بااقتصاد
1401/01/28
14:19
واکنش مثبت بازار سرمایه به اقدامات مناسب سازمان بورس/ افزایش تدریجی دامنه نوسان، روند معاملات امروز را تغییر داد

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ بر اساس تصمیم سازمان بورس اوراق بهادار، از فردا دوشنبه ۲۹ فروردین‌ماه، بخشنامه افزایش تدریجی دامنه نوسان در معاملات سهام اجرا می‌شود. این اقدام متولیان بورس که از دیرباز خواسته فعالان بازار سرمایه بود، تاثیر مثبت روی روند معاملات امروز گذاشت و جریان منفی صبح، جای خود را به افزایش تقاضا و در نهایت رشد ۷۴۰۰ واحدی شاخص کل داد. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه به آرامش نسبی بازگشته و با کاهش نوسانات، در حال ترمیم است.

تاثیر مثبت افزایش تدریجی دامنه نوسان و رشد نرخ دلار بر معاملات سهام


به گزارش بااقتصاد، بورس تهران امروز یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه، روی دامنه منفی معاملات آغاز به کار کرد اما معامله‌گران سهام با در نظر گرفتن افزایش تدریجی دامنه نوسان در معاملات فردا و سایر مولفه‌های تاثیرگذار مانند رشد نرخ دلار، به سمت تقاضا روی آوردند تا جایی‌که حدود ۸۰ درصد از دادوستدها با افزایش قیمت سهم‌ها همراه شد و یک روز مثبت دیگر را برای بازار سرمایه رقم زد.


شاخص کل هم‌وزن در یک‌قدمی کانال ۴۰۰ هزار واحدی


صعود شاخص کل، به تمامی شاخص‌های بورس تهران و آیفکس تسری یافت. شاخص کل هم‌وزن با ۳۳۴۱ واحد مثبت، تنها ۱۳ واحد با کانال ۴۰۰ هزار واحدی فاصله دارد و شاخص کل آیفکس نیز ۱۴۷ واحد ارتقا یافت و به پله ۲۰ هزار و ۳۹۰ واحدی رسید.


شستا و آریا، پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس و فرابورس


در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس تهران، شستا بازهم در صدر ایستاد اما برخلاف دیروز، نمادهای خودرویی مانند خگستر، خساپا و خودرو بالاترین حجم تراکنش‌های منفی این بازار را رقم زدند. در بازار فرابورس نیز آریا، کرمان و فرابورس، بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت را به نام خود ثبت کردند.


تغییر روند معاملات بورس با حمایت فارس و نوری


فارس، یکی از بزرگ‌ترین نمادهای بورس تهران، به همراه نوری، جریان معاملات این بازار را امروز تغییر دادند و شاخص‌سازان اصلی بورس لقب گرفتند. این دو نماد حدود ۳۰۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل اعمال قدرت کردند. وغدیر، تاپیکو و همراه، سایر نمادهای مثبت‌ساز شاخص بورس بودند. معاملات منفی خودرو و کچاد هم مانع از رشد بیش‌تر شاخص کل بورس تهران شد. رشد شاخص کل آیفکس، امروز هم با حمایت سهم‌های پتروشیمی رقم خورد و آریا، شگویا و مارون، شاخص‌سازان اصلی بودند. حدود ۸۰ درصد از دادوستدهای سهام روی موج مثبت


در پایان وقت بازار، معامله‌گران سهام امروز ۶۲۷ نماد شرکتی را برای خرید و فروش انتخاب کردند و ۱۳ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد نماد معامله شده، ۱۹۴ سهم در صف خرید به ارزش ۶۲۰ میلیارد تومان و ۹ سهم در صف فروش به ارزش ۲۶ میلیارد تومان قرار گرفتند. درمجموع، ۷۸ درصد از کل معاملات امروز در دامنه مثبت و ۲۲ درصد نیز در دامنه منفی به پایان رسیدند.


تخصیص ۷۵ درصد از دارایی‌های صندوق‌ها به اوراق بهادار با درآمد ثابت و اسناد خزانه اسلامی


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، اظهار کرد: مقررات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مختص اوراق دولتی به تصویب رسیده و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ به فعالان بازار سرمایه اطلاع‌رسانی شده است.


