سنا
1401/04/17
11:17
مروری بر خبرهای اختصاصی «سنا» در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

۵ تصمیم جدید شورای عالی بورس


۲۲۸مین جلسه شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صنعت معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضا شورا برگزار شد. این جلسه با ۵ تصمیم و مصوبه به پایان رسید. در این جلسه نخست گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و صنایع بورسی و تاثیر تصمیمات وزارت نیرو درباره مدیریت مصرف برق بر صنایع مطرح و مقرر شد وزیر اقتصاد با هماهنگی وزیر صنعت طی مکاتباتی با وزارت نیرو و هیئت دولت پیگیر اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مدیریت تخصیص برق صنایع در هفته‌های اوج مصرف برق باشد.


مشاهده کل خبر


ضرورت خروج طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس


دکتر مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای از محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار هفته جاری مجلس خارج و به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع و با اصلاحات اساسی و رفع ابهام به طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار الحاق شود.


مشاهده کل خبر


انتشار صورت‌های مالی سازمان نقطه پایان ندارد


معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال گذشته برای نخستین بار به «سنا» گفت: در سال گذشته، این اقدام یک گام موثر و جدی در راستای ارتقای شفافیت سازمان بورس به عنوان رکن ناظر بازار سرمایه بوده است. این اتفاق نیز در سال جاری و برای صورت‌های مالی ۱۴۰۰ این سازمان نیز حتما رخ خواهد داد. حسن فرج‌زاده با بیان اینکه انتشار صورت‌های مالی به روشن کردن منابع و ظرفیت‌های ماموریت‌های سازمان کمک می‌کند، تصریح کرد: سازمان بورس اگرچه در سال‌های گذشته صورت‌های مالی خود را منتشر نمی‌کرد، اما رویه روشن، شفاف و عاری از ابهامی را در انجام فعالیت‌های مالی خود داشت.


مشاهده کل خبر


نخستین جلسه کمیته کسب و کارهای دانش بنیان در بازار سرمایه


در جریان برگزاری نخستین جلسه «کمیته کسب و کارهای دانش بنیان در بازار سرمایه» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران، معاون نظارت بر نهادهای مالی، مدیر مرکز پژوهش و مطالعات اسلامی، رئیس گروه مشاوران حقوقی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، مدیرعامل فرابورس ایران، نماینده معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری (دکتر دلیری)، نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی (دکتر ابوجعفری) و نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی (دکتر ناظمی) حضور داشتند.


مشاهده کل خبر


افزایش میزان نقدینگی در شرکت‌های کارگزاری


مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق با ابلاغ مصوبه‌ای به تمامی شرکت‌های کارگزاری از طریق کاهش ۲.۵ درصدی میزان مکسوره از درآمد ناشی از کارمزد معاملات، از افزایش نقدینگی از مسیر کارمزدها در شرکت‌های کارگزاری خبر داد. منوچهر میرزایی با بیان اینکه جنبه دوم این مصوبه، به رویه اجرایی نحوه درخواست ابطال ۲۵ درصد واحدهای متعلق به شرکت‌های کارگزاری اختصاص دارد، گفت: با این مصوبه به طور رسمی به شرکتهای کارگزاری اجازه داده شده است تا با مراجعه به مدیر صندوق درخواست ابطال بخشی از یونیت‌هایی که در صندوق توسعه دارند را در هر سال ارائه و نقدینگی خود را دریافت کنند.


مشاهده کل خبر


افزایش کیفیت و نظارت در برگزاری دوره‌هایMBA بازار سرمایه


حمید اسکندری، مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی MBA بازار سرمایه از سال ۱۳۹۲ آغاز و تاکنون تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار و با محوریت شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس برگزار شده است درباره تغییر رویکرد در این زمینه گفت: با شروع سال جدید افزایش نظارت و ارتقاء سطح کیفی این دوره ها هدف اصلی شرکت بوده و در این زمینه برخورد با تخلفات احتمالی از سوی مراکز طرف قرارداد از جمله اولویت‌های آموزشی و نظارتی شرکت خواهد بود.


مشاهده کل خبر


استقبال بی سابقه از ابزارهای مالی اسلامی در بهار ۱۴۰۱


به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، حجم و تعداد درخواست تامین مالی از طریق انتشار صکوک و همچنین انتشار موفق این اوراق در بهار ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه در سال‌های اخیر رشد بی سابقه‌ای داشته ‌است. این موضوع حکایت از متنوع‌تر شدن ضمانت این اوراق و افزایش آشنایی شرکت‌ها و فعالان بازار با اوراق مالی اسلامی و همچنین نیاز شرکت‌ها به متنوع‌سازی روش‌های تامین منابع مالی خود دارد. محمدحسین صدرائی اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری حجم درخواست تامین‌مالی از طریق صکوک که توسط نهادهای واسط مالی (SPV) و تحت اداره و راهبری شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه منتشر شده‌اند، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۱۴۹ درصد رشد چشمگیری داشته که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.


