بااقتصاد
1401/03/02
14:02
عرضه سهام از سوی حقیقی‌های بورس شدت گرفت/ عقب‌نشینی شاخص کل به میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی در سایه ابهامات سیاسی و اقتصادی

گزارش بازار/ دوشنبه‌ ۲ خرداد ۱۴۰۱ در حالی که انتظار می‌رفت جریان ضعیف صعودی دیروز بر روند معاملات امروز تاثیر مثبت بگذارد و بازارهای سهام تهران به مدار صعودی بازگردند اما معامله‌گران با تاثیرپذیری از خبرهایی مانند مذاکرات برجام، سفر رییس جمهوری به عمان و ابهامات سیاسی و اقتصادی، به‌رغم رشد قیمت نفت خام و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، کمی هیجانی رفتار کردند. برهمین اساس، شاخص‌های بورس به این متغیرها، واگرایی منفی نشان دادند و سقوط دسته‌جمعی را رقم زدند. شاخص کل بورس تهران با ۲۵ هزار واحد افت به میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی تنزل یافت و شاخص کل هم‌وزن نیز با عرضه پرحجم حقیقی‌ها، ۸۷۳۲ واحد افت کرد و روی رقم ۴۳۲ هزار و ۷۷۳ واحد متوقف شد. برای شاخص کل آیفکس هم ۲۴۳ واحد منفی در جایگاه ۲۱ هزار و ۳۱۷ واحدی رقم خورد.

سرخپوشی ۸۰ درصدی بازار سهام در دومین روز خرداد


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه دوم خردادماه، معاملات در بازارهای بورس و فرابورس وارد مدار منفی شد و بیش از ۸۰ درصد نمادهای معامله‌شده با کاهش قیمت پایانی، مواجه شدند. البته ارزش معاملات خرد نسبت به روز گذشته کمی رشد کرد و به بیش از ۷۱۰۰ میلیارد تومان رسید که بیش‌تر منفی بود. در جریان دادوستدهای سهام از سوی معامله‌گران حقیقی، حدود ۱۲۵۰ میلیارد تومان سهم به سهامداران عمده انتقال یافت.


تاثیر منفی ۷۰۰۰ واحدی نمادهای بزرگ بورس بر شاخص کل


تابلو بورس تهران امروز با حضور نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، سرخپوشی دیگری را تجربه کرد و نمادهای کچاد، شستا، کگل، فولاد، پارسان، خودرو و شتران بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل تحمیل کردند. سهم این نمادها در منفی‌سازی شاخص کل حدود ۷۰۰۰ واحد بود. شستا، خودرو و خساپا، بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را هم به خود اختصاص دادند.


وسپهر، تک نماد سبز در جمع سرخپوشان فرابورس


در بازار فرابورس، نمادهای بزرگ همچنان صدر جدول منفی‌سازان شاخص آیفکس را برای خود محفوظ نگه داشته‌اند. هرمز، صبا، آریا، شگویا، غصینو و فرابورس، کاهنده‌های اصلی این شاخص لقب گرفتند درحالی‌که وسپهر، تک نماد سبزپوش در میان سرخپوشان بود و با معاملات مثبت، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص آیفکس شد.


۱۹۴ سهم در صف فروش!


در جریان معاملات سهام، معامله‌گران امروز برای ۶۶ نماد صف خرید ۵۳۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۱۹۴ نماد را به ارزش ۴۷۵ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند. رشد بیش از ۳ درصدی برای ۵۱ نماد و کاهش بیش از ۳ درصدی برای ۳۳۴ سهم رقم خورد.


تاکید دولت بر لزوم آزادسازی توثیق سهام ایران خودروسازان قبل از واگذاری


حسین امیررحیمی، معاون سازمان خصوصی‌سازی، با تاکید بر لزوم آزادسازی توثیق سهام خودروسازان پیش از واگذاری سهام دولت در بازار سرمایه، تصریح کرد: سهام دولت از شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو حدود ۱۷.۳۱ درصد از شرکت سایپا و ۵.۷۲ درصد از ایران‌خودرو است که در فهرست واگذاری سال ۱۴۰۱ سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد.