به گفته وی، از بهمن سال گذشته تا کنون تعداد ۵ مجوز موافقت اصولی با تاسیس و یا تبدیل ساختار صندوق صادر شده است. این صندوق‌ها اصولا از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی با سررسید کوتاه‌مدت می‌باشند که این امر نیازمند وجود مقادیر قابل توجه اوراق بهادار با ویژگی‌های یاد شده است.


عشقی افزود: چنانچه برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی، انتشار اوراق دولتی کوتاه‌مدت با برنامه‌ریزی مستمر و معین و دارای نقدشوندگی مناسب باشد، امکان تاکید بر این موضوع در حد نصاب‌های سرمایه‌گذاری صندوق نیز وجود خواهد داشت. همچنین، ۹۵ درصد از ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مختص اوراق دولتی، به خرید اوراق بهادار با درآمد ثابت، اسناد خزانه اسلامی و گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی، اختصاص می یابد که از این میزان ۷۵ درصد از دارایی‌های صندوق به اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت و اسناد خزانه اسلامی تخیصص داده می شود.


رییس سازمان بورس همچنین اعلام کرد که این سازمان در راستای توسعه صندوق‌های مذکور، آمادگی دارد درخواست‌های مجوز تاسیس را در اسرع وقت بررسی و صادر کند.


با درخواست بازارگردان امکان افزایش دامنه نوسان نمادهای بورسی وجود دارد


با تصویب ضوابطی امکان افزایش حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان عادی نمادهای بورسی با درخواست بازارگردان میسر شد. مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازار با بیان این مطلب، افزود: مطابق مفاد ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران، بازارگردان می‌تواند در دوره فعالیت بازارگردانی، درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت که نباید از حالت عادی کمتر باشد را به بورس پیشنهاد دهد.


وی به تصویب ضوابط مربوط به میزان تغییر دامنه نوسان و تغییر پارامترهای بازارگردانی در هیات مدیره بورس تهران اشاره و اظهار کرد: از آنجایی که سازمان بورس میزان تغییر دامنه نوسان و تغییر پارامترهای بازارگردانی را برعهده شرکت بورس گذاشته است، ضوابط مربوطه تهیه و به تصویب هیات مدیره بورس تهران رسید.


زمانی گفت: بر این اساس افزایش دامنه نوسان موضوع این ماده پس از ارائه درخواست بازارگردان و تایید مدیرعامل بورس تهران، مشروط به اجرا در دوره زمانی معین حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان مجاز امکان پذیر است.


معاون عملیات بازار اظهار کرد: بازارگردانی امکان ارائه این درخواست و دریافت مجوز موضوع این ماده را دارد که حداقل ۳ ماه در نماد مورد درخواست عملیات بازارگردانی انجام داده و در ۷۰ درصد روزهای فعالیت خود طی سه ماه گذشته در سمت بازارگردانی نماد مورد نظر، به طور کامل تعهدات خود را ایفا کرده باشد.


وی ادامه داد: در صورت وجود چند بازارگردان در یک نماد، موافقت تمام بازارگردان‌های فعال در نماد مربوط در خصوص افزایش دامنه نوسان الزامی است. در این صورت تعهدات بازارگردانی شامل حداقل حجم معاملات و حداقل حجم سفارش انباشته برای تمامی بازارگردان‌ها، حداقل به نسبت میزان رشد دامنه نوسان جدید نسبت به دامنه نوسان قبلی افزایش می‌یابد.


بسترهای توزیع سود سنواتی سهامداران با سامانه سجام در حال آماده‌سازی است


غلامرضا ابوترابی، قائم مقام مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد : یکی از برنامه های توسعه‌ای سمات، آماده‌سازی بستر توزیع سود سنواتی برای سهامدارانی است که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند.


