بااقتصاد
1400/02/07
15:14
بازگشت دوباره شاخص بورس به کانال ۱.۲ میلیون واحدی و روزنه امید برای تداوم روند صعودی/ ۱۰ فرمان رییس سازمان بورس روی نسخه تکراری «مصوبات»

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ریزش‌های پیاپی و چند ماهه بازار سرمایه، همراه با نشست‌ها و جلسات مدیران بازار، نمایندگان مجلس و دولتمردان، بسیاری از دستورالعمل‌ها و برخی قوانین بازار را با تغییر مواجه کرده است که در مواقعی با مخالفت و انتقاد فعالان بازار نیز مواجه شده است. در همین‌راستا امروز هم رییس سازمان بورس برای ساماندهی بازار، نشست‌هایی را با کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت برگزار کرد که نتیجه آن ۱۰ فرمان جدید در قالب «مصوبه» بود. مصوباتی که تاکنون نسخه درمان بورس نبوده است!

صعود ۱۵ هزار واحدی شاخص و روزنه امیدی برای تداوم صعود


به گزارش بااقتصاد، رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی شاخص کل در معاملات امروز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، برای چندمین بار منجر به بازپس گیری کانال ۱.۲ میلیونی شد و روزنه امید را در میان فعالان بازار مبنی بر بازگشت احتمالی و دوباره بورس به مدار صعودی گشود.


روند معاملات بازار سهام تهران امروز، در مدار مثبت آغاز شد و نقطه پایانی بازار نیز با ۱۵۶۹۲ واحد رشد برای شاخص کل، ۱۶۸ واحد افزایش برای شاخص کل هم‌وزن و همچنین ۳۲ واحد سبز رنگ برای شاخص کل فرابورس به ثبت رسید. به این‌ترتیب شاخص کل با این صعود دوباره در کف کانال یک میلیون و دویست و دو هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز در پله ۴۲۷ هزار و ۴۵۰ واحد قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز به رقم ۱۷ هزار و ۶۳۶ واحد صعود کرد.


فلزات اساسی، پیشگامان قله صعود


در روند صعودی امروز بورس تهران، گروه فلزات اساسی مانند دیروز پیشگام بودند و فملی و فولاد باز هم نقش اول را بر عهده داشتند. این دو نماد شاخص‌ساز، بیش از ۶۲۰۰ واحد مثبت بر شاخص کل افزودند. فارس هم که تا دیروز، منفی‌های پیاپی را پشت سر گذاشته بود، امروز در جایگاه سوم مثبت‌سازان بورس تهران قرار گرفت و در کنار شستا حدود ۳۰۰۰ واحد بر شاخص کل اثر مثبت گذاشتند.


در فرابورس نیز آریا به روال روزهای گذشته، در صدر گروه سبزها ایستاد و سپس هرمز و شگویا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این درحالی‌بود که کگهر درست در نقطه مقابل، به رنگ قرمز درآمد و بیش‌ترین میزان بار منفی را بر شاخص کل تحمیل کرد.


گزارش‌های جذاب شرکت‌ها عاملی برای ادامه روزهای سبز بازار


حالا بازار سهام با این روندی که امروز آغاز کرده است، می‌تواند گام مثبتی برای تداوم آن بردارد و با استفاده از عوامل مهمی مانند ارزندگی سهم‌ها و گزارش‌های جذاب ماهانه بسیاری از سهم‌های بزرگ، روزهای خوب گذشته را تکرار کند. نقطه آغاز این روند احتمالی را می‌توان معاملات متعادل دیروز، دوشنبه ۶ اردیبهشت محسوب کرد. البته حرکت بازار در روز چهارشنبه، فردا، بسیار تعیین‌کننده است و نشان می‌دهد که آیا بازار تمایلی به تداوم راه سبز امروز دارد یا نه!


تقابل معاملاتی فلزی‌ها و سیمانی‌ها


به‌هرروی، امروز رشد حدود ۴درصدی گروه فلزات اساسی دست‌کم از ابتدای امسال تاکنون بی‌نظیر بوده است و پوینت مثبت و مهم امروز بازار محسوب می‌شود. در نقطه مقابل، معاملات منفی گروه سیمانی‌ها به‌رغم افزایش قیمت ۴۰درصدی این محصول، تعجب بسیاری از فعالان بازار را برانگیخته است. سایر گروه‌های بزرگ مانند پالایشی‌ها، خودرویی‌ها، شیمیایی‌ها و بانک‌ها نیز امروز معاملات مثبت و قدرتمندی را پشت سر گذاشتند.


تغییر جهت حقیقی‌ها در نیمه دوم بازار


نکته مثبت دیگر برای معاملات امروز بازار، بهبود نسبی در دادوستدهای سهامداران حقیقی و معاملات خرد بود. هرچند حقیقی‌ها در نیمه نخست بازار باز هم در صف فروش ایستادند اما در نیمه دوم تغییر مسیر دادند و آهسته‌آهسته به سمت خرید کوچ کردند.


به‌این‌ترتیب در مجموع معاملات امروز، بیش‌ترین میزان تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری، استخراج کانه‌های فلزی و سیمان، آهک و گچ ثبت شد و حقیقی‌ها نیز بالاخره به خرید سهام نمادهای بزرگ روی خوش نشان دادند و در گروه‌های فلزات اساسی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی بیش‌ترین میزان معاملات را رقم زدند. نمادهای مورد اقبال حقوقی‌ها امروز وپاسار، کگهر و غسالم بودند و حقیقی‌ها نیز امروز بیش از همه سهام فملی، فولاد و پترول را در پرتفو ریختند.


کاهش حجم صف‌های فروش به ۶۰ درصد!


در مجموع امروز سهام حقیقی‌ها در ۳۱ نماد با افزایش همراه بود و برای حقوقی‌ها نیز این میزان به ۸۲ نماد رسید. هرچند روند کلی معاملات امروز بازارهای سهام تهران مثبت بود اما همچنان حدود ۶۰ درصد از نمادها در صف فروش قفل بودند و بیش از ۷۵ درصد از نمادها هم در دامنه منفی معامله شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازارهای سهام تهران بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که سهم بورس تهران ۴۳۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۶ میلیارد برگ سهم و فرابورس نیز با نقل و انتقال ۱۴۰