همفکران
1400/02/21
15:17
گزارش بازار / امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد

شاخص کل بورس تهران رشد خوبی داشت. امروز شاخص کل ۲۲ هزار واحد معادل ۱.۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون ۱۷۹ هزار واحد رسید. شاخص از اول صبح روند صعودی داشت و این روند را تا پایان بازار حفظ کرد. با اینکه دومین روز متوالی است که شاخص کل رشد کرده است اما هنوز برای اینکه بگوییم بازار صعودی شده زود است. شاخص هم وزن نیز رشد کرد اما نتوانست روند صعودی را تا آخر بازار حفظ کند و ساعت ۱۰ تغییر جهت داد. این کاهش طوری نبود که به رنگ قرمز درآید اما بخش زیادی از رشد امروز را از دست داد. بزرگان بازار صدر نشین بیشترین تاثیر بودند.

شاخص کل بورس تهران رشد خوبی داشت. امروز شاخص کل ۲۲ هزار واحد معادل ۱.۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون ۱۷۹ هزار واحد رسید. شاخص از اول صبح روند صعودی داشت و این روند را تا پایان بازار حفظ کرد. با اینکه دومین روز متوالی است که شاخص کل رشد کرده است اما هنوز برای اینکه بگوییم بازار صعودی شده زود است. شاخص هم وزن نیز رشد کرد اما نتوانست روند صعودی را تا آخر بازار حفظ کند و ساعت ۱۰ تغییر جهت داد. این کاهش طوری نبود که به رنگ قرمز درآید اما بخش زیادی از رشد امروز را از دست داد. بزرگان بازار صدر نشین بیشترین تاثیر بودند. فولاد ، فملی ، فارس و شستا به ترتیب بیشترین اثر مثبت را در شاخص داشتند. پرداخت ، اخابر و فخاس نیز بیش از دیگر نمادهای منفی اثر کاهشی روی بازار باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در پایان معاملات سه شنبه ۰.۹ درصد معادل ۱۵۳ واحد رشدکرد و به ۱۷ هزار و ۴۲۷ واحد رسید. آریا ، میدکو و زاگرس بیشترین اثر مثبت و کتوکا ، درهآور و مارون بیشترین اثر منفی را داشتند.


خالص ورود و خروج نقدینگی حقیقی ها پس از یک ماه بالاخره مثبت شد و در روز جاری حقیقی ها ۱۴۱ میلیارد تومان جذب بازار کردند. ارزش معاملات خرد حدود ۳۲۶۰ میلیارد تومان ثبت شد که ۵ درصد بیشتر از روز گذشته است . ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با افزایش نسبت به دیروز به ۵۹،۰۰۰ هزار میلیارد ریال شد اما ارزش دلاری به خاطر افزایش نرخ دلار به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.


امروز به جز شروع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری خبر خاص در بازار نبود. اغلب فعالان در مورد تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا صحبت می کردند.



پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها با اختلاف زیادی بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص دادند. شاید قرار است خبری در این گروه بپیچد که اینطور مورد توجه قرار گرفته اند. بعد از خودرویی ها گروه بانکی و فلزات اساسی بیش از دیگر گروه ها معامله شدند. در بین نمادها هم خساپا ، خودرو و امین یکم بیشترین حجم معامله را داشتند.


خساپا حجم معامله زیادی داشت اما تغییرات قیمتی کم بود و تنها توانست ۰.۷ درصد در قیمت پایانی رشد کند. در طول معاملات امروز ۷۴۲ میلیون سهم رد و بدل شد که حقیقی ها مهمترین نقش را در این تبادلات داشتند. آنها ۹۹.۵ درصد از عرضه ها و ۹۸ درصد از خرید را بر عهده داشتند. این روند موجب ورود ۱۷ میلیارد ریال پول حقوقی به سهم شد.


بیشترین ورود و خروج پول


فلزات اساسی امروز هم صدر نشین بیشترین ورود پول حقیقی بود. بعد از او گروه فراورده های نفتی با اختلاف کمی قرار دارد و سپس دارویی ها سومین گروه مورد توجه حقیقی ها نام گرفتند. در مقابل حقیقی ها پول خود را از واسطه گری مالی ، نیروگاه ها و قندی ها بیرون کشیدند.


