همفکران
1399/06/19
15:48
وقایع نگاری همفکران از سومین هفته شهریور ماه : بارقه های امید در اوج تاریکی

بازار سرمایه چهارمین هفته منفی را با افت بیش از ۴ درصدی شاخص کل به پایان رساند. هیجان فروش و ترس حاکم بر معاملات را شاید بتوان پررنگ ترین مشخصه بازار این هفته دانست که اوج آن در روزهای دوشنبه و سه شنبه رقم خورد. در این دو روز شاهد قفل شدن بازار در صف فروش بودیم و ارزش معاملات به طرز بی سابقه ای افت کرد. در نهایت نیز شاخص کل این هفته سطح ۱.۶ میلیون واحدی را از دست داد و با ورود به کانال ۱.۵ میلیون واحدی به نگرانی های حقیقی ها دامن زد. و اما در ۵ روز معاملات این هفته چه گذشت؟


بازار سرمایه چهارمین هفته منفی را با افت بیش از ۴ درصدی شاخص کل به پایان رساند. هیجان فروش و ترس حاکم بر معاملات را شاید بتوان پررنگ ترین مشخصه بازار این هفته دانست که اوج آن در روزهای دوشنبه و سه شنبه رقم خورد. در این دو روز شاهد قفل شدن بازار در صف فروش بودیم و ارزش معاملات به طرز بی سابقه ای افت کرد.


در نهایت نیز شاخص کل این هفته سطح ۱.۶ میلیون واحدی را از دست داد و با ورود به کانال ۱.۵ میلیون واحدی به نگرانی های حقیقی ها دامن زد.


اما خبرهای مثبتی نیز این هفته در بازار داشتیم که طی معاملات روز چهارشنبه مقداری امید به بازار تزریق کرد و باعث شد گره فروش بعد از دو روز باز شود.


خبری مبنی بر ایجاد صندوق تثبیت بازار و انتقال یک درصد از منایع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه ، استارت انتشار اوراق اختیار فروش توسط نمادهای بزرگ بازار، رشد قیمت دلار، جذابیت قیمت سهام بعد از ریزش های اخیر و پیش بینی گزارش های خوب دوره ای از مهمترین دلایلی است که باعث شده بازار امیدوارتر به استقبال تعطیلات برود و این پیش بینی تا حدودی تقویت شود که شاید بازار هفته آینده روزهای بهتری را برایمان به همراه داشته باشد.


هرچند که باید دید ناظر بازار چه برنامه ای برای بازگشایی نمادهای پالایشی ، خودرویی و شستا دارد تا این نمادها نتوانند مجددا سایه ترس را بر سر بازار بیاندازند.


عملکرد صنایع



بهترین نمادها



بدترین نمادها



و اما در ۵ روز معاملات این هفته چه گذشت؟


شنبه؛سبز در غیبت پالایشی ها


بازار پرهیجان روز شنبه با رشد ۰.۶ درصدی شاخص کل و افت ۰.۹ درصدی شاخص هم وزن به پایان رسید. اگرچه حجم عرضه‌ها همانند هفته گذشته بالا بود و فروشنده‌های زیادی در بازار چرخ می ‌زدند اما حمایت های سهامداران عمده باعث شد هر چقدر فروشنده عرضه می‌کرد، خریدارانی در آن سوی میدان، در کف قیمتی سهام مدنظر را جمع می‌کردند.


نمونه بازار تقابل خریداران و فروشندگان در نماد «شستا» رخ داد. حدود نیم میلیارد سهام سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در روز شنبه دست به دست شد و هر بار که به صف فروش می رسید بار دیگر خریداران پرقدرت وارد عمل می شدند. در نهایت ارزش معاملات این سهم به مرز ۱۹۰۰ میلیارد تومان رسید تا رکورددار بیشترین ارزش معاملات در بازار اولین روز هفته باشد .


تقابل خریداران و فروشندگان در گروه خودرویی نیز جالب توجه بود؛ به گونه‌ای که فقط دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم از نماد «خودرو» جابه‌جا و این سهم نیز بیشترین حجم معاملات را به نام خود ثبت کرد. در گروه بانکی نیز با افزایش تقاضا نمادهای مطرح به صف خرید رسیدند و تا پایان بازار نیز صف خرید خود را حفظ کردند .