مشاهده کل خبر


ضرورت حل مشکلات صنعت کارگزاری: تدبیری عاجل گرفته شود


دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای خطاب به مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به بررسی و تشریح برخی از مهمترین مشکلات صنعت کارگزاری پرداخت و خواستار تدبیری عاجل برای برطرف شدن مشکلات نخستین صنعت بورسی کشور شد. محمدرضا دهقانی احمد آباد در بخشی از این نامه ضمن تشریح مشکلات این صنعت بیان کرده است: «با برآورد کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و احتمالا تعدیل نیروی انسانی وکاهش تعداد شعب، ظرفیت خدمت رسانی کارگزاران به مشتریان در آینده در حالت هشدار قرار دارد و عواقب این موضوع در آینده گریبان‌گیر همه ذینفعان بازار (به خصوص سهامداران) خواهد شد.


مشاهده کل خبر


اثر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت پتروشیمی


مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس با بیان اینکه بزرگترین درس اقتصادی را در طول سال‌های اخیر دوران کرونا و اقتصاد آن دوران به کشورهای دنیا آموخت، گفت: در این دوران برای کنترل وضعیت اقتصادی، توزیع پول و سیاست انبساط پولی از سوی بانک مرکزی صورت گرفت و پس از اتمام آن شاهد حجم نقدینگی متورم شده و تاثیر آن بر بازارهای کامودیتی و محصولات پتروشیمی بودیم. جواد عشقی‌نژاد عنوان کرد: حجم سنگین نقدینگی و توقف کارخانه‌ها در دوران کرونا و شروع دوباره آنها باعث شد سهم‌ها به سمت افزایش تقاضا و با فشار خرید بروند.


مشاهده کل خبر


از انبوه متغیرات اثرگذار تا نگاه محتاطانه سرمایه گذاران به معاملات


مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری خط ارزش گفت: از منظر اخبار سیاسی تاثیرگذار آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای در کنار تحولات خاورمیانه و سفر مقامات امریکایی به منطقه سبب توجه تحلیلگران به روند قیمت ارز و نفت شده و طبیعتا به یکی از مهم‌ترین موضوعات بازار در تابستان سال جاری تبدیل شده است. فرشید زرین‌کیا عنوان کرد: ابهامات موجود در بازارهای مالی بین‌المللی به متغییری تاثیرگذار در محاسبات فعالان بازار تبدیل شده است. همچنین پس از بحران اوکراین و اختلال های به وجود آمده در زنجیره تامین محصولات صادراتی روسیه ناشی از تحریم، شاهد افزایش سرعت رشد تورم ناحیه یورو و آمریکا بودیم؛ این موضوع سبب شد فدرال رزرو نسبت به افزایش بی‌سابقه نرخ بهره برای مواجهه با تورم اقدام کند که طبیعتا این مهم، سبب کاهش قیمت زنجیره فلزات رنگین، پتروشیمی و کشاورزی شده است.


مشاهده کل خبر


کالبدشکافی شرایط روز بازار از دریچه دو سناریو


مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران با بیان اینکه از ابتدا سال جاری بازار سرمایه با ابهامات زیادی دست و پنجه نرم کرده و این روند همچنان ادامه دارد، گفت: از ابتدای سال جاری تا زمان فعلی، شاهد خروج نقدینگی اشخاص حقیقی در بازار بوده‌ایم، و نکته حائز اهمیت این است که در صندوق‌های با درآمد ثابت نیز خروج نقدینگی اتفاق افتاده به طوری که ارزش معاملات روزانه از ابتدای سال حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان بوده و در تیرماه با کاهش ۲۸ درصدی به عدد ۳۷۹۷ میلیارد تومان رسیده است. محمد مهدی زارع پور افزود: اما نکات مثبت دیگر بازار در تیر ماه برگزاری مجامع هست؛ زیرا بسیاری از شرکت‌ها با توجه به افزایش فروشی که در سال مالی جاری کسب کرده‌اند از سود مناسبی برخوردار هستند و به احتمال زیاد تقسیم سود بالایی دارند؛ همچنین این تقسیم سود شاید باعث شود تا خون تازه به رگ‌های بازار تزریق شده و بازار را از حالت فعلی خارج کند.


مشاهده کل خبر


راهکار بهبود شرایط کلی بازار از جاده دو صنعت پالایشی و خودرو می‌گذرد


معاون سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان با بیان این مطلب گفت: در یک دسته‌بندی کلی عوامل اقتصادی، سیاسی و مباحث مربوط به مالی رفتاری از جمله عوامل موثر بر بازارسرمایه و از بازیگران اصلی در خصوص میزان بازدهی شاخص کل بر بازار سرمایه هستند. این ایفای نقش در قالب تحلیل نرخ‌های جهانی، دلار، نقدینگی، چاپ پول، تورم یا تحلیل مربوط به عرضه و تقاضای سهام است که در این قالب‌ها خود را نشان می دهند. محسن سیار در بررسی شرایط فعلی و نگرانی‌ها و چشم‌انداز بازار افزود: در حال حاضر صنایع بزرگ و کمک‌کننده به رشد بازار، صنایع پالایشی و خودروسازی هستند. صنعت پالایشی از گزارش‌های بنیادی مناسبی برخوردار بوده و پوشش سود خوبی داشته است. هرچند که گزارش‌های منتشر شده این صنعت محتاطانه بوده اما انتظار داریم که در گزارش‌های حسابرسی شده، سود اعلامی شرکت‌ها افزایش پیدا کند. این موضوع خود پتانسیل بنیادی برای رشد این شرکت‌ها به شمار می آید که می تواند به کلیت بازار جهت‌دهی کند.


مشاهده کل خبر


ضرورت توجه به ارکان تخصصی بازارسرمایه


مدیرعامل شرکت کارگزاری ایساتیس پویا گفت: در حال حاضر طرح اصلاح قانون بازارسرمایه یکی از مهم ترین مباحث روز بازار است و باتوجه به این که این قانون چارچوب و زیربنای بازارسرمایه در بلندمدت است و تغییر آن به سادگی امکان پذیر نخواهد بود اهمیت بسیار بالایی دارد. مهدی حاجی غلام سریزدی افزود: قانون فعلی از مهم ترین تحولات تاریخ بورس ایران، تحت عنوان قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۸۴ است که بر اساس آن، بخش نظارتی بورس از بخش های عملیاتی آن تفکیک و سازمان بورس و اوراق بهادار، به عنوان نهاد نظارتی بورس تشکیل شد و همچنین به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در آذر ماه سال ۱۳۸۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید.


مشاهده کل خبر


آینده بازار در دستان متغیرهای تاثیرگذار


مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گروه مالی شهر گفت: تحلیل و پیش بینی آینده بازارسرمایه مستلزم درک و شناخت متغیرهای اثرگذار بر بازار است؛ در حال حاضر مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازارسرمایه کشور شامل وضعیت بازارهای جهانی کامودیتی ها، نرخ ارز، دخالت‌های دولت در بازار، استمرار تحریم‌ها و تعطیلی خطوط تولیدی شرکت ها ناشی از قطعی برق است. محمد علیمرادی افزود: رشد تورم در اروپا و آمریکا و به تبع آن اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی و افزایش نرخ بهره در هر دو منطقه، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران را از رخداد رکود اقتصادی در دنیا نگران کرده است که نمود آن در ریزش قیمتی بازارهای مالی و کالایی در یک ماه اخیر مشخص است؛ از این رو نمی‌توان به آینده بازار کامودیتی‌ها امید چندانی داشت و در بهترین حالت می‌توان انتظار داشت، قیمت‌ها در بازارهای جهانی در سطوح فعلی خود حفظ شود؛ اگرچه ریزش بیشتر قیمت ها دور از ذهن نیست و این امر تاثیر منفی بزرگی بر بازارسرمایه ایران دارد.


مشاهده کل خبر


بازار بدهی در دست دولت: سهم ۷ درصدی شرکت‌های خصوصی از بازار بدهی


یک کارشناس بازار سرمایه درباره تامین مالی سرمایه در گردش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق بدهی گفت: کل بازار مالی در ایران در مقطع زمانی ۳۱ خرداد ماه سال جاری ، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ همت بوده که در بخش بازار بدهی، ۴ هزار و ۳۰۰ همت آن متعلق به تسهیلات بانکی و ۵۴۲ هزار میلیارد تومان آن هم در بخش بازار بدهی بوده است. در بخش بازار سهام بورس تهران، ۶ هزار و ۲۰۰ همت و فرابورس هم ۱۵۲۵ همت است. عبدالله دریابر با بیان اینکه ارزش بازار بدهی بازار سرمایه ۵۴۲ همت در مقطع زمانی ۳۱ خرداد بوده است، عنوان کرد: از مجموع ۵۴۲ هزار میلیارد تومان، ۴۴۲ هزار میلیارد تومان آن اوراق دولتی بوده یعنی ۸۱ درصد کل بازار بدهی در اختیار دولت است.


مشاهده کل خبر


از حرف تا عمل: راهکارهای عملی برای به ارزش رساندن صندو ق‌های دارایکم و پالایش یکم


به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، علیرضا قدرتی، راه حل‌های سازمان بورس برای برون رفت صندو ق‌های دارایکم و پالایش یکم از وضعیت فعلی بسیار حرفه‌ای و دقیقی مطرح شده اما راه حل‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند ضرر و زیان سهامداران این صندوق‌ها را جبران کند. به عنوان مثال برای کسانی که در پذیره‌نویسی دارا و پالایش یکم شرکت کرده و در حال حاضر هم مالک یونیت‌ها هستند باید یونیت‌های جایزه‌ای منتشر شود تا دولت بتواند از طریق تزریق منابع به این صندوق و یا تزریق سهام جدید به صندوق‌ها، یونیت‌های جدیدی منتشر کند تا یونیت‌های جدید، جبران خسارت را انجام دهند.


مشاهده کل خبر



محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0