بورس۲۴
1401/02/27
17:15
اولین نماد تامین سرمایه فرابورسی در بازار دوم رونمایی شد/ استقبال حقیقی‌ها از گشایش نماد «تماوند»

طی معاملات روز جاری فرابورس، شرکت تامین سرمایه دماوند با نماد «تماوند» با گشایش نماد در بازار دوم فرابورس کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. نماد تماوند به‌عنوان اولین شرکت تامین سرمایه در فرابورس ایران امروز باقیمت ۵۳۹ تومان گشایش و مورد معامله قرار گرفت.

اولین نماد تأمین سرمایه فرابورسی در بازار دوم رونمایی شد/ استقبال حقیقی‌ها از گشایش نماد «تماوند»

بورس۲۴ : طی معاملات روز جاری فرابورس، شرکت تامین سرمایه دماوند با نماد «تماوند» با گشایش نماد در بازار دوم فرابورس کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. نماد تماوند به‌عنوان اولین شرکت تامین سرمایه در فرابورس ایران امروز باقیمت ۵۳۹ تومان گشایش و مورد معامله قرار گرفت.


صبح روز جاری نیز نشست خبری گشایش نماد شرکت تامین سرمایه دماوند با نماد «تماوند» در بازار دوم فرابورس با حضور مدیران این مجموعه برگزار شد.


در ابتدای این نشست حجت‌الله انصاری مدیرعامل تامین سرمایه دماوند با اشاره به اینکه تامین سرمایه دماوند در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ تاسیس و مجوز فعالیت شرکت در مردادماه سال ۱۳۹۹ صادر شد، در خصوص دارایی‌های تحت مدیریت این شرکت، توضیح داد.


دارایی‌های تحت مدیریت «تماوند»


وی با اشاره به اینکه «تماوند» با دو صندوق در اسفندماه ۱۳۹۹ کار خود را شروع کرد، گفت: به‌این‌ترتیب که صندوق درآمد ثابت سپید دماوند با ۲۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی شد و صندوق بازار گردانی لاجورد دماوند نیز در همین ماه شروع به فعالیت کرد.


مدیرعامل تامین سرمایه دماوند با اشاره به اینکه صندوق سهامی اوج دماوند نیز در آبان ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد، گفت: ازآنجاکه بازدهی صندوق‌های سهامی با شاخص مقایسه می‌شود، بازدهی این صندوق در شش ماه نخست فعالیت ۲۱ درصد بوده، درحالی‌که بازدهی شاخص کل در این دوره ۱۹ درصد بوده است.


وی در ادامه تشریح دارایی‌های تحت مدیریت این مجموعه تصریح کرد: همچنین صندوق سرمایه‌گذاری مختلط گنبد مینای دماوند در اسفند ۱۴۰۰ مجوز فعالیت خود را اخذ کرد و بازدهی آن در سه ماه گذشته حدود ۱۱ درصد بوده است، با توجه به اینکه دارایی تحت مدیریت این صندوق‌ها اوراق با درآمد ثابت، سپرده بانکی و ... است به همین دلیل با شاخص کل مقایسه نمی‌شود.


انصاری در ادامه این نشست با تاکید به درخواست مجوز اصولی ۲ صندوق دیگر از سوی تامین سرمایه دماوند عنوان کرد: تغییرات سازمان بورس باعث تسهیل و تسریع صدور مجوزها شده است.


رتبه سوم تامین مالی کشور متعلق به «تماوند»


او با اشاره به اینکه تماوند در سال ۱۴۰۰ رتبه سوم تامین مالی کشور را به دست آورده است گفت: در این سال مجموعا ۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و ۶ هزار میلیارد تومان اوراق شرکتی منتشر کردیم.


مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در تشریح سایر خدمات تامین مالی این مجموعه به پذیرش چندین شرکت اشاره‌کرده و گفت: شرکت بین‌المللی صنایع و معادن غدیر با عنوان «وکغدیر» که چند ده هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده به‌زودی عرضه اولیه خواهد شد.


مدیرعامل تامین سرمایه دماوند با اشاره به این نکته که مجموعه تماوند بازار گردان شرکت «وکغدیر» خواهد بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌هایی که تماوند بازار گردانی آن‌ها را در اختیار خواهد داشت ۴ تا ۵ شرکت باشد، بازار گردانی این شرکت‌ها باعث رشد سرمایه تحت مدیریت تماوند در صندوق لاجورد دماوند خواهد شد.


مسیر افزایش سرمایه «تماوند»


وی در خصوص افزایش سرمایه دماوند نیز، اظهار کرد: این شرکت با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی تاسیس شد که از ۲۰۰ به ۵۰۰ میلیارد تومان در مهرماه ۱۴۰۰ به ثبت رسید؛ اولین دلیل آن الزام سازمان بورس مبنی بر سرمایه حداقلی ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تامین سرمایه‌هاست و در حال حاضر این سرمایه به ۷۰۰میلیارد تومان افزایش‌یافته است.


انصاری در ادامه افزود: حدود ۷ هزار میلیارد تومان، علاوه بر سه هزار میلیارد تومانی که موافقت اصولی آن را گرفتیم، تامین مالی در دست این مجموعه است. علاوه بر این پیشنهاد افزایش سرمایه از ۷۰۰ به ۱۴۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۰۰ درصد، به هیئت‌مدیره ارائه‌شده است.


طراحی و بومی‌سازی ابزارهای مالی


وی با تاکید بر اینکه در حوزه ابزارهای مالی یکی از هدف‌گذاری‌ها از ابتدا، طراحی ابزار جدید بود، گفت: تامین سرمایه دماوند در حال طراحی ابزار و فاز مطالعاتی آن است، ابزاری که معرفی خواهد شد در دنیا مورد معامله قرار می‌گیرد اما بومی‌سازی با مبانی فقهی در حال انجام است و قطعا باید مسیر خودش را طی کند. بااین‌حال به دلیل جدید بودن فرآیند زمان‌بری است اما تحولی در حوزه ابزارهای مالی اسلامی خواهد بود.


جزییات نماد در اولین روز بازگشایی


طی معاملات روز جاری فرابورس، شرکت تامین سرمایه دماوند با نماد «تماوند» با گشایش نماد در بازار دوم فرابورس کار خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. نماد تماوند به‌عنوان اولین شرکت تامین سرمایه در فرابورس ایران امروز باقیمت ۵۳۹ تومان گشایش و مورد معامله قرار گرفت.


بررسی‌ها از روند معاملات این سهم طی اولین روز حضور در فرابورس نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد خریداران این سهم، حقیقی‌ها و حدود ۲۰ درصد از خریداران حقوقی بودند که حاکی از استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی بازار از «تماوند» بود.

انتهای خبر

0
0