کانال کدال
1400/03/10
17:47
‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت 📊 نماد: غگرجی (بيسکويت گرجي) 📝 معرفی شرکت: سال تأسیس شرکت گرجی به دهه 40 خورشیدی یعنی سال 13...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپنت



📊 نماد: غگرجی (بیسکویت گرجی)



📝 معرفی شرکت:


سال تاسیس شرکت گرجی به دهه ۴۰ خورشیدی یعنی سال ۱۳۴۰ بازمی گردد. این شرکت در حقیقت یک شرکت خانوادگی بوده و بنیان گذار آن مرحوم علی گرجی است که متاسفانه امروز در بین ما نیست . این شرکت قبل از پیروزی انقلاب عضو بورس اوراق بهادار بود.



✳️ طرح های توسعه:——-



❇️ ترکیب درآمدی شرکت:


🔹درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۲۷۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳٪ افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۹ مبلغ ۲۰میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است .میزان بازده حقوق صاحبان سهام در سال ۹۹ برابر ۴۰.۵٪ درصد می باشد در حالی که در سال ۹۸ برابر ۱۰۰٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۵۹.۵ ٪ کاهش یافته است.نسبت ROE صنعت عدد ۳۲٪ را نشان می دهد و ROE شرکت ۸.۵ درصد بالاتر از متوسط صنعت است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت نشان دهنده کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است. این نسبت در سال ۹۸ برابر ۲.۰۵ بوده و در سال ۹۹ برابر ۱.۴۲ بوده است و شاهد کاهش ۰.۶۳ گردش دارایی ها می باشیم. علت کاهش این نسبت رشد بیشتر دارایی های شرکت نسبت به درآمد می باشد.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. نسبت اهرم مالی در سال ۹۹ عدد ۱.۶۰ نشان می دهد و در سال ۹۸ برابر ۱.۶۲ بوده است و بیانگر کاهش ۰.۰۲ اهرم مالی است که علت کاهش این نسبت رشد بیشتر حقوق صاحبان سهام نسبت به دارایی های شرکت می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۲۵.۵٪ به ۱۸٪ کاهش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر کاهش ROE، کاهش حاشیه سود خالص، اهرم مالی و گردش دارایی شرکت می باشد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #غگرجی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:

انتهای خبر

0
0