اما نکته قابل تامل در بازار این روز ، فعالیت قابل توجه حقیقی‌ها بود. در شرایطی که فعالیت و حمایت حقوقی‌ها همانند هفته گذشته ادامه داشت اما بیش از ۸۰ درصد سهام «وتجارت» و «وبصادر» را حقیقی‌ها خریدند. صف فروش سنگین «خودرو» نیز توسط حقیقی‌ها جمع شد و در نهایت این سهامداران حدود یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون سهم ایران خودرو را خریدند تا آخرین معامله بر روی این نماد به محدوده مثبت برسد .


نکته دیگر تاثیرگذار در بازار این روز ، توقف نمادهای پالایشی به دلیل تخفیف در نرخ خوراک و تعدیل مثبت آن‌ها بود .


با توجه به احتمال افزایش قیمت نمادهای مهم این گروه در زمان بازگشایی، تقاضا برای خرید صندوق «پالایش» بار دیگر افزایش یافت.


یک شنبه؛ ظاهرا سبز اما دل خون


روز یک شنبه بازار از نظر شاخص مثبت بود و به ظاهر روز سبزی را داشت ولی این سبزی فقط در نیم ساعت اول به چشم می امد و بقیه اوقات فشار عرضه در بازار بیش از تقاضا بود


طی روز یک شنبه بازار دوباره چوب برخی سهم های خاص را خود و در حالی که تا حدودی متعادل و مثبت بود دوباره با فشار فروش این سهم ها شرایط عوض شد .


بازار در حال حاضر چند مسیر بیشتر ندارد یا باید دامنه نوسان را افزایش دهد که این ریسک بالایی داشته و در صورتی که بازار گردان در بازار حضور داشته باشد بد نیست. موضوع بعد این است که با همین دست فرمان فعلی تزریق منابع را ادامه دهد و انقدر سهم بخرد و بازار را حمایت کند که سهامدار فروشنده عقب نشسته و وضعیت تغییر کند و موضوع سوم استفاده از ابزارهای جدید است که از دید ما اختیار فروش و سهام خزانه میتواند کمک حال نسبی بازار باشد .


در نهایت شاخص کل بازار سهام به مثابه روز قبل خود با شدت کمتری و البته فشار فروش در برخی نمادهای خاص در کانال ۱.۶۴۷ میلیون واحد تثبیت شد .


شاخص کل بازار سهام یک شنبه را با روند متعادل و مثبت دنبال کرد اما در ادامه فشار فروش در برخی نمادهای خاص همچون «حکشتی» و «شستا» از روند متعادل بازار کاست، تا در پایان شاخص بازار مشابه روز قبل خود (با شدت کمتر) با افزایش ۵ هزار واحدی، روی عدد ۱.۶۴۷ میلیون واحد تثبیت شود. اگر چه آمارها نشان میدهد روند افزایشی قدرت حقیقی ها در دادوستدهای این روز ثبات داشت اما به نظر میرسد بازار به دلیل نبود اعتمادی که انگار کم رنگ شده، فعلا در یک وضعیت تردید به سر میبرد. اگر چه نزدیک دو هفته است حقوقی‌های بازار دست به هر کار حمایتی میزنند تا با ارایه یک دستورکار دستوری از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری به عمل آوردند و اعتماد از دست رفته را به بازار برگردانند، اما در سوی دیگر، حقیقی‌ها هنوز کامل به بازار بازنگشته‌اند .


چه خبر از دلار


در کنار تحلیل‌های مربوط به بازار که چندان دورنمای روشنی را در اختیار تحلیلگر قرار نمی‌دهد، روز یک شنبه قیمت دلار نیمایی ۲۱۴۰۰ تومان شد اما بازار به این مولفه واکنشی نشان نداد. با این اوصاف، تحلیلگران معتقدند در یک بازه زمانی آینده میتوان در صورت‌های مالی شرکت‌ها اثر این تاثیرگذاری را بیش‌تر دید که میتواند سیگنال مهمی باشد .


دوشنبه؛ یک روز بسیار بد


روز دوشنبه یکی از قرمز ترین و کم حجم ترین و ناامید کننده ترین روزهای بازار از ابتدای سال تا کنون بود و بدون هیچ حمایتی یکی از تلخ ترین روزهای بازار از نظر حجم وارزش ثبت شد. یک ۱۷ شهریور خونین و یک روز بد.


