همفکران
1401/09/15
17:59
گزارش بازار/ دو شاخص برخلاف هم، اینبار چشم ها به "ورنا" دوخته شد!

شاخص کل بورس تهران در ۱۵امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ حدود ۴۲۰۰ واحد را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۰۹ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی استارت را در مدار منفی زد و تا انتها روندش نزولی بود. شاخص هموزن امروز هم خلاف جهت دیگر نماگرها بود و به موجب تقاضایی که در کوچک های بازار در جریان بود، با رشد ۱۶۰۰ واحدی به کارش پایان داد.

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۵امین روز از آذر ماه ۱۴۰۱ حدود ۴۲۰۰ واحد را از دست داد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۰۹ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی استارت را در مدار منفی زد و تا انتها روندش نزولی بود.


شاخص هموزن امروز هم خلاف جهت دیگر نماگرها بود و به موجب تقاضایی که در کوچک های بازار در جریان بود، با رشد ۱۶۰۰ واحدی به کارش پایان داد.


فارس، خودرو و فخاس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس امروز در بازه مثبت ۱ درصدی متوقف شد. خودرو با رشد ۱.۵ درصد قیمت همراه و فخاس در سقف قیمتی با صف خرید به کارش پایان داد. میدکو، کگل و وپاسار بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. میدکو با برتری فروشندگان دنبال شد و در کف قیمتی فروشندگان را صف نشین کرد. دو نماد دیگر نیز با افت بالغ بر ۲ درصدی مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و بپاس و صبا، ۳۰ واحد افت کرد و در سطح ۱۸ هزار و ۶۱۰ واحد قرار گرفت. سمگا و مارون نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها ۷۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۳ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی هاسه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز غذایی ها و هتل رستوران ها بیشترین نقدینگی را از سوی حقیقی ها جذب کردند. در مقابل نفتی ها و شیمیایی ها در صدر خروج نقدینگی های خرد قرار گرفتند. نمادهای ورنا و وساپا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای خساپا و خبنیان بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز، به ویژه در بزرگان، پرعرضه ظاهر شد و تا پایان نیز به همین منوال ادامه یافت. اگر نگاهی به معاملات چندروز اخیر بیندازیم درمیابیم که چندروزی است خریداران برای بازی به زمین کوچک تر ها رفتند و این امر، امروز نیز بیش از پیش نمایان بود به طوری که شاخص هموزن بی اعتنا به دیگر نماگرها به حرکت در مدار صعودی ادامه داد و سبزپوش به خط پایان رسید.


البته اخباری که درخصوص قطعی گاز صنایع به دلیل برودت هوا منتشر شد، باعث شد تا سایر گروه های تاثیرگذار در شاخص کل از جمله پتروشیمی ها و فولادی ها پرعرضه تر از دیروز معامله شوند.


در میان شیمیایی ها شفارس پرتقاضا ظاهر شد و پس از گذشت ۴۰ دقیقه از صفر تابلو با رنج مثبت قوی به صف خرید رسید و تا پایان خریداران در صف ماندند. این سهم امروز ۱۱۴ تومان شد.


کاشی و سرامیک ها نیز از صنایع مورد توجه بودند. کحافظ با صف خرید آغاز کرد ولی به رشد ۲.۷ درصدی اکتفا کرد و در قیمت ۵۲۲ تومان بست. کپارس، کترام و کسعدی هم رشد حداکثری تقاضا را تجربه کردند.


در میان انبوه سازی ها، ثپردیس با رشد ۷ درصدی به ۵۳۷ تومان رسید. ثفارس ۵+ خورد و ۸۱۱ تومان شد. در این گروه نیمی از نمادها رشد قیمتی را تجربه کردند و نیمی با افت مواجه شدند.


غذایی ها، لبنیاتی ها، قند شکری ها و زراعتی ها از همان ابتدای وقت با اقبال خریداران همراه بودند. غزر با رشد ۵ درصدی به ۳۶۶ تومان رسید. زکشت ۷+ خورد و ۲۵۶۰ تومان شد. زگلدشت، غالبر، غپاک، قشکر، قهکمت و غگل پرتقاضا دنبال شدند و رشد قیمتی داشتند. قنیشا در قیمت ۲۳۳ تومان با صف خرید بست.


در میان فلزی ها فخاس خوب معامله شد و توانست در یک قدمی ۱۰۰۰ تومان خریدارانش را صف نشین کند.


لاستیکی ها با لیدری پدرخش و پاسا رو به بالا معامله شدند و با برتری خریداران همراه بودند.


گدنا و سمگا در صنعت هتل رستوران خوش درخشیدند. گدنا برای ششمین روز متوالی صف خریدش پابرجا بود و به ۱۳۱۸ تومان رسید. سمگا ۶.۵+ خورد و در محدوده ۵۶۱ تومان بست. گنکین، گکوثر و گکیش نیز رشد قیمت را رقم زدند.


در میان بزرگان باز هم خودرویی ها بودند که خود را از کلیت منفی بازار جدا کردند و با صف خریدی که ورنا در نیمه دوم تشکیل داد، رو به بالا شدند.


از آگهی فراخوان متقاضیان جهت واگذاری سهام بنیان توسعه صنعت پارس ( تاپکو ) یا همون بن رو سابق، روی کدال رونمایی شد و شنیده می شود که ورنا از طریق توسعه برنا و وساپا از طریق کارکنان سایپا سهامدار بن رو هستند. ادهن به دهن شدن این خبر کافی بود تا ورنا و وساپا پرچم لیدری را به دست بگیرند و پرقدرت به سوی سقف قیمتی حرکت کنند و تشکیل صف خرید دهند. به دنبال این موضوع حال وهوای کل صنعت تغییر کرد به طوری که خساپا ۲+ خورد و ۲۱۶ تومان شد، ایران خودرو با رشد ۱.۵ درصدی به ۲۵۴ تومان رسید، خگستر تا ۴۰۴ تومان پیشروی کرد و قطعاتی ها که این روزها با کوچکترین تلنگری رو به بالا می شوند، مثبت شدند و اکثرا (خنصیر، خمهر، خچرخش، خاذین و خشرق) با رشد حداکثری قیمت به کارشان پایان دادند.


با توجه به معاملات امروز بازار انتظار می رود روند تعادلی این روزها ادامه یابد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای شسم، غزر و فخاس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فخاس، غزر و غشوکو بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۷۸ درصد، کپشیر با ۴.۳۵ درصد و خمهر با ۲.۹۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ستران با ۲.۸۱ درصد، سپ با ۲.۸ درصد و رمپنا با ۲.۲۹ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و هم اکنون در محدوده ۳۶ هزار و ۲۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۲.۰۷ درصدی، به ۱۷ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۵۳ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۷۶ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0