بورس پرس
1402/03/13
00:00
رشد ۲۴۷ درصدی سود بانک ملت در عملکرد سال گذشته

بانک ملت سال گذشته ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد که نسبت به مدت مشابه قبل، رشد ۲۴۷ درصدی نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،بانک ملت در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان سود خالص به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. "وبلمت" در سال گذشته ۱۲۱۵ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده که این سود نتیجه کارنامه عملیاتی بانک بود.


بر اساس این گزارش، درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی (درآمد مشاع) در سال گذشته با رشدی ۵۹ درصدی مواجه شد و به ۱۰۵.۵ هزار میلیارد تومان رسیده و در مقابل بالغ بر ۴۸.۱ هزار میلیارد تومان سود به سپرده‌گذاران پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشدی ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد. خالص درآمد مشاع بانک در نتیجه کاهش قیمت تمام شده پول با رشدی ۹۱ درصدی به ۵۷.۳ هزار میلیارد تومان رسید.


بررسی کارنامه بانک نشان از رشد ۱۱۹ درصدی خالص درآمد از محل کارمزدها است و بالغ بر ۵.۸ هزار میلیارد تومان سود غیرمشاع را به ثبت رساند. نتیجه اینکه درآمدهای عملیاتی در سال گذشته بالغ بر ۸۹.۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ از رشد ۸۸ درصدی حکایت دارد. سود انباشته بانک در طول یک سال ۱۵۲ درصد افزایش یافته و به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسید.


سهم بانک از درآمدهای مشاع با رشدی ۱۶۸ درصدی به ۳۰.۴ هزار میلیارد تومان و سهم سپرده‌گذاران هم با رشد ۳۵ درصدی به ۵۶.۹ هزار میلیارد تومان رسید.


اعتماد سپرده‌گذاران باقی است


مانده سپرده‌های دریافتی از مشتریان در سال گذشته رشدی ۴۸ درصدی داشت. به گونه‌ای که سپرده‌های کوتاه‌مدت ۲۷ درصد، سپرده‌های بلندمدت ۳۱ درصد، سپرده‌های ریالی ۵۵ درصد و جمع کل سپرده‌ها هم با افزایش ۴۸ درصدی مواجه شد و جمع کل سپرده‌های مشتریان به ۸۷۸.۳ هزار میلیارد تومان رسید.


از سوی دیگر سهم سپرده‌های هزینه‌زا از کل سپرده‌های ریالی از ۶۶ به ۵۵ درصد در سال ۱۴۰۱ و سهم سپرده‌های غیرهزینه‌زا هم از ۳۴ به ۴۵ درصد رسید که باعث شد رشد هزینه سود سپرده‌ها بطور محسوس کاهش یابد و نشان از تقویت اعتماد مشتریان به این بانک دارد.


بهبود شاخص NPL "وبملت"


نگاهی به صورت‌های مالی بانک ملت بیانگر بهبود ۵ واحد درصدی نسبت مطالبات غیرجاری دارد. به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ سهم مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌وصول ۱۰ درصد بود که این نسبت در پایان سال ۱۴۰۱ به ۵ درصد کاهش یافت. سهم مطالبات معوق با کاهش ۸۹ درصدی از ۴ به کمتر از یک درصد در پایان سال گذشته رسید.


سهم مطالبات مشکوک‌الوصو هم از ۶ به ۴ درصد کاهش یافت. برآورد بانک ملت این است مانده تسهیلات بانک با توجه به محدودیت‌های ترازنامه‌ای اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم در سال جاری ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد کند و البته این بانک مصمم به مدیریت و کاهش هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول در سال ۱۴۰۲ است.


نسبت کفایت سرمایه بالاتر از استاندارد


نسبت کفایت سرمایه بانک ملت از ۷.۹۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ به ۹.۳۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ رسید که بالاتر از حد استاندارد تعیین شده بانک مرکزی است و انتظار می‌رود با بهبود مدیریت ریسک دارایی‌ها و برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه، نسبت کفایت سرمایه بازهم بهتر شود.


کاهش تعداد شعب ادامه دارد


بانک ملت همچنان سیاست کاهش تعداد شعب کم‌بازده را در سال جاری دنبال می‌کند و در حالی که تعداد شعبه‌ها از ۱۳۹۳ در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۶۰ کاهش یافته بود. حالا قرار است این تعداد در سال جاری به ۱۲۱۵ شعبه برسد.


شفاف‌سازی از جهش سود


بانک ملت درباره دلیل جهش سود خالص سال ۱۴۰۱ به تغییرات در درآمد‌های بانک از محل تسهیلات، سپرده‌گذاری در بانک‌ها و اوراق بدهی و درآمد کارمزد اشاره و اعلام کرد: افزایش درآمد تسهیلات پرداختی عمدتا به دلیل رشد تسهیلات عقود سلف و مرابحه در سال گذشته نسبت به سال قبل آن و افزایش درآمد این تسهیلات بود.


افزایش وجه التزام غیرمشاع به دلیل شناسایی ۱.۸ هزار میلیارد تومانی درآمد وجه التزام اوراق نفت و گاز پارس آن هم در راستای تکالیف مجمع سال ۱۴۰۰ و بند گزارش حسابرس و بازرس قانونی بود.


افزایش درآمد سپرده‌گذاری در بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال گذشته عمدتا به دلیل سود دریافتی از مبادلات در بازار بین بانکی است و دلیل اصلی رشد درآمد کارمزد هم ناشی از افزایش حجم تسهیلات قرض‌الحسنه، اعتبارات اسنادی گشایش یافته، ضمانت‌نامه‌های صادره، کارمزد اوراق و حواله‌های بانکی است.


سهم "وبلمت" از توافق با نفتی‌ها


این بانک به دنبال تصمیم دولت مبنی بر فعال‌سازی پروژه‌های مهم و جهت‌دهی نقدینگی به سمت طرح‌های اولویت‌دار اقتصادی، جلسات متعددی توسط اعضای هیات موسس پس از انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت نفت با مشارکت تعدادی از بانک‌ها از جمله بانک ملت، شرکت‌های اکتشاف و تولید و صندوق توسعه ملی در حضور رئیس جمهور و معاون‌اول با هدف توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان نفتی مشترک آزادگان برگزار شد و سهم بانک ملت در این پروژه مهم اقتصادی ۱۸.۱۰ درصد و بالغ بر ۳.۱ هزار میلیارد تومان تعیین که تمام این مبلغ از طرف بانک پرداخت شده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام




انتهای خبر

0
0