بورس پرس
1401/11/12
10:05
تحلیلی از ارزش دارایی ها و پرتفوی یکی از پرجمعیت ترین شرکت های بورس

خالص ارزش دارایی ها و پرتفوی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران که یکی از پرجمعیت ترین شرکت بورس از لحاظ تعداد سهامداران محسوب می شود در گزارشی تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران که با نماد "وتوصا" در بازار اول معاملات بورس حضور دارد در گزارشی تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفت.


بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران (سهامی عام) ۶ دی سال ۷۵ نزد اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و مرکز اصلی آن در تهران است. سهام شرکت ۵ اردیبهشت سال ۸۷ در فهرست شرکت‌های بورس درج شد. نوع فعالیت شرکت ۹ اردیبهشت سال ۹۷ به هلدینگ مالی تغییر و نام شرکت به گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران تغییر یافت.


سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان است. فرآیند افزایش سرمایه شرکت از محل آورده و تجدید ارزیابی دارایی‌ها آغاز شده و بزودی اطلاعات تکمیلی در این خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.


ترکیب سهامداران شرکت در ۱۰ بهمن ماه:



در پی تغییر موضوع فعالیت شرکت از سرمایه‌گذاری به هلدینگ، شرکت اقدام خروج از صنایع فلزات اساسی کرد و با خرید سهام دو شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت و سرمایه‌گذاری سبحان در سال ۹۶ سبد بورسی را در صنایع واسطه‌گری‌های مالی و سرمایه‌گذاری متمرکز کرد و طبق الزامات اساسنامه ، ۵۸ درصد از سرمایه‌گذاری های شرکت در صنعت واسطه‌گری های مالی که مربوط به چهار شرکت زیر مجموعه، سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت، سرمایه‌گذاری پایای تدبیر پارسا، سرمایه‌گذاری اعتبار و سرمایه‌گذاری جامی است.



خالص ارزش دارایی‌های شرکت توسعه صنعتی ایران در پایان دی ماه برابر با ۴.۶ هزار میلیارد تومان و ترکیب سبد دارایی‌ها به شرح زیر است:



نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌های شرکت در آخر آذر ماه برابر ۶۴ درصد و روند این نسبت در بازه‌های ماهانه از ابتدای سال ۹۹ به صورت زیر است:



با توجه به ماهیت هلدینگ توسعه صنعتی ایران این شرکت دارای شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیر مجموعه است که هر یک از این زیر مجموعه‌ها دارای سبدی از دارایی‌های متنوع هستند. تصویر کلی و تجمیع شده از سبد دارایی آن‌ها با لحاظ سهم و مالکیت‌های مشترک شرکت توسعه صنعتی ایران به صورت زیر خواهد بود:



در دسته سهام شرکت‌های بورسی نکته حائز اهمیت، افزایش وزن سهام در سبد دارایی‌های شرکت توسعه صنعت و تجارت است که از میانگین وزن ۲۲ درصد در دو سال اخیر به ۴۰ درصد رسیده و با توجه به مدیریت فعال بر روی این بخش از دارایی‌های شرکت، انتظار افزایش سودآوری در پایان سال جاری می‌رود.



همچنین حدود ۱۰ درصد از دارایی‌های توسعه صنعتی را صندوق‌ها و گواهی‌های مبتنی بر سکه و طلا تشکیل می‌دهد و از آنجا که این کلاس از دارایی، ریسک ناشی از نوسانات برابری ریال با دلار را کاملا پوشش می‌دهد می‌توان آن را جزو مزیت‌های مهم سبد دارایی‌های شرکت بشمار آورد.


سهم ۴۷ درصدی شرکت‌های غیر بورسی در سبد دارایی‌های شرکت عمدتا شامل شرکت سرآوا، شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه و شرکت پترو شمیران است. که به جز شرکت پتروشمیران مابقی این شرکت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند و مالک آن‌ها هستند.


سرآوا اولین و بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری در زمینه کسب و کار های نوپا است و موفقیت چشمگیر نام‌هایی چون دیجی‌کالا، کافه بازار و علی‌بابا در کنار نام بنیان‌گذاران این شرکت‌ها به عنوان الگوهای موفق کارآفرینی دیجیتال این شرکت به حساب می‌آیند. شرکت توسعه صنعتی ایران مالکیت ۱۲.۵ درصد از این شرکت را دارا است. کسب و کارهای نوپایی که سرآوا جزو سرمایه گذاران آن‌ها است عبارتند از:



در مجمع سال مالی جاری گروه توسعه صنعتی ایران، ارزش شرکت سرآوا از ۲۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ به بیش از ۹.۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.