بازار تقریبا تعطیل و قفل بود و حرف خاصی نداشت.


در این شرایط راهکارهایی مانند راه اندازی اختیار فروش ، تسهیل کردن سهام خزانه و تشویق برخی شرکت ها به اخبار و اطلاعات مثبت و شرایط فروش و سود آوری و افزایش سرمایه ها باعث می شود جو بازار کمی بهتر شود و شرایط خاص تر تا بتوان حداقل این ترس را از دل بازار دور کرد و راحت تر بر ان فایق امد.


دوشنبه در حالی کم معامله‌ترین روز بورس لقب گرفت که از پذیره نویسی صندوق‌های پالایشی هم استقبالی به عمل نیامد .


رکورد کم معامله‌ترین روز بورس در ماه‌های اخیر در حالی روز دوشنبه رقم خورد که نزدیک به ۹۰ درصد نمادها در صف فروش قفل بودند و ارزش معاملات خرد به مرز ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسید. افت سنگین معاملات در شرایطی رقم خورد که «شستا» به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت درباره تاثیر تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها در سودآوری این شرکت و همچنین «خودرو» به دلیل افزایش رسمی برخی محصولات خود متوقف شدند .


در واقع ارزش معاملات افت بیش از ۸۰ درصدی نسبت به روزهای اوج خود داشت و به عبارت ساده‌تر همان میزان معامله انجام شد که شهریور سال گذشته انجام میشد؛ با این تفاوت که از آن زمان تاکنون متغیرهای اقتصادی همانند نرخ دلار، تورم و ... تغییرات سنگینی داشته و از سوی دیگر تعداد سهامداران فعال چند برابر شده است.


در شرایطی که طی این روز معاملات مختصری انجام شد در نتیجه نمی‌توان تحلیلی از رفتار معامله گران داشت، چرا که اغلب سهامداران در صف‌های فروش نشسته بودند و این در شرایطی بود که نمادهای پرتقاضایی همانند «فولاد» و «فملی» نیز نتوانستند از عرضه‌های سنگین در امان بوده و به صف فروش رسیدند.


در پایان معاملات روز دوشنبه شاخص‌کل با افت حدود ۴۰ هزار واحدی به کف کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نزدیک شد، جایی که دقیقا دو هفته پیش به این محدوده رسیده بود و در نتیجه سهامداران امیدوارند بار دیگر بازار در این محدوده حمایت شود .


با بسته ماندن نمادهای پالایشگاهی و مشخص نبودن قیمت آنها در زمان بازگشایی، همچنان بخش زیادی از سهامداران برای خرید صندوق «پالایش» به جمع بندی نرسیده‌اند و در نتیجه تاکنون استقبال مناسبی برای خرید این صندوق‌ها صورت نگرفته است. اما طی روز دوشنبه خبری به نقل از معاون سازمان خصوصی‌سازی از تمدید مهلت پذیره‌نویسی این صندوق خبر داد.


سه شنبه؛ قفل در فروش


روز سه شنبه هم بازار قفل بود . قفل در صف فروش و به نظر این نتیجه اتفاقاتی بود که سلسله وار برای بازار رقم خورد . بازاری که شوک درمانی نداشته باشد و جریان پول هم گوشه نشسته و فقط نظاره گر باشد قفل در صف فروش پیش می رود و این منفی که بخش عمده ای از ان ناشی از حس ترس و نه تحلیل است باعث این جریان می شود ، حقوقی ها که خریدار بازار بودند کمی عقب نشسته اند چرا که احساس میکنند عده ای در بازار به هر قیمتی فروشنده اند و انها نیز میخواهند حداکثر استفاده را کنند و منابع محدود را به امری نامحدودی و مبهم تخصیص ندهند . پس توجه کنید منابع برای حمایت بازار محدود است حتی صندوق توسعه هم منابع نامحدود قرار نمیدهد مشکل بازار این است که این حس ترس از بین نرفته و تا وقتی این حس ترس وجود دارد هر چه پول پاشی کنی دوباره می فروشند .


نگاهی به دلار


اما این موضوع را نباید فراموش کرد که در این روزهای سخت بازار سرمایه ، دلاردر مسیر صعود است، نرخ دلار نیما به ۲۲ هزار تومان رسیده و شرایط بنیادی شرکت ها از نظر فروش و نرخ بهتر می شود، از سوی دیگر قیمت سهام افت کرده و جذاب شدند.


