همفکران
1401/04/08
15:32
وقایع نگاری همفکران از بازار سرمایه در هفته اول تیر؛

از چهارم تا پایان روز معاملاتی هشتم تیر ماه ۱۴۰۱ جمع ارزش معاملات خرد به ۱۸،۴ همت رسید که نسبت به هفته قبل ۷ درصد افت داشت. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در هفته اول تیر ماه در حالی ۳،۶ همت بود که ...


افت ۷ درصدی ارزش معاملات خرد و کاهش ۱۴ درصدی شدت خروج پول خرد از بازار، ۶۲ درصد از سهم ها افت قیمت داشتند


از چهارم تا پایان روز معاملاتی هشتم تیر ماه ۱۴۰۱ جمع ارزش معاملات خرد به ۱۸،۴ همت رسید که نسبت به هفته قبل ۷ درصد افت داشت. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در هفته اول تیر ماه در حالی ۳،۶ همت بود که در هفته قبل این رقم حدود ۴ همت گزارش شده بود.


این هفته نیز مانند هفته های قبل تراز پول خرد بازار منفی بود. سهامداران خرد در هفته نخست تیر جمعا ۱،۹ هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج کردند. البته خبر نسبتا خوب اینکه شدت خروج پول خرد بازار نسبت به هفته قبل ۱۴ درصد کمتر شد. به طور کلی بازار در این هفته شرایط متعادل تر و باثبات تری را نسبت به هفته قبل تجربه کرد. در هفته گذشته شاهد افت ۲ درصدی شاخص های کل و هموزن بودیم. در حالی که در هفته جاری شاخص کل فقط یک درصد کاهش داشت و شاخص هموزن نیز تغییر ویژه ای را تجربه نکرد.


از مجموع صنایع بازار فقط ۳۳ درصد آن ها بازدهی مثبت داشتند و بازدهی ۶۷ درصد از کل صنایع صفر، نزدیک به صفر یا منفی بود. بیشترین بازدهی منفی در صنایع چاپ و اطلاعات و ارتباطات هر یک با حدود ۶ درصد، استخراج زغالسنگ با ۵،۵ درصد و سیمان با حدود ۵ درصد اتفاق افتاد. اما پربازده ترین صنعت بازار در هفته جاری فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی بود که ارزش بازار آن حدود ۱۱ درصد افزایش داشت. صنایع خرده فروشی با بیش از ۷ درصد و حمل و نقل با حدود ۶ درصد دومین و سومین صنایع پربازده بازار در هفته چهار تیر ماه بودند.



این هفته جمعا ۶۵۹ نماد در بازار سرمایه داد و ستد شدند که قیمت ۴۱۱ تای آن ها (۶۲ درصد) افت داشت. ۲۴۱ نماد موفق به رشد قیمت شدند و بازدهی ۷ نماد نیز صفر بود. بیشترین بازدهی در نمادهای خلیبل، حپترو، غمهرا، فلوله و وساپا رخ داد. نماد خلیبل که خرداد ماه سال گذشته با قیمتی در حدود ۲۴ تومان متوقف شده بود، بعد از برگزاری مجامع عادی سالیانه و فوق العاده صاحبان سهام در ابتدای هفته جاری با بیش از ۱۱ هزار درصد رشد قیمت در محدوده ۲۶ هزار تومان بازگشایی شد.


نمادهای شتولی، سدشت، سلار، قاروم، فتوسا، پلوله و اسیاتک نیز بیشترین افت قیمت را متحمل شدند. طی این هفته بهای این سهم ها ۱۵ تا ۱۶ درصد کاهش یافت.



تداوم رشد نرخ سود بین بانکی، از سرگیری دوباره مذاکرات و روند کاهشی نرخ دلار و سکه از مهمترین رویدادهای این هفته بود.


شنبه؛ دیدار جوزپ بورل با امیر عبدالهیان


بازار با اقبال به صنایع خودرو و قطعه ساز، انبوه سازی و فراکابی ها شروع شد اما سایر گروه ها با تحرکات منفی همراه بودند. در پایان، شاخص کل ۱۳،۰۵۹ واحد افت کرد اما شاخص هموزن ۳۶۶ واحد افزایش داشت. ارزش معاملات خرد ۴،۱۰۰ میلیارد تومان و تراز پول خرد منفی ۳۰۴ میلیارد تومان بود.


