کوین ایران
1400/10/28
16:39
گزارشی از بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

۳۰ کوین برتر حوزه رمز ارزها در سال ۲۰۲۱ درمجموع، ارزشی بالغ بر ۲هزار میلیارد دلار را به خود اختصاص دادند. درواقع طی سال گذشته مجموع ارزش بازار (Market Cap) رمز ارزهای برتر، از...

۳۰ کوین برتر حوزه رمز ارزها در سال ۲۰۲۱ درمجموع، ارزشی بالغ بر ۲هزار میلیارد دلار را به خود اختصاص دادند. درواقع طی سال گذشته مجموع ارزش بازار (Market Cap) رمز ارزهای برتر، از ۲تریلیون دلار گذشت. هرچند در ماه نوامبر مجموع ارزش این رمز ارزها به ۲.۵تریلیون دلار رسید، اما درنهایت با مقداری کاهش در پایان سال، با ۲تریلیون دلار به‌کار خود پایان داد.


در این میان شکل‌گیری برخی روایت‌ها باعث شد بازار آلت‌کوین‌ها ، توکن‌های غیرقابل‌تعویض و حتی بسیاری از کوین‌های مبتنی بر تصاویر کمیک نیز رشد قابل‌توجهی داشته باشند. تمام این اتفاقات باعث شد که تسلط بازار بیت کوین به کل بازار رمز ارزها کاهش یابد و به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ بازار رمز ارزها برسد. این امر به این معنا است که بازار رمز ارزهای دیگر نیز به مرور استقلال خود را به‌دست آورده است. در ادامه‌ی این گزارش به بررسی و ارزیابی داده‌های مربوط به بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت.


سولانا با رشدی چشمگیر در سال ۲۰۲۱، خود را در دسته ۵ رمز ارز برتر بازار قرار داد

نرخ رشد ارزش بازار پنج رمز ارز برتر در سال ۲۰۲۱، نسبت به سال ۲۰۲۰ یک جهش چشمگیر را نشان می‌دهد (افزایشی ۲۴۲درصدی).


سولانا در زمستان سال ۲۰۲۱ موفق شد در رده ۵ رمز ارز برتر بازار قرار گیرد. این رمز ارز با پشت سر گذاشتن ریپل ، دوج کوین و پولکادات ، توانست این موقعیت را کسب کند. هرکدام از این رمز ارزها در مقاطعی از سال ۲۰۲۱ جزو ۵ رمز ارز برتر بودند، اما درنهایت SOL با افزایش سهم بازار خود، از دیگر رمز ارزها عبور کرد و در این لیست پنج‌تایی قرار گرفت.


ریپل با بازده ۲۸۱درصدی، دوج کوین با بازده ۳۵۴۵درصدی و پولکادات با بازده ۱۹۴درصدی، همچنان جزو رمزارزهای موفقی محسوب می‌شوند که توانستند سرمایهٔ سرمایه‌گذاران خود را در سال ۲۰۲۱ تا حد قابل‌توجهی افزایش دهند.


به غیر از SOL رمز ارزهای دیگری مثل LUNA، SHIB، MATIC، AXS و FTM نیز جزو ۳۰ رمز ارز برتر سال بودند که بازده‌ای بسیار بالا را به‌نام خود ثبت کردند.


سولانا بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ مجموعا بیش از ۱۴میلیارد دلار از سرمایه‌های رمز ارزی بر اثر باگ‌ها و سوءاستفاده برخی سود‌جویان، از دست رفت

سال ۲۰۲۱ از لحاظ آشکارشدن حفره‌های امنیتی، مجموعه‌ای کامل بود. بزرگترین هک و نفوذ به شبکه در ماه آگوست اتفاق افتاد. این حمله Poly Network را مورد هدف قرار داد و منجر به سرقت ۶۱۱میلیون دلار سرمایه رمز ارزی شد . این حمله بزرگترین حمله هکری تاریخ بازار رمز ارزها محسوب می‌شود.


باگ الگوریتم پاداش‌دهی COMP باعث شد ۱۴۷میلیون دلار از سرمایه‌های این شبکه از دست برود. این اتفاق زمانی رخ داد که بدون برطرف کردن خطای موجود در الگوریتم شبکه، فعالیت ادامه پیدا کرد و نهایتا منجر به این زیان بزرگ شد.


Polygon یک نقطه آسیب‌پذیر را در قرارداد هوشمند PoS خود، کشف کرد. این ضعف قرارداد هوشمند ۹میلیارد از توکن‌های MATIC را در خطر قرار داده بود. توسعه‌دهندگان این شبکه بدون اینکه موضوع را اعلام کنند در طول ۲۴ ساعت ضعف موردنظر در قرارداد هوشمند را ترمیم کردند، اما پیش از اتمام فرآیند ترمیم، یک هکر توانست بیش از ۸۰۰هزار MATIC (۱.۶میلیون دلار) را سرقت کند.


