سنا
1400/03/28
11:00
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

پاسخ وزیر اقتصاد به برخی اظهار نظرهای بورسی در مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری


دکتر فرهاد دژپسند در گفتگو با تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به برخی اظهارات بورسی نامزدهای ریاست جمهوری، توضیحاتی درمورد آنچه در دو سال گذشته بر بازار سرمایه، تامین منابع مالی بودجه و انتشار اوراق بدهی گذشت به خبرنگاران ارائه کرد. دژپسند درباره نامه رئیس سابق بانک مرکزی در مورد هشدار برای رشد بازار سرمایه گفت: دو بحث وجود دارد، نخست آنکه بازار سرمایه را نسبت به بازارهای موازی دیگر ارجح بدانیم و از آنجایی که بازار سرمایه، سرمایه‌های خرد را به اشتغال و توسعه تبدیل می‌کند، ترجیح می‌دهیم این اتفاق رخ دهد.


مشاهده کل خبر


رشد تولید و کاهش دلالی با عرضه مسکن در بورس


فرهاد دژپسند به مزایای عرضه مسکن در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: البته این اثرات به‌مرور و دست‌کم یک سال پس از عرضه مستمر کالاها در بورس کالا نمایان می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه مسکن در بورس کالا می‌تواند زمینه رشد تولید، بهبود معاملات، شفافیت قیمت‌ها و کاهش دلالی‌ها را فراهم کند. وی با بیان اینکه نباید از هیچ تلاش و تصمیم‌گیری برای رونق تولید بخش مسکن دریغ کرد، گفت: جهت‌گیری درست در بخش مسکن باید هدایت منابع به بخش تولید مسکن باشد که ابزارهای مالی بازار سرمایه از جمله سازوکار بورس کالا می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.


مشاهده کل خبر


طرح تحول بازار سرمایه/ ذات بورس همراه با ریسک است


روز ۲۵ خردادماه، دکتر محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به پرسش های شرکت کنندگان در این جلسه در خصوص بازار سرمایه پاسخ داد. دکتر محمدعلی دهقان دهنوی در این جلسه و در پاسخ به این پرسش که آیا حباب بورس در حال حاضر از بین رفته است یا خیر، گفت: توجه داشته باشید که عده ای از زمانی که شاخص بورس ۲۰۰ هزار واحد بود نسبت به حباب هشدار می دادند، در حالیکه اکنون با کاهش قیمت ها، شاخص بورس ۴ برابر بالاتر از آن زمان است؛ بنابراین ابتدا باید این پرسش را مشخص کنیم که دقیقا حباب چه معنی و مفهومی دارد و به چه شرایطی، شرایط حبابی گفته می‌شود.


مشاهده کل خبر


مطالبه اصلی صنعت برق، اجرای مقررات است/کالاهای بورسی مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در اولین جلسه میز صنعت برق و سومین جلسه از سلسله جلسات میز صنعت که در سازمان بورس راه اندازی شده است، مدیران نیروگاه­هایی که شرکت های آنها در بازار سرمایه پذیرفته شده اند، حضور یافته و به بیان مشکلات و دغدغه های خود پرداختند. دکتر دهقان دهنوی افزود: این صنعت اگرچه مسائلی دارد اما در عین حال راه ­حل ­های متعددی نیز پیش روی آن قرار دارد. به خصوص که بخشی از این راه حل ها، در قوانین و مقررات موجود، پیش بینی شده اما متاسفانه هنوز اجرا نشده است. بنابراین مطالبه اصلی در رابطه با صنعت برق این است که این مقررات اجرا شود که از جمله می­توان به ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها اشاره کرد.


مشاهده کل خبر


انتشار صورت‌های مالی گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان/ تامین ۲ هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان از منابع صندوق تثبیت توسط سازمان بورس


عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه در خصوص انتشار صورت مالی این سازمان تصریح کرد: سازمان بورس در سال ۹۹، حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از محل کارمزدهای معاملات عمده داشته است که البته این مبلغ با توجه به کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها از ابتدای مرداد سال گذشته رقم خورده و محقق شده است. مصطفی بهشتی سرشت با اشاره به اینکه سازمان بورس، سازمان سود محوری نیست، توضیح داد: اضافه درآمد شناسایی شده برای سال ۹۹ برای سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ یک هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان شناسایی شده است. در نظر داشته باشید که این مبلغ باید برای توسعه زیر ساخت‌ها، آموزش، فرهنگسازی و غیره در جهت توسعه بازار و نفع همگانی صرف شود.