شرکت سرآوا غالبا سهامدار کسب و کار‌های نوپایی است که در اقتصاد ایران از آن‌ها به عنوان نمونه‌های موفق ذکر می‌شود. بر اساس اعلام مدیران این شرکت در مجمع سالانه، برنامه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه مانند دیجی‌کالا در بازار سرمایه در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند ارزش افزوده مناسبی برای گروه به ارمغان بیاورد.


همچنین گروه توسعه صنعتی ایران در سال ۹۷ با تخصیص ۲۵ میلیارد تومان به شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه به صورت تخصصی به سرمایه‌گذاری در شرکت های دانش بنیان و نوپا درحوزه فناوری اطلاعات ورود کرد که منجر به سرمایه‌گذاری‌های جذاب با ظرفیت رشد در شرکت‌های نوپایی مانند داستان من (سرویس سفارش کتب شخصی سازی شده برای کودکان)، الوپیک، چای بالکا و شیپور شد.


پتروشمیران (سهامی خاص) دیگر شرکتی است که به واسطه مالکیت سرمایه‌گذاری سبحان در دسته شرکت‌های غیربورسی توسعه صنعتی قرار می‌گیرد . به این صورت که شرکت سرمایه‌گذاری سبحان مالک ۱۲.۵ درصد از سهام شرکت پتروشمیران است و شرکت پایا تدبیر پارسا نیز ۵۰ درصد شرکت سرمایه‌گذاری سبحان را در اختیار دارد. شرکت پتروشمیران با هدف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی تاسیس شد و عمده دارایی آن را مالکیت ۴۴ درصدی پتروشیمی جم‌پیلن تشکیل می‌دهد. به این ترتیب می‌توان گفت گروه توسعه صنعتی ایران به طور غیرمستقیم مالکیت ۵.۵ درصد از پتروشیمی پلی‌پروپیلن جم را در اختیار دارد.




شرکت پلی‌پروپیلن جم سال ۸۳ در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه تاسیس شد. این شرکت تولیدکننده انواع گریدهای پلی‌پروپیلن با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن در سال است. پتروشیمی پلی‌پروپیلن جم خوراک تولیدی را از پتروشیمی جم دریافت می کند و محصول نهایی را تماما در بازار داخل به فروش می‌رساند. بر این اساس هر زمان اختلاف بین ارز آزاد و نیمایی افزایش پیدا می‌کند شرایط برای فروش بهتر شرکت فراهم خواهد شد و باعث افزایش حاشیه سود شرکت می‌شود. نگاهی به فروش شرکت در بورس کالا در ماه‌های اخیر و اختلاف ایجاد شده بین قیمت پایه و قیمت فروش رفته مبین این موضوع است:




همانطور که در نمودار نشان داده شده است در حال حاضر اختلاف بین قیمت معامله با قیمت پایه در پلی‌پروپیلن گرید شیمیایی به ۵۲ درصد و در گرید نساجی به ۳۳ درصد رسیده است که به فروش شرکت بسیار کمک خواهد کرد. گرچه تمام فروش شرکت در بورس کالا انجام نمی‌گیرد ولی با توجه به گزارش‌های ماهانه قیمت‌های فروش قراردادی نیز نزدیک همین اعداد است.


خالص ارزش دارایی‌های گروه توسعه صنعتی ایران بر اساس مطالب فوق حدود ۴.۶۷ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که می توان در این خصوص به نکات زیر نیز اشاره کرد:


- ارزش سرآوا پارس و سرمایه گذاری ایران فرانسه بر اساس ارزش‌گذاری‌های تاریخی محاسبه شده است و ارزش روز این دارایی ها با شرایط تورمی جدید می تواند متفاوت باشد.


- شرکت پتروشمیران از شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیر مستقیم گروه توسعه صنعتی ایران با توجه به اختلاف بین دلار مرجع بورس کالا و دلار آزاد ظرفیت رشد سودآوری در سال های آتی را دارد.


- با توجه به وزن بالای اوراق و صندوق‌های مبتنی بر طلا در پورتفو گروه توسعه صنعتی ایران ظرفیت رشد سودآوری گروه همسو با رشد قیمت این اوراق دارا است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0