بااقتصاد
1400/09/23
14:37
سکوت معنادار وزیر اقتصاد در مقابل تجمع اعتراضی سهامداران زیان‌دیده/ بودجه ۱۴۰۱، عامل اصلی ریزش شاخص بورس و افزایش بی‌اعتمادی سهامداران

گزارش بازار/سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ درحالی که امروز هم سهامداران متضرر به تجمع اعتراضی خود مقابل سازمان بورس اوراق بهادار ادامه داده و خواستار پیگیری حقوق و مطالبات بورسی شده‌اند، وزیر اقتصاد که در مجلس حضور یافت و گزارشی درباره بودجه ۱۴۰۱ را به نمایندگان مجلس ارایه داد، سیاست سکوت درپیش گرفته است. وزیر اقتصاد سال گذشته و در چنین روزهایی که شاخص در مسیر ریزشی قرار داشت، از کرسی نمایندگی مجلس، پیام‌های توییتری مبنی بر پیگیری مطالبات سهامداران حقیقی و خرد بازار سرمایه منتشر می‌کرد اما اکنون سکوت معناداری را در پیش گرفته که انتقاد اهالی بازار را نیز درپی داشته است.

دخالت حقوقی‌ها برای کاهش دامنه عرضه سهام


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه، در بازارهای سهام تهران مانند روزهای گذشته، در مدار کاملا منفی قرار داشت و در ساعت‌های پایانی بازار و با حمایت برخی از حقوقی‌ها، کمی از شدت عرضه سهام کاسته شد تا درنهایت، شاخص کل ریزش ۳۷۵۱ واحدی را با نزول به رقم یک‌میلیون و ۲۹۱ هزار واحدی رقم بزند. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۷۳۴ واحد منفی روی نقطه ۳۴۵ هزار و ۴۶۴ واحدی ثبت شد و شاخص کل فرابورس هم با ۷۲ واحد منفی به رقم ۱۸ هزار و ۵۹۰ واحدی افت کرد.


خودرویی‌ها منفی‌سازان اصلی شاخص بورس


با تشدید فشار فروشندگان سهام در نمادهای خودرویی و بانکی بورس تهران که از مذاکرات برجام، تاثیر مستقیم می‌گیرند، بالاترین میزان واحد منفی به شاخص کل اعمال شد. خودرو، وغدیر و خساپا منفی‌سازان اصلی شاخص بورس تهران بودند، درحالی‌که فولاد، شپدیس، شبندر و پارسان با بازگشت به نوار سبز معاملات، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص شدند. کاهنده‌های اصلی شاخص آیفکس امروز به نام نمادهای هرمز، زاگرس، سمگا، فرابورس، وهور و شجم رقم خورد و آریا تک نماد سبز در میان بزرگان سرخپوش این بازار بود.


بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بورس تهران به نمادهای خودرو، شستا و خساپا رسید که روند منفی معاملات را پشت سر گذاشته بودند. توسن، فرابورس و سغدیر هم پرتراکنش‌های مثبت و منفی بازار فرابورس لقب گرفتند.


معاملات اکثرا منفی روی ۶۰۹ نماد شرکتی


معامله‌گران در بازار بورس و فرابورس امروز روی ۶۰۹ نماد شرکتی، دادوستد انجام دادند که با عرضه سهام حقیقی‌ها و تقاضای حقوقی‌ها همراه بود. همچنین ۳۹ نماد شرکتی هم بدون معامله و تغییر قیمت صفر، روی تابلو ثبت شدند.


بودجه ۱۴۰۱، عامل اصلی ریزش شاخص بورس و بی‌اعتمادی سهامداران


بودجه ۱۴۰۱ را می‌توان یکی از عوامل اصلی ریزش‌های این‌روزهای بورس تهران نامید که به بی‌اعتمادی سهامداران خرد و حقیقی دامن زده است. به گفته رییس مجلس شورای اسلامی، لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱ بدون امضای شرکت‌ها به مجلس آمده است.


محمدباقر قالیباف، تصریح کرد: هیچ‌یک از شرکت‌ها پای شفافیت اسناد مالی را امضا نکرده‌اند و عادت تخلف در شرکت‌ها باقی مانده است. رییس مجلس همچنین گفت: دولت و مجلس در مورد بودجه یک حرف می‌زند اما کسی نمی‌پرسد چرا مصوبات اجرا نمی‌شود!


به گفته رییس مجلس، ۵۰ درصد بدهی معوقه دولتی برای شرکت ملی نفت است و سایر شرکت‌های دولتی نیز وضعیت بهتری ندارند.


تایید وزیر اقتصاد به صوری بودن بودجه شرکت‌های دولتی!


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد که امروز به مجلس رفته بود تا توضیحاتی در باره بودجه سال آینده به نمایندگان ارایه دهد، با تایید سخنان قالیباف، تصریح کرد: اگر بخواهیم بودجه شرکت‌های دولتی را صوری تصویب نکنیم، اشتباهات رسوب کرده در بودجه را باید اصلاح کنیم. به گفته خاندوزی، پیوست «تعهدات شرکت‌های دولتی در مقابل نیازمندی‌های‌دولت و حکومت» بهترین روش در بودجه است.


برنامه فرابخشی کنترل تورم از سوی دولت برای بازگشت ثبات اقتصادی


سخنگوی دولت نیز امروز در یک نشست خبری، کنترل تورم را جزو برنامه‌های محوری دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور اعلام کرد و آن را فرابخشی دانست. به گفته بهادری جهرمی، دولت در بخش‌های غیر تولیدی، تدابیری برای کاهش فرارهای مالیاتی اندیشیده است تا درامدهای مالیاتی را در بودجه ۱۴۰۱ افزایش دهد.


سخنگوی دولت بر موضع دولت نسبت به حذف قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد و گفت: برای صنعت خودرو در چهار جلسه ستاد تنظیم بازار به اشکالات این صنعت و همچنین قیمت تمام‌شده تولید، پرداختیم. افزایش عرضه به منظور کنترل قیمت خودرو از سوی بازار یکی از برنامه های مهم است که با متناسب‌سازی عرضه و تقاضا، بازار را به تعادل می‌رساند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۷۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد تومان، در حجم بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۱۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۷۴۰۰ میلیارد تومان رسید.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرویی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۴۴ ، ۲۰۶ و ۱۸۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و نزولی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۲۹۱.۷۹۸.۳۱ (۳۷۵۱.۹۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۴۵.۴۶۴.۱۷ (۳۷۳۴.۶۸-)


ارزش معاملات: ۳.۳۲۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: خودرو، وغدیر و خساپا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۵۹۰.۸۸ (۷۲.۷۱-)


ارزش معاملات: ۷.۴۲۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۷ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: هرمز، زاگرس و سمگا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0