نمادهای فولاد ، شبندر و شپنا بیش از دیگران پول حقیقی جذب کردند و واعتبار ، برکت و وپاسار نمادهایی بودند که حقیقی ها بیشتر می فروختند.


فولاد در صف خرید روز را تمام کرد. هرچند این صف زیاد سنگین نبود اما نماد را از نزدیکی بازه منفی بلند کرد. امروز حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و از ۱۳۹ میلیون سهم معامله شده ۳۳ درصد را عرضه کردند. حقیقی ها نیز ۸۸ درصد از کل عرضه ها را خریدند. این روند موجب ورود ۳۶۴ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


شپنا هم بعد از مدتها صف خرید شد. اما صف خرید شپنا ۲۳ میلیونی و سنگین بود. در این سهم هم حقوقی ها بیشتر در سمت فروش فعال بودند و از ۸۰ میلیون سهم مبادله شده ۳۸ درصد را فروختند و تنها ۱۰ درصد از معاملات را خریدند. این روند باعث ورود ۲۳۲ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شپنا شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه قنقش ، پرداخت و خوساز مشکوک ترین نمادهای بازار هستند. در بازه ۳۰ روزه نیز درهآور ، فپنتا و انرژی بیشترین حجم مشکوک را به نام خود زدند.


پرداخت بعد از مجمع عمومی و تقسیم سود امروز بازگشایی شد و افت ۲۲ درصدی را تجربه کرد. امروز دو حقوقی ۷۶ درصد از عرضه ها را خریدند و حقیقی ها تنها فروشندگان این نماد بودند. پرداخت روز را در صف فروش به پایان رساند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


محصولات کامپیوتری با ۴.۶ درصد ، فراورده های نفتی با ۴.۵ درصد و فلزات اساسی با ۳.۴ درصد بیشترین رشد را به نام خود ثبت کردند. اما گروه استخراج سایر معادن با ۲۰.۶ درصد افت با اختلاف بیشترین کاهش را داشت. پشت سر او رایانه با ۳.۲ درصد و مخابرات با ۱.۱ درصد بشترین افت را داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به شلرد با ۶.۶ درصد ، کلوند با ۵.۹ درصد و شغدیر با ۵.۷ درصد رشد بیشترین بازدهی روزانه را داشتند. درهآور ، حتوکا و پرداخت به ترتیب با ۲۹.۵ درصد ، ۲۲.۱ درصد و ۲۰.۶ درصد افت بیشترین کاهش قیمت روزانه را داشتند.


درهآور برای بار دوم بازگشایی شد. ناظر بازار معاملات دیروز درهآور را باطل کرد و باعث شد این نماد برای روز دوم در لیست ما قرار بگیرد. امروز از ۵ میلیون سهم معامله شده حقیقی ها ۹۹ درصد را عرضه و ۹۷ درصد را خریدند. در طی این معاملات قیمت پایانی سهم تا ۲۹.۵ درصد افت کرد در حالی که آخرین قیمت آن حدود ۳۰.۷ درصد کاهش داشت. این نماد با صف فروش ضعیف به استقبال فردا می رود. شاید مثل کلوند فردا در صف خرید قرار داشته باشد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار برای روز دوم افزایش یافت و وارد کانال ۲۲ هزار تومان شد. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۲ هزار ۲۴۶ تومان معامله می شود..


سکه طرح جدید امروز جهش کرد و خود را به بالای کانال ۱۰ میلیون تومان هم رساند اما دوام نیاورد دوباره قسمتی از افزایش خود را از دست داد. الان هر سکه با قیمت ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا در حال در جا زدند در قیمت قبلی خود است. امروز گزارشی از بانک جهانی منتشر شد که قیمت انس را کاهشی و در حدود ۱۷۰۰ دلار پیش بینی می کرد. هر انس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۳۶ دلار مبادله می شود.


انتهای خبر

0
0