رئیس جمهور امشب بعد از خبر ۲۱ سیما، از طریق شبکه یک با مردم به صورت زنده سخن می‌گوید. رضا محتشمی‌پور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد دولت به دنبال واگذاری بخشی از معادن به مردم است. وزیر نیرو گفت کمبود برق داریم؛ برق کشاورزان و صنعتگران هم در بسیاری شهرها قطع می شود اما سخنگوی دولت اعلام کرد خاموشی نداریم. علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد تراز تجاری کشور مثبت شده و صادرات غیرنفتی را به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسانیم.


فاطمی امین وزیر صمت گفت با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفتی ندارم. اما وزیر صمت اعلام کرد عرضه خودرو در بورس کالا حرفه‌ای نیست. دو ماه قبل از اعلام عرضه خودرو در بازار سرمایه مخالفت خود با این کار را به سازمان بورس اعلام کردیم. عرضه خودرو در بورس رانت ایجاد می کند. او همچنین گفت قطعا قیمت دارایی‌های ایران خودرو و سایپا بیشتر از قیمت کنونی سهام آنها است.


وزارت برق عراق گفت بدهی های معوق ایران پرداخت شد. فرانسه اعلام کرد برای به نتیجه رساندن برجام آمادگی داریم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل وزارت امور خارجه مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت و پس از آن طرفین بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره آخرین تحولات مذاکرات وین پرداختند. در این جلسه انریکه مورا هماهنگ کننده برجام نیز حضور دارد. سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به کره‌جنوبی به منظور ضرورت اقدام سئول برای پرداخت بدهی ایران در هفته های آتی انجام خواهد شد.


نرخ بهره بین بانکی به ۲۰،۸۲ درصد افزایش یافت.


روند قیمتی عمده کامودیتی ها در بازارهای جهانی منفی شد. بخصوص مس که افت زیادی را متحمل شد و به ۳،۷۱۷ دلار رسید. قیمت اوره به دلیل افزایش قیمت گاز طبیعى افزایش خفیفی داشت. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات بازارهای جهانی با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۸۸ سنت رسید. رمز ارزها با رشد قیمت همراه شدند. بیت کوین تا ۲۱ هزار دلار بالا آمد.


دلار آزاد بین محدوده ۳۱،۸۲۰ تا ۳۱،۶۰۰ تومان نوسان داشت.


یکشنبه؛ انتقال ادامه مذاکرات از وین به قطر


با وجود این که در شروع بازار گرایش به خودرویی ها زیاد بود و نمادهای بانکی شروع مثبتی داشتند اما در کل بازار برتری قدرت فروشندگان نسبت به خریداران تقریبا از همان دقایق ابتدایی بازار مشهود بود. این روند تا پایان بازار ادامه یافت. نمادهای بانکی هم شروع مثبتی داشتند. زراعتی ها از جمله گروه های مورد توجه بودند و سرمایه گذاری ها نیز روز پرتقاضایی داشتند. اما در گروه فلزات اساسی فشار فروش در عمده نمادها وجود داشت. در انتها، شاخص کل ۱۸،۹۸۵ واحد و شاخص هموزن ۴،۹۷۵ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد به ۳،۶ همت کاهش یافت و تراز پول خرد بازار منفی ۵۵۰ میلیارد تومان بود.


محمد رضا فرزین مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد که رئیس جمهور بر تسویه بدهی دولت به این بانک تاکید کرده است. معاون وزیر صمت با اشاره به تراز تجاری کشور گفت: تراز تجاری ۶۰۰ میلیون دلار مثبت شد.


نخست‌وزیر انگلیس در بدو ورود به آلمان خبر داد که چهار کشور عضو گروه ۷ واردات طلا از روسیه را ممنوع می‌کنند. بانک‌های آمریکایی خواستار دریافت مجوز داد و ستد با روسیه شدند. رسانه شورای عالی امنیت ملی خبر داد که مذاکرات احیای برجام از وین به قطر منتقل شد.


اوره که مدت زیادی بود که در مسیر کاهشی قرار داشت و مشتریان چندانی برای اوره در بازار یافت نمی شد مجددا جان تازه ای گرفت و تا ۱۰۰دلار افزایش یافت.


بازار رمز ارزها نوسانات جزئی را تجربه کردند. بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلار قرار دارد. حجم کل معاملات بازار کریپتو نسبت به ۲۴ ساعت قبل حدود ۲۳ درصد افت داشت.


دلار آزاد از محدوده ۳۱،۶۲۰ تومان شروع کرد و در ادامه تا ۳۱،۴۳۰ تومان معامله شد.