به گفته وی، واگذاری این دو شرکت موضوعی است که طی ۱۰ سال اخیر اقتصاد ایران مطرح می‌شود و از سال‌های ۸۹ و ۹۰ بخشی از سهام این دو شرکت از طریق بورس به عنوان بلوکی و حتی رد دیون واگذار شد.


رحیمی درباره بخشی از سهام دولت که وثیقه است و امکان واگذری ندارد، گفت: این موضوع قابل حل است، اما باید فرصتی به دولت داد که در برنامه واگذاری جدی باشد. البته با توجه به دستور رییس جمهوری، متقاضی اصلی سهام دولت، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هستند.


خط پایان قیمت‌گذاری دستوری خودرو در بورس کالا


غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیته فقهی بورس، ورود خودرو به بورس‌کالا را خط پایان قیمت‌گذاری دستوری این محصول دانست و گفت: این اتفاق به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود و این اقدام از جمله تصمیمات مثبتی است که در دستور کار مسئولان قرار گرفته و مزایای فراوانی دارد.


مصباحی مقدم افزود: با ورود خودرو به بورس کالا، قیمت‌گذاری آن به صورت رقابتی انجام می‌شود و به تبع رقابتی شدن قیمت‌ها، تقاضای سرمایه‌ای فعلی کنار رفته و این موضوع به نفع بازار و خریداران است و به مرور می‌توان شاهد اثر مثبت اجرای این اقدام در اقتصاد کشور و صنعت خودرو بود.


تصویب اوراق اجاره مبتنی بر سهام در کمیته فقهی بورس


رییس کمیته فقهی بورس همچنین از تصویب اوراق اجاره مبتنی بر سهام از دیگر در این کمیته خبر داد و گفت: در کمیته فقهی به تصویب رسیده که افراد می‌توانند سهام خود را اجاره دهند و امکان برگشت این سهام به کسی که اجاره داده، وجود دارد و اجاره گیرنده هم می‌تواند از منافع اجاره این اوراق سهم ببرد.


فراهم شدن امکان معامله خودرو در بورس برای عموم


حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس، از دولت خواست تا شرایطی را فراهم کند که امکان معامله خودرو در بورس کالا برای همه افراد وجود داشته باشد و انحصار خرید و فروش در دست عده ای خاص قرار نگیرد.


به گفته وی، عرضه خودرو در بورس کالا باید منجر به قیمت‌گذاری واقعی از مسیر رقابتی شود و بار افزایش قیمت به مصرف کننده نهایی تحمیل نشود.


محسنی‌اژه‌ای هم به وزارت صنعت تذکر خودرویی داد


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه امروز با اشاره وعده‌هایی که وزارت نعمت در مورد تولید و قیمت خودرو داد، خواستار پیگیری و اجرای آن شد و به وزارت صنعت تذکر داد، وعده‌هایی که داده‌اند را به فراموشی نسپارند.


نحوه احراز هویت سهامداران در سجام


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: سهامداران بازار سرمایه در سراسر کشور می‌توانند برای احراز هویت در سامانه سجام از ۱۱ هزار و ۳۷۸ مرکز (حضوری و الکترونیک) استفاده کنند.


به گزارش روابط عمومی سمات، سهامداران بازار سرمایه می توانند با استفاده از ۱۱ هزار و ۳۷۸ مرکز «حضوری و الکترونیک» احراز هویت سامانه سجام که شامل ۱۱ هزار و ۳۲۵ مرکز «حضوری» و ۵۳ سرویس غیرحضوری «الکترونیک» است، نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند تا از منافع ویژه آن، شامل دریافت سود سهام عدالت، سود سنواتی و سالیانه شرکت‌های بورسی بهره‌مند شوند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم حدود ۷۷۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۵۵۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به بیش از ۷۱۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۱۲۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای فروسیلیس، وآفر و سفار اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های فولاد، خگستر و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۸۸۴، ۴۲۵ و ۳۶۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و نزولی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۵۷.۲۱۲.۹۳ (۲۵۰۱۰.۲۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۲.۷۷۳.۳۸ (۸۷۳۲.۵۵-)


ارزش معاملات: ۶۲۸۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۳.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کچاد، شستا و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۱۷.۴۶ (۲۴۳.۰۳-)


ارزش معاملات: ۱۵۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: هرمز، صبا و آریا


گزارش: مولود غلامی











انتهای خبر

0
0