طی روز سه شنبه رکورد کم معامله ترین روز بازار سرمایه در سال ۹۹ شکسته شد و فقط ۲۲۵۰ میلیارد تومان سهام دادوستد شد. از دوره پیش گشایش صفوف فروش طولانی تشکیل شد و تا پایان بازار نیز ادامه داشت. با تثبیت صف‌های فروش تا پایان بازار، شاخص‌کل بیش از ۳۷ هزار واحد افت داشته و حمایت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را نیز از دست داد. افت ۲.۳ درصدی شاخص کل در شرایطی است که شاخص هم وزن حدود یک درصد کاهش داشت، تفاوت میزان افت شاخص‌ها نیز به این موضوع برمیگردد که اغلب حجم مبنای نمادهای کوچک‌تر پر نشد و قیمت پایانی بسیاری از آن‌ها در محدوده نیم تا ۱.۵ درصد کاهش داشت.


افت قابل توجه ارزش معاملات نیز به بسته ماندن نمادهادی «شستا»، «خودرو» و گروه پالایشی باز می گردد. در واقع بسیاری از سهمداران منتظر بودند با بازگشایی نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و با توجه به اینکه در زمان بازگشایی محدودیت نوسان نیز نخواهد داشت، با خارج شدن فروشندگان عجول معاملات این سهم به سمت تعادل نزدیک شده و با توجه به اینکه «شستا» و «خودرو» نمادهای لیدر بازار به حساب می آیند، کلیت بازار نیز متعادل شود. با این حال این امر محقق نشد تا بازار سوت و کورترین روز خود را در سال جاری پشت سر گذاشته باشد .


تشکیل صف‌های فروش در بورس در شرایطی بود که صف خرید دلار به نرخ صرافی بانک ملی، در همه شهرها خودنمایی می کند و دیگر بازارها نیز روند صعودی خود را ادامه می دهند.


چهارشنبه؛ کمی آرامش


بازار امروز با افت دسته جمعی نمادها آغاز بکار کرد اما دیری نگذشت که شاهد قدرت خریداران حقیقی در کلیت بازار بودیم. افزایش تقاضا از طرف حقیقی ها موجب شد تا شاهد جمع آوری صفوف نمادهای بزرگ از جمله کگل، فولاد، فملی، وتجارت و وبصادر باشیم .


شاخص بورس تهران امروز با افت ۱۳هزار واحد در محدوده ۱ میلیون ۵۵۶ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن نیز افت بیش از ۵۲۷۰ واحدی را تجربه می کند .


نمادهای فولاد، اخبر، حکشتی، همراه و رمپنا بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشته و در مقابل کگل و پارس بیشترین اثر مثبت را بر این متغیر ثبت کردند.


ارزش معاملات بورس و فرابورس بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان بود که با توجه به توقف نمادهای بزرگ گرهو پالایش، خودرو و شستا رقم خوبی است .


از مشخصه های مهم بازار امروز حضور پررنگ حقیقی‌ها در سمت خریدار بود، هرچند که بازهم طی روز جاری دست بالاتر با خریداران حقوقی بود.


به این ترتیب که بدون احتساب عرضه اولیه ثامید، تا پایان بازار روز جاری حدود ۷۲۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. ارزش معاملات خرد توانست امروز به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.


محصولات شیمیایی بیشترین تعداد صف خرید در میان صنایع بزرگ را داشتند. آریا ،نوری ، زاگرس، ، پارس و شغدیر از جمله نمادهایی بودند که صف خرید را تجربه کردند.


کلام آخر


کارشناسان معتقدند بعد از ریزش بین ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت سهام در شرایط این روزها بهترین کاراین است به دور از هیاهوی بازار به تحلیل و بررسی شرکت ها پرداخته و بهترین گزینه های خرید را انتخاب کنید . شک نکنید قیمت به سمت ارزندگی حرکت خواهد کرد، به این ترتیب همانطور که در صعود ها هیجان را تحمل نکرد در نزول هم هیجان را برنمیتابد و به زودی بازار به سمت تعقل حرکت میکند . مسیر ارزندگی هدف نهایی قیمت هاست.

انتهای خبر

0
0