مشاهده کل خبر


واریز عمده درآمدهای سازمان بورس به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه


مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، بهزاد خاکی در خصوص صورت های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: این صورت ها، طبق استانداردهای حسابداری تهیه شده است و این استانداردها ما را به تهیه صورت های مالی تلفیقی ملزم می‌کند. در نظر داشته باشید در صورت های مالی تلفیقی یک ستون در خصوص اعداد و ارقام گروه گزارش شده است و یک ستون نیز در خصوص اعداد و ارقام در سطح سازمان وجود دارد که گروه سازمان بورس شامل شرکت های رایان بورس، مدیریت فناوری، اطلاع رسانی و خدمات بورس و سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار است. حدود ۱۰۰ درصد از سه شرکتی که در بالا نام برده شد در تملک سازمان است و حدود ۵ درصد از شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در تملک سازمان بورس است.


مشاهده کل خبر


دعوت از فعالان بازارسرمایه برای ارایه گزارش موثق از ناهنجاری عمده


رئیس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه گفت: وجود ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه کشور علاوه بر ضررهای کلان اقتصادی، باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه می‌شود. بررسی تجارب کشورهای دنیا و شناخت روش‌ها و ابزارهای نوین مبارزه با فساد، می‌تواند برای طراحی راهکارهای جلوگیری از فساد موثر باشد. زمانی سبزی با اشاره به اینکه رسیدگی به گزارش های حرفه ای ناهنجاری عمده مبتنی بر بروز جرم و تخلف در بازار سرمایه، شناسایی خلاهای قانونی، پیگیری، بررسی و رفع آنها از اهداف اصلی این اداره است، افزود: اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه موظف است گزارش‌های "موثق" با موضوع انعکاس "ناهنجاری‌های عمده" بازار سرمایه از جمله جرائم موضوع مواد ۴۶، ۴۷، ۴۹ و ۵۰ قانون بازار اوراق بهادار و تخلفات عمده از قوانین و مقررات که موجب ضرر و زیان ذینفعان، تاثیر بر قیمت اوراق بهادار یا تصمیم اشخاص برای معامله اوراق بهادار یا سلب اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه شود را بررسی کند.


مشاهده کل خبر


تامین مالی جمعی راهی برای مشارکت مردم در ایده‌های نو


به گفته مدیر نهادهای مالی فرابورس، بحث عرضه اولیه استارتاپ‌ها اخیرا مطرح شده که نیازمند بازار مناسب با خود است، چون فضاهای استارتاپی بسیار پر ریسک هستند و ترازنامه استارتاپ‌ها متفاوت از ترازنامه شرکت‌های تولیدی است و این کسب وکارها با نوسانات و متغیرهای اقتصادی ممکن است ریسک‌های شدیدی را به سرمایه‌گذاران وارد کنند که در عین حال می‌توانند بازدهی‌های بیشتری نیز داشته باشند. در فرابورس سازوکار ورود این استارتاپ‌ها به بازار هدف دنبال می‌شود. علیقلی‌پور گفت: در این روش، تامین مالی استارتاپ‌ها در قالب گواهی شراکت اتفاق می‌افتد و مردم سرمایه مشترکی درگیر کسب وکار استارتاپ می‌کنند که ریسک‌های استارتاپ را نیز سرمایه گذاران متقبل می‌شوند و کنار آن در بازدهی هم مشارکت می‌کنند.


مشاهده کل خبر


عرضه سیمان در بورس کالا سرآغازی بر پایان قیمت‌گذاری دستوری


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی اظهار کرد: اصولا هنگامی که کالایی به بورس کالا وارد می شود، به معنی آن است که روند معاملات آن بازار برای فعالان اقتصادی و تحلیلگران، علاوه بر قانونمندی، پیش‌بینی‌پذیر نیز خواهد بود و رقابت در فضای واقعی انجام می شود، تمامی خریداران و فروشندگان در شرایط برابر به رقابت می پردازند و از همه مهمتر شفافیت در معاملات به وجود خواهد آمد. به گفته امیر تقی خان تجریشی، عرضه سیمان در بورس کالا سرآغازی بر پایان قیمت گذاری دستوری این کالای استراتژیک در بازار داخلی و در آینده در بازارهای صادراتی و بین المللی خواهد بود.


مشاهده کل خبر




انتهای خبر

0
0