دوشنبه؛ بهبود تقاضا در بازار سرمایه


بازار متعادل تر از روزهای گذشته شروع شد. عمده نمادهای بزرگ از جمله پالایشی ها و فلزات اساسی تقاضاهای خوبی داشتند. در انتها، شاخص کل ۲،۷۴۱ واحد رشد کرد و شاخص فرابورس ۳۸۸ واحد کاهش داشت. ارزش معاملات خرد به حدود ۳،۸ همت رسید و تراز پول خرد منفی ۳۶۰ میلیارد تومان شد.


خطیب‌زاده اعلام کرد مذاکرات در همین هفته آغاز می‌شود. عربستان آمادگی دارد مذاکرات را در سطح دیپلماتیک ارتقا دهد. بورل گفت آمریکا تعهد داده به برجام عمل و انتفاع ایران را تضمین می‌کند. مذاکرات آتی تنها درباره بخش‌های اختلافی در حوزه رفع تحریم‌هاست. ناصر کنعانی جانشین خطیب زاده شد. دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران به بازار شد. پیش بینی نفت ۱۳۵ دلاری تا چند ماه دیگر توسط موسسه HIS . استیضاح وزیر صمت لغو شد.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۳ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش به ۱۱۳ دلار و ۹۵ سنت رسید. بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلار قرار دارد. حجم معاملات بازار کریپتو حدود ۷ درصد رشد کرد.


روند دلار کاهشی و وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به محدوده ۱ میلیون و ۳۸۳ هزار تومان رسید. قیمت تمام سکه در محدوده ۱۴ میلیون و ۵۷۷ هزار تومان است.


سه شنبه؛ پیش بینی تداوم روند صعودی نفت


معاملات بورس تهران با بهبود تقاضا و برتری خریداران شروع شد. به طوری که تعداد نمادهای مثبت حدود ۳،۶ برابر نمادهای منفی بود. اما در نیمه دوم بازار فشار عرضه ها افزایش یافت و از تعداد نمادهای مثبت کاست. در پایان، شاخص های کل ۱۰،۳۶۰ واحد و هموزن ۳،۷۹۷ واحد افزایش داشتند. ارزش معاملات خرد به ۳،۵ همت و تراز پول خرد بازار به منفی ۲۷۵ میلیارد تومان رسید.


رشد ۵ درصدی تولید فولاد ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت اینترنت کشور افزوده می‌شود. دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش ۲۵ درصدی قیمت سیمان در دو هفته اخیر خبر داد.


نفت برنت با رشد ملایمی به بالای ۱۱۶ دلار رسید.


قیمت سکه به ۱۴ میلیون و ۳۴۴ هزار تومان و بهای دلار آزاد به محدوده ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.


چهارشنبه؛ حقیقی ها دست به عصا شدند


امروز حقیقی ها محتاط بودند. بازار روندی متعادل را سپری کرد. از مهمترین رویدادهای امروز جابجایی نقدینگی در بین گروه های بازار بود. در پایان، شاخص کل ۷۱۶ واحد کاهش داشت اما شاخص هموزن ۳۸۸ واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد مشابه دیروز و در حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. تراز پول خرد به منفی ۴۴۴ میلیارد تومان رسید.


صندوق توسعه ملی از واریز ۱۰۰۰ میلیارد دیگر به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داده است که مجموع این پرداخت را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. میانگین قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در مرز ۴۰ میلیون تومان قرار گرفت. رئیس کل بانک مرکزی گفت بانک های خصوصی و دولتی باید افزایش سرمایه داشته باشند. قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافت. میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت از مرداد به بعد وضعیت پولی کشور بهتر می‌شود.


وال استریت ژورنال نوشت مقامات غربی و ایرانی، انتظارشان را برای گشایش سریع در مذاکرات دوحه، پایین نگه داشته اند.


نفت برنت که معاملات روز گذشته را با ۱۱۵ دلار به پایان رسانده بود، امروز با ۲.۶ دلار افزایش به نزدیکی ۱۱۸ دلار رسید. بازار رمز ارزها شاهد نوسانات جزئی بودند. بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلاری قرار دارد. سد مقاومتی طلا شکست و به ۱ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان رسید. پیش بینی می شود که با شکست این سد امکان افت قیمت تا یک میلیون و ۲۹۰ هزار تومان وجود دارد.


دلار آزاد مجددا وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد و به محدوده ۳۱ هزار و ۷۰ تومان رسید.

انتهای خبر

0
0