اخبار فوری بورس
1400/12/26
12:12
جهان یک قدم نزدیک‌تر به بحران غذا جنگ اخیر روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی در جهان را افزایش داد. اخیرا چین هم در اتفاقی عجیب از هند برای خوراک دا...

جهان یک قدم نزدیک‌تر به بحران غذا



جنگ اخیر روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی در جهان را افزایش داد. اخیرا چین هم در اتفاقی عجیب از هند برای خوراک دام کشور خود برنج هندی خریده است. شنیده‌ها نیز از توقف صادرات سویا و فرآورده‌های آن در آرژانتین حکایت دارد. گویا جهان هر روز به بحران غذا یک قدم نزدیک‌تر می‌شود.



محمدرضا حسینا، رئیس مجمع فعالان اقتصادی ایران:



به دلیل بحران ایجادشده در تامین نهاده‌ها، دولت آرژانتین سیزدهم مارس صادرات سویا و فرآورده‌های آن را ممنوع اعلام کرد. این در حالی است که این کشور ۴۱ درصد نیاز جهانی کنجاله سویا و ۴۸ درصد نیاز بازار جهانی روغن سویا را تامین می‌کند.


اخیرا وزیر کشاورزی روسیه هم اعلام کرد احتمال دارد که این کشور صادرات گندم، جو، ذرت و چاودار را ممنوع کند.



علی فاضلی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان روغن نبات:



جنگ روسیه و اوکراین در بلندمدت در صنعت روغن ایران نیز تاثیرگذار است. زیرا بخش عمده‌ای از دانه‌های روغنی ایران از این کشور تامین می‌شد. اکنون آرژانتین صادرات سویا را ممنوع کرد، احتمالا در روزهای آینده کشورهای دیگر هم در این مسیر قرار گیرند.


اکنون ذخایر روغن خام ایران برای سه ماه گذشته است که این روغن در انبارها بود. چنانچه ثبت سفارش جدیدی در روغن خام صورت نگیرد، احتمال دارد بعد از ماه رمضان بازار با کمبود روغن روبرو شود./تجارت نیوز

انتهای خبر

0
0