
13:34
از زمان آپدیت EIP-1559، ماینرها تنها برای تراکنش‌هایی که درون یک بلوک قرار دارند، کارمزدی را تحت عنوان انعام (Incentive Tips) دریافت خواهند کرد و ه...

از زمان آپدیت EIP-۱۵۵۹، ماینرها تنها برای تراکنش‌هایی که درون یک بلوک قرار دارند، کارمزدی را تحت عنوان انعام (Incentive Tips) دریافت خواهند کرد و هدف از این کارمزد، انگیزه دادن به ماینرها جهت سرعت بخشیدن به شبکه است. باقیمانده کارمزد تراکنش تحت عنوان کارمزد پایه (base fee) که متناسب با اندازه تراکنش است ، به شبکه ارسال و سوزانده می شود. نحوه سوزانده شدن این کوین ها نیز به این صورت است که شبکه این ارزها را به آدرسی می فرستد که کلید خصوصی آن در اختیار کسی نیست و دیگر امکان استفاده در شبکه را ندارند. این کارمزد توسط خود شبکه و متناسب با شلوغی آن تعیین می شود.


. از آنجایی که کارمزد پایه یا base fee به طور کامل سوزانده خواهد شد، بخشی از اتریوم های موجود در شبکه از بین خواهند رفت.


EIP-۳۵۵۴


و تعویق زمان بمب سختی اتریوم



شبکه اتریوم هاردفورکهای زیادی را تجربه کرده است و هاردفورک لندن یازدهمین تجربه این ارز دیجیتال می باشد. پس از هاردفورک DAO انشعابی در شبکه اتریوم به وجود آمد و به خلق اتریوم کلاسیک منجر شد. از آن زمان ایده بمب سختی شبکه به ذهن توسعه دهندگان این بلاکچین خطور کرد تا راه را برای انشعابات بعدی اتریوم ببندند. اما این کار را از چه طریق انجام خواهند داد؟


توسعه دهندگان اتریوم به دنبال این هستند تا در نهایت سیستم اجماع شبکه را به طور کامل تغییر دهند و از الگوریتم اجماع اثبات کار به سمت الگوریتم اجماع کار پیش بروند. اما این موضوع این چالش را مطرح خواهد کرد که بسیاری از ماینرها تلاش خواهند کرد تا مقابل این روند بایستند. لذا ایده بمب سختی به ذهن توسعه دهندگان شبکه رسید. از زمان بمب سختی، عصر یخبندان تراکنش ها در شبکه اجرایی خواهد شد و سختی شبکه آنقدر زیاد خواهد شد تا دیگر هیچ ماینری نتواند در شبکه فعالیت کند و شبکه به طور خودکار به سمت الگوریتم اثبات سهام پیش برود.


بر اساس پروتکل EIP-۳۵۵۴ بمب سختی شبکه اتریوم تا ابتدای دسامبر سال جاری میلادی به تعویق خواهد افتاد . (اگرچه به نظر بسیاری از کارشناسان در آن زمان هم شاهد تعویق این موضوع در شبکه خواهیم بود.)



تاثیر هاردفورک اتریوم بر روی قیمت



عمده تحلیلگران انتظار دارند که هاردفورک لندن منجر به افزایش قیمت اتریوم شود اما این طرح مخالفانی نیز دارد که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:



تاثیرات مثبت هاردفورک لندن:



این هاردفورک منجر به کاهش کارمزد تراکنش ها در شبکه خواهد شد و این موضوع کارایی این شبکه را در حوزه قراردادهای هوشمند افزایش خواهد داد. همانطور که می دانیم رقیبان اتریوم در شبکه با استفاده کارمزد کمتر و سرعت بالاتر تراکنش ها توانسته اند در طول ماه های اخیر طرفداران زیادی را در حوزه دیفای جذب کنند. از جمله این رقبا می توان به پولکادات (استفاده از پاراچین ها برای رفع مشکل مقیاس پذیری)، بایننس اسمارت چین (نمونه متمرکز و ارزان تر شبکه اتریوم) و سولانا اشاره کرد. برخی بر این باورند که هاردفورک لندن تا حدی کارمزد تراکنش ها را در شبکه افزایش خواهد داد و امکان استفاده در حوزه های مختلف را بیشتر می کند.



بر اساس EIP-۱۵۵۹ بخشی از کارمزد تراکنش های ارسال شده به شبکه، سوزانده می شوند. کاهش عرضه، عاملی طبیعی در افزایش قیمت است و برخی این موضوع را با هاوینگ بیت کوین مقایسه می کنند. تخمین زده می شود که پس از هاردفورک لندن، میزان تورم در شبکه اتریوم از ۴ درصد به ۳ درصد در سال کاهش یابد.



مجموع عوامل مطرح شده در پروپوزالهای پیشنهادی باعث خواهند شد تا استقبال از شبکه بیشتر شود و موسسات مالی سرمایه گذاری بیشتری بر روی این ارز دیجیتال انجام دهند.





تاثیرات منفی هاردفورک لندن:



یکی از چالشهای اصلی و فنی هاردفورک لندن، مشکل به وجود آمده در شبکه آزمایشی Ropsten در هفته های گذشته بوده است. شبکه آزمایشی راپستن که اولین گام اجرایی هاردفورک لندن به شمار می آید، در مراحل اجرایی خود با شکست روبرو شد و کلاینت Geth حدود ۶ ساعت دیتای اشتباه در اختیار نودهای شبکه قرار داد.



این موضوع در صورتی که در شبکه اجرایی واقعی رخ دهد، صدها هزار دلار به استخرهای استخراج اتریوم زیان می رساند.



چالش مهم دیگر کاهش درآمد ماینرها در شبکه است که در صورت وقوع، می تواند فعالیت آنها را در شبکه کاهش دهد و این موضوع احتمال خطر حمله ۵۱ درصدی را افزایش می دهد.



از طرفی برخی معتقدند آپدیت موجود باعث استقبال بیشتر از شبکه اتریوم خواهد شد و با توجه به اینکه هاردفورک لندن مشکل مقیاس پذیری شبکه را رفع نکرده است، این موضوع می تواند در نهایت به مرگ این بلاکچین قدرتمند بیانجامد.



تحلیل تکنیکال اتریوم



انتهای خبر

0
0