یکی از پروتوکل‌ها در سال گذشته سه بار هک شد. CREAM در سال گذشته سه بار مورد حمله هکرها قرار گرفت و هربار بخشی از سرمایه‌ها از دست رفت. این شبکه درمجموع ۱۸۵میلیون دلار از سرمایه‌های رمز ارزی خود را از دست داد. RUNE نیز در ماه جولای سال ۲۰۲۱ دوبار هدف حمله هکرها قرار گرفت و ۱۳میلیون دلار از سرمایه‌های رمز ارزی به سرقت رفت.


هک بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

بازار بیت کوین سال پر نوسانی را پشت سر گذاشت اما درمجموع برآیند حرکات قیمتی، روندی آرام داشت

اگر وضعیت حرکات قیمتی بیت کوین در سال ۲۰۲۱ را با حرکات قیمتی آن در سال ۲۰۲۰ مقایسه کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که سال گذشته سکون بیشتری داشته است. با این حال بیت کوین کار خود را با ۴۷۱۹۱ دلار به سرانجام رساند و نسبت به پایان سال ۲۰۲‌۰، ۶۲.۶درصد افزایش را ثبت کرده است.


بیت کوین در سالی که گذشت بالاترین حد تاریخی قیمت را ثبت کرد. در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱، قیمت به قله ۶۹۰۴۵ دلار رسید و پس از آن روندی کاهشی را شروع کرد. علاوه‌براین سال ۲۰۲۱ چند رخداد مهم دیگر را نیز در بازار بیت کوین رقم زد:


شرکت‌های سهامی، بیت کوین را به مجموعه دارایی‌های خود افزودند. El Salvador بیت کوین را به عنوان وجه رایج و قانونی کشور معرفی کرد. سرکوب ماینرهای چینی توسط مقامات این کشور و مهاجرت گسترده ماینرها اتفاق افتاد. ارتقای الگوریتم‌های بیت کوین تحت عنوان Taproot پیاده‌سازی شد و سطح بالاتری از امنیت شبکه را در کنار امکان به‌کارگیری قراردادهای هوشمند جدید، فراهم کرد.

بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

اتریوم در سال ۲۰۲۱ دوبار به قله قیمتی خود دست یافت و نهایتا در پایان سال با ۴۰۳درصد افزایش، در قیمت ۳۷۱۵ دلار کار خود را به پایان برد

در سالی که ظهور آلت کوین‌ها و “Ethereum killer” (شیبا) بسیار پررنگ بود، اتریوم توانست با یک رشد چشمگیر به بازده ۴۰۳درصدی برسد.


اتریوم در سالی که گذشت موفق شد دوبار به قله تاریخی قیمت دست یابد. اولین بار در ۱۱ ماه می اتفاق افتاد و قیمت از مرز ۴۰۰۰ دلار عبور کرد و تا ۴۱۸۳ دلار افزایش یافت. پس از کاهش قیمت، یک روند صعودی دیگر آغاز شد که درنهایت در تاریخ ۹ نوامبر به قله قیمتی ۴۸۱۵ دلار رسید.


سال گذشته برای اتریوم از لحاظ ارتقای فنی سال مهمی محسوب می‌شود و بسیاری از امکانات فنی برای گذار به شبکه Ethereum ۲.۰ در سال ۲۰۲۲، در این سال فراهم شد:


انشعاب London، یکی از ارتقاهای اساسی شبکه اتریوم به حساب می‌آید که حاوی پنج پروتکل برای بهبود عملکرد شبکه است. در این میان پروتکل EIP-۱۵۵۹ که موجب بهبود ساختار تمام تراکنش‌ها می‌شود، بیش از باقی پروتکل‌ها مخاطبان شبکه اتریوم را به خود جلب کرد و از آن استقبال شد.


Altair، که اولین ارتقای فنی شبکه Beacon Chain از دسامبر ۲۰۲۰ است نیز در سال ۲۰۲۱ پیاده‌سازی شد.


اتریوم در سال ۲۰۲۱

شبکه آلت کوین‌ها در سال ۲۰۲۱ عملکردی فوق‌العاده داشت و پیشتاز آن Fantom بود

واضح است که غیر از بیت کوین و اتریوم، نیاز به جایگزین‌های دیگری نیز در سبد سرمایه‌گذاری احساس می‌شود. از طرفی افزایش تعداد کسانی که در بازار آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، نشان از موفقیت این حوزه در جذب سرمایه و بازده تجاری است.


چهار مورد از این‌گونه توکن‌ها در سال گذشته بیش از ۱۰هزار درصد رشد کردند. Fantom ، Terra ، Solana و Polygon چهار توکنی هستند که توانستند در این مدت رشد و بازده فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص دهند. Fantom با بیشترین رشد، ۱۴۲۷۹درصد افزایش را در سال ۲۰۲۱ ثبت کرد.


دیگر توکن‌های این حوزه نیز رشد قابل‌توجهی داشتند (کمتر از هزار درصد) اما با توکن‌های ذکرشده در بالا، قابل مقایسه نیستند.


بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

DeFi ها سال ۲۰۲۱ را با یک کاهش کوچک به اتمام رساندند

در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار DeFiها ۷.۵ برابر شد و از ۲۰میلیارد به ۱۵۰میلیارد دلار افزایش یافت. این در حالی است که سهم DeFiها از بازار رمز ارزها نیز با افزایش قابل‌توجهی همراه بوده و از ۲.۸درصد به بیشترین حد تاریخی خود، یعنی ۶.۵درصد، ارتقا یافت.


افزایش محبوبیت DeFiها در زمستان ۲۰۲۱، در پی معرفی نسخه جدیدی از DeFiها با نام DeFi ۲.۰ رخ داد. این نسخه جدید جهت ارتقای سطح پروتکل‌های DeFi و بهبود عملکرد آن معرفی شد. علاوه‌براین می‌توان به تغییرات جدیدی که بر مبنای افزایش پاداش استفاده از شبکه‌های جایگزین به‌وجود آمد، اشاره کرد. شبکه‌های Cronos، Aurora و Boba جایگزین مناسبی محسوب می‌شوند و تقاضا برای توکن DeFi‌ها را تا حد زیادی افزایش داده‌اند.


اگرچه ارزش بازار DeFi‌ها در اواخر سال کاهش یافت، اما در طول سال گذشته بالاترین ارزش بازار DeFiها طی تاریخ فعالیت‌شان، با ۱۷۴میلیارد دلار در ماه نوامبر ، ثبت شد.


بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

NFT ها، سرخط خبرهای سال ۲۰۲۱

در سال گذشته علاوه‌بر اولین توییت جک دورسی، مدیر کمپانی توییتر، بسیاری دیگر از محتواهای اینترنتی مثل تصاویر کمیک و کد اصلی شبکه اینترنت (World Wide Web)، در قالب NFT منتشر و به حراج گذاشته شد.


NFT‌ها در سال ۲۰۲۱ به یکی از محبوب‌ترین محصولات دنیای بلاک چین بدل شدند. حراجی‌های بزرگ جهان مثل Christies و Sothby در طول سال گذشته با استقبال از تکنولوژی NFT، محصولات متعددی را در این قالب به حراج گذاشتند.


علاوه‌براین سازمان‌های غیرمتمرکزی مانند PleasrDAO و FlamingoDAO سرمایه‌های خود را در راستای خرید برخی از محصولات مهم فرهنگی در قالب NFT، ادغام کردند و مالکیت این محصولات را بین اعضای سازمان قسمت کردند.


بسیاری از کمپانی‌های بزرگ لباس‌های ورزشی، مد، تکنولوژی و حتی F&B در سال ۲۰۲۱ رسما وارد بازار NFT شدند. در این میان کمپانی‌هایی نیز حضور دارند که توکن خود را به‌شکل NFT عرضه می‌کنند و از این طریق به بازار NFT رونق می‌دهند. Nike، Adidas، Dolce & Gabbana، Phillips، Budweiser و حتی Pringles جزو این دسته از کمپانی‌ها هستند.


افراد مشهور و ستاره‌ها نیز از جمع افراد و کمپانی‌هایی که به بازار NFT پیوستند و به حرکت روبه جلو این بازار شتاب دادند، مستثنی نیستند. ستاره‌هایی مثل Snoop Dogg، Grimes، Deadmau۵ و Post Malon جزو این گروه هستند.


همچنین سال ۲۰۲۱ سال معرفی‌شدن مجموعه NFTها بود. این مجموعه‌ها در این سال به بازار NFTها معرفی و با استقبال خوبی مواجه شدند. از این مجموعه‌ها می‌توان به Loot، Pudgy Penguins، Cool Cats، Fidenzas، Meebits و BAYC اشاره کرد.


بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ میانگین حجم کل معاملات نقدی صرافی‌ها، ماهانه ۱.۹تریلیون دلار بود

به‌طورکلی، مجموع حجم معاملات نقدی فصل زمستان برای صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز از ۴.۳۸ به ۶.۱تریلیون دلار رسید که یک افزایش ۳۸.۵درصدی را نشان می‌دهد.


به غیر از افزایش بی‌سابقه ماه نوامبر، حجم معاملات ماهانه در فصل زمستان در سطح ماه سپتامبر باقی ماند. حجم معاملات ماهانه در فصل زمستان، بالاترین سطح از شروع سال و کاهش مقطعی آن در فصل تابستان بود. این نکته نیز قابل ذکر است که سهم صرافی‌های غیرمتمرکز از ۶درصد در آغاز سال به ۱۰درصد در پایان سال، افزایش یافت.


بازار رمز ارزها در سال ۲۰۲۱

این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منبع


انتهای خبر

0
0