بورس۲۴
1401/04/12
13:53
ارائه برنامه های جدید توسط یک زیرمجموعه بانک دی

بیمه دی افزایش خرده فروشی در رشته های کم ریسک را در دستور کار قرار داد معاون مالی و اقتصادی بیمه دی: با توجه به استراتژی های تدوین شده برای سال جاری، هرچند قرارداد درمان تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای پنجمین سال متوالی تمدید شده، ولی برنامه توسعه فروش شرکت بخصوص افزایش خرده فروشی در رشته های کم ریسک در دستور کار قرار گرفته است.

ارائه برنامه های جدید توسط یک زیرمجموعه بانک دی

بورس۲۴ : بهروز قزلباش، معاون مالی و اقتصادی بیمه دی در خصوص آخرین تحولات و استراتژی های این شرکت با بورس۲۴ گفت و گو کرد .


*بیمه دی چه سهمی از بازار صنعت بیمه در سال ۱۴۰۰ داشته است؟ دلیل کاهش سهم از بازار دی در سال های اخیر چیست؟


شرکت بیمه دی با صدور مبلغ ۳۶.۶۴۰ میلیارد ریالی حق بیمه در سال ۱۴۰۰ سهم ۳.۲ درصدی از کل پرتفوی بیمه کشور را کسب کرده است. مهمترین دلیل کاهش سهم بیمه دی از بازار بیمه به جهت عدم انعقاد سالانه قرارداد درمان تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده است . بطوریکه قرارداد درمان مذکور به جای دوازده ماهه به صورت پنج ماهه منعقد شده است.این درحالی است که نرخ رشد حق بیمه های شرکت در سایر قراردادها (غیر بنیاد شهید) و خرده فروشی، در سال ۱۴۰۰معادل ۸۷ درصد بوده است.


براساس اطلاعات سه ماهه سال ۱۴۰۱ مندرج در سایت کدال بورس، شرکت بیمه دی با صدور حق بیمه ای بالغ بر ۷۳.۷۲۸ میلیارد ریال تاکنون در جایگاه اول در بین شرکتهای بیمه خصوصی قرار گرفته است.


* دلیل رشد بالای پرداخت خسارت و مزایای ناخالص در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن چیست؟


تعدیل شرایط کرونایی و افزایش مراجعات بیمه شدگان به مراجع درمانی و همچنین افزایش سفرهای برون شهری در سال ۱۴۰۰ ، افزایش تعرفه های هزینه های درمان چندباره در سال مذکور، و همچنین افزایش حق بیمه های غیر از بنیاد شهید و به تبع آن افزایش خسارت این حق بیمه ها باعث افزایش خسارت پرداختی شرکت گردید .


*با توجه به ضریب خسارت بالای بیمه درمان، چرا سهم این رشته در سبد بیمه ای ودی بسیار بالاست. آیا برنامه ای برای کاهش وزن این رشته بیمه ای دارید؟


سهم حق بیمه درمان در پرتفوی شرکت با سیاست های اتخاذ شده در شرکت در خصوص خرده فروشی ، به ۶۹ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است این درحالی است که ، سهم رشته مزبور در سال ۱۳۹۹ معادل ۸۶ درصد بوده است.البته بخش عمده حق بیمه های درمان مربوط به قرارداد درمان تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و به منظور مدیریت بهینه ریسک این قرارداد بخش عمده آن (۸۵ درصد) از طریق عملیات اتکایی واگذار شده است.


با توجه به استراتژی های تدوین شده برای سال جاری، هرچند قرارداد درمان تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای پنجمین سال متوالی تمدید شده است ولی برنامه افزایش خرده فروشی به خصوص در رشته های غیر درمان در دستور کار است.


*دلیل تمدید ۵ ماهه بیمه درمان تکمیلی کارکنان بنیاد شهید چیست؟ چرا این قرار داد یک ساله تمدید نشده است؟


با توجه به اینکه نرخ ارائه شده بابت تمدید قرارداد بنیاد شهید در سال ۱۳۹۹ با نرخ پیشنهادی بنیاد تفاوت داشته و مستلزم بررسی های بیشتر بوده است و در شرایط ابهام کشور و عدم اطمینان از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو ، مقرر گردید قرارداد به صورت کوتاه مدت و ۵ ماهه صادر گردد ولی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ قرارداد به صورت سالانه به مبلغ ۶۶.۷۱۳ میلیارد ریال صادر شده است.


*در حال حاضر مانده مطالبات شرکت از محل حق بیمه صادره از بنیاد شهید چقدر است؟ این مطالبات چه زمانی وصول خواهد شد؟ همچنین بیمه دی چه برنامه ای برای کاهش اتکای خود به قراردادهای بیمه ای بنیاد شهید دارد؟


باتوجه به افزایش قابل توجه حق بیمه قرارداد درمان بنیاد شهید (ماهانه حدود ۵.۶۰۰ میلیارد ریال ) حدود ۲۱.۰۰۰ میلیارد ریال از حق بیمه این قرارداد تا کنون وصول نشده است که بخش از آن سنواتی و بخش عمده آن جاری است و اقدامات لازم در جهت وصول و پرداخت به موقع تعهدات متناظر آن در حال انجام است.


با توجه به استراتژی های تدوین شده برای سال جاری، هرچند قرارداد درمان تکمیلی بنیاد شهید و امور ایثارگران برای پنجمین سال متوالی تمدید شده، ولی برنامه توسعه فروش شرکت بخصوص افزایش خرده فروشی در رشته های کم ریسک در دستور کار قرار گرفته است.


* مانده سرمایه گذاری و سپرده گذاری بانکی شرکت در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به ابتدای این سال با کاهش حدود ۴۶ درصدی همراه شده است. آیا این موضوع به درآمدهای سرمایه گذاری شرکت در سال جاری و سال های بعد لطمه نخواهد زد؟


با توجه به اینکه پیش بینی می شود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ بهبود یابد، لذا با توجه به افزایش منابع سرمایه گذاری های شرکت ناشی از افزایش حق بیمه ها درآمد سرمایه گذاری ها نیز متناسب با آن افزایش خواهد یافت.


*دلیل لغو برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی از سوی هیات مدیره چیست؟ آیا این افزایش سرمایه در ماه های بعد انجام خواهد شد؟


برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی عموما به جهت عدم خروج سود نقدی تقسیم شده در مجمع عمومی سال مالی ۱۳۹۹ بوده است. هرچند طبق برنامه زمانبندی، کل سود سهامدارن حقیقی و بخشی از سود سهامداران حقوق پرداخت شده است ولی در ادامه بدلیل برخی محدودیت های مطروحه از سوی سهامدار عمده امکان اجرای این برنامه فراهم نگردید و مقرر شد در شرایط فعلی ادامه فرآیند افزایش سرمایه مذکور متوقف شود.ضمنا این شرکت در ماه های آتی هیچگونه برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات نخواهد داشت.

انتهای خبر

0
0