وی افزود: به طور کلی پس از تصویب تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالانه/عادی به طور فوق‌العاده شرکت‌ها، سود تقسیم شده تبدیل به مطالبه سهامداران شده و باید حداکثر ظرف مهلت قانونی ۸ ماهه مندرج در ماده ۲۴۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به صاحبان سهام پرداخت شود. از این رو تمامی شرکت‌ها موظفند مبلغ سود تقسیمی مجمع را با توجه به منابع موجود در شرکت تعیین کنند و برنامه زمان‌بندی پرداخت سود را متناسب با وضعیت نقدینگی شرکت، از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران برسانند.


قیمت سیمان فعلا تغییر نمی‌کند


دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، تصریح کرد: تولیدکنندگان سیمان که در بورس کالا معامله می‌کنند، فعلا تصمیمی برای تغییر در قیمت آن ندارند و به نظر می‌رسد که بازار هم فعلا هیجانی برای این کار ندارد.


به گفته عبدالرضا شیخان، افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه‌ها ممکن است اتفاق بیفتید یعنی هزینه تولید بالا رفته و تولیدکنندگان با این قیمت‌هایی که در بورس ارائه می‌شود، توان ادامه تولید را نداشته باشند که باید در آن تجدید نظر شود و اکنون روی آن کار می‌کنیم.


وی افزود: با توجه به اینکه سیمان در بورس معامله می‌شود ممکن است در قیمت پایه مقداری اثر بگذارد. اکنون برق کارخانه‌های سیمان پایدار است و تولید آنها روال عادی قرار دارد اما اگر عرضه برق کاهشی و محدودیت بیش‌تری برای آن ایجاد شود، نمی‌توان تضمین کرد که برای بازار چه اتفاقی می‌افتد.


ارزهای آزادشده در اختیار بانک مرکزی و دولت قرار می‌گیرد


مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، اعلام کرد: ارزهای آزاد شده ایران در دیگر کشورها، در سه بخش در اختیار بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دولت قرار می‌گیرد تا براساس سیاست و برنامه مشخص هزینه شود.


به گفته وی، اگر ارزی آزاد شود، برای کمک به پیشرفت پروژه‌های عمرانی، کارهای زیرساختی و رفع مشکلات مردم تزریق می‌شود و این موضوع کاملا روشن است.


بورس کالا بهترین بازار برای حراج واقعی خودرو


مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: بورس کالا بهترین بستر برای حراج واقعی در کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش و حذف حباب قیمت‌ها در بازار خودرو شود.


طغیانی افزود: بورس کالا بهترین و شاید به‌روزترین سیستمی است که حراج واقعی در کشور را رقم می‌زند، ایرادات آن برطرف شده و سامانه‌های مشخصی دارد.


خروج بازار خودرو از تعدد قیمت با عرضه در بورس کالا


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز عرضه خودرو در بورس کالا را منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو دانست و گفت: با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو از وضعیت دو و چند نرخی خارج می‌شود.


قیمت‌گذاری دستوری فولاد رسما حذف می‌شود


سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت در خصوص شیوه‌نامه‌های تنظیم بازار، گفت: با دستورالعملی که جدیدا ارائه شده تقریبا تمام شیوه‌نامه‌های موجود کنار می‌رود و دستورالعمل جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. ماحصل این دستورالعمل آن است که تمامی کالاها و محصولات زنجیره فولاد باید در بورس کالا عرضه شوند و هیچ کالایی خارج از بورس نباید فروخته شود. دولت و وزارتخانه نیز در قیمت‌گذاری هیچ مداخله‌ای نخواهند داشت.


به گفته وی، در این شرایط فرایند قرعه کشی خودرو هم حذف خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم ۱۳۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۵۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز نسبت به معاملات روز گذشته، افزایش نشان داد و به ۵۹۰۰ میلیارد تومان رسید که ۴۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد بورس تهران اختصاص یافت. طی این دادوستدها، ۵۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌های بورس به حقیقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وتوصا، آریا و شجم اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فولاد، فملی و شتران متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۷۸۲ ، ۴۵۰ و ۴۳۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۷۵.۰۵۲.۸۹ (۷۴۰۸.۶۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۰.۹۸۷.۵۷ (۳۳۴۱.۱۲افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۰۳۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فارس، نوری و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۳۹۰.۷۳(۱۴۷.۵۷افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۸۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، شگویا و مارون


گزارش: مولود غلامی









انتهای خبر

0
0