بااقتصاد
1400/03/26
14:30
آخرین واکنش منفی بورس به وعده‌های حمایتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم/ بازارهای سهام تهران همچنان زیر فشار فروشندگان

گزارش بازار/ چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ امروز را می‌توان آخرین مهلت و فرصت برای کاندیداهای ریاست جمهوری در جلب اعتماد و آرای سهامداران بورس تهران ارزیابی کرد، بازاری که واکنش نهایی و منفی را به وعده‌ها و شعارهای به‌اصطلاح حمایتی نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم نشان داد. افت ۲۴۵۸ واحدی شاخص کل و ریزش ۲۷۸۶ واحدی شاخص هم‌وزن بورس در پایان معاملات هفته حاکی از آن است که هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند اعتماد دوباره سهامداران خرد را جلب کنند و بازارهای سهام تهران همچنان زیر فشار فروش و خروج حقیقی‌ها قرار دارد.

توقف تمامی شاخص‌های بازارهای سهام تهران


به‌گزارش بااقتصاد، روند معاملات در بازارهای سهام تهران امروز چهارشنبه ۲۶ خردادماه، از مدار متعادل در صبح، به افزایش عرضه تغییر مسیر داد و بیش‌تر نمادهای بزرگ در روال منفی دادوستد شدند. ریزش ۲۴۵۸ واحدی منجر به سقوط شاخص کل از ارتفاع یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شد و روی پله یک میلیون و ۱۴۷ واحدی توقف کرد. شاخص هم‌وزن نیز پس از ثبت ریزش ۲۷۸۶ واحدی به رقم ۳۷۰ هزار و ۵۸۵ واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز پس از ۶۷ واحد منفی، روی رقم ۱۷ هزار و ۲۹۴ واحد متوقف شد.


تقابل بزرگان بورس به نفع سرخ‌پوشان


در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای بزرگ فملی، فارس و شستا بالاترین میزان منفی را به شاخص کل تحمیل کردند تا تلاش‌های مثبت نوری، کگل، شپنا و پارسان، برای ممانعت از سقوط شاخص، بی‌نتیجه باشد. در بازار فرابورس اما بیش‌تر نمادهای شاخص‌ساز، سرخ‌پوش شدند و در راس آنها غصینو، ذوب، کگهر، سمگا، فرابورس و مادیرا قرار گرفتند.


عرضه اولیه ومدیر در روزهای منفی


باوجود روند منفی بازارهای سهام امروز، نماد ومدیر با دامنه قیمت ۲۸۰ تا ۲۹۹ تومان عرضه اولیه شد و به هر کد بورسی، ۱۰۰۰ سهم اختصاص یافت.


افت و خیز معاملاتی برای بیش از ۳۰۰ نماد


تعداد ۵۰۰ هزار معامله امروز در بازار بورس تهران انجام و در فرابورس نیز تعداد ۳۶۹ هزار معامله ثبت شد. ارزش کل بازار بورس به ۴۵۸۱ میلیارد تومان و ارزش بازارهای اول و دوم فرابورس هم ۱۱۴۹ میلیارد تومان رسید. ۵۵ نماد هم رشد بیش از ۳ درصدی و ۲۶۰ نماد افت بیش از ۳ درصدی را تجربه کردند.


معامله بیش از ۴۳۰ نماد در بورس و فرابورس


درمجموع امروز از ۳۰۹ نماد معامله شده ۵۷ نماد در مدار مثبت و ۲۱۳ نماد در دور منفی چرخیدند و تنها برای ۱۷ نماد صف خرید تشکیل شد، درحالی‌که ۹۹ نماد در تراکم صف فروش ایستادند. ارزش ۲۷۴ میلیارد تومانی صف خرید در مقابل ارزش ۱۱۰۶ میلیارد تومانی سهم‌هایی که در صف فروش ایستادند، قابل توجه بود.


تعداد ۱۳۰ نماد در بازار فرابورس دادوستد شدند که ۳۲ سهم در دامنه مثبت و ۸۹ سهم نیز منفی معامله شدند. برای ۱۴ نماد فرابورسی هم صف خرید به ارزش ۴۴ میلیارد تومان تشکیل شد و ۵۲ نماد هم در این بازار صف فروش به ارزش ۵۰۴ میلیارد تومانی ایجاد کردند. کل ارزش صف‌های خرید با ۴۶ نماد در معاملات امروز بورس و فرابورس بیش از ۵۱۷۷ میلیارد تومان رقم خورد و در مقابل، با قرار گرفتن ۲۴۳ نماد در صف فروش، ارزش این صف‌ها به ۳۲۴۷ میلیارد تومان رسید.


کاهش صف‌های فروش و تعادل در روند معاملات


هرچند یکی از مولفه‌های مهم و مثبت این‌روزها در بازارهای سهام تهران، کاهش تعداد نمادهایی است که در صف فروش قرار می‌گیرند. همچنین معاملات متعادل و روان حتی در دامنه‌های منفی نیز برای نمادهای بزرگ و کوچک، مولفه مثبت دیگر بازار به‌شمار می‌رود که روزنه‌های امید برای بازگشت معاملات به روند صعودی را در میان فعالان بازار قوت می‌بخشد.


سهم‌های تازه‌وارد فرابورسی صدرنشین جدول پرتراکنش‌ها


پرتراکنش‌ترین نماد در معاملات امروز بورس تهران غکورش بود و ولکار، شپنا، خگستر، خودرو، غزر و خساپا هم در این لیست قرار گرفتند. همچنین سهم‌های پراتراکنش در بازار فرابورس هم به نام فتوسا، فگستر، رافزا، چخزر، زملارد، کزغال و شاروم ثبت شد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازارهای سهام تهران، با محاسبه عرضه اولیه نماد ومدیر، بیش از ۱۲۷۰۰ میلیارد تومان با حجم دادوستد حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان سهم رقم خورد. از این میزان، سهم ارزش معاملات بورس تهران با جابجایی بیش از ۵۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود و برای فرابورس نیز ارزش معاملاتی ۹۳۰۰ میلیارد تومانی با انتقال ۱۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ثبت شد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس بیش از ۳۰۴۰ میلیارد تومان با تغییر خالص مالکیت ۲۳۵ میلیارد تومان به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.


گروه‌های خودرو، فراورده نفتی و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۴۷۵، ۳۱۰ و ۲۱۷ میلیارد تومان برترین صنایع از نظر حجم معاملات در بازار امروز بودند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۴۷,۶۶۹.۳۳ (۲۴۶۰.۱۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۰.۵۸۵.۶۰ (۲۷۸۶.۱۰-)


ارزش معاملات: ۳.۵۴۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: نوری، کگل و شپنا


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فملی، فارس و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۲۹۴.۱۷ (۶۷.۸۹-)


ارزش معاملات: ۹.۳۳۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، ذوب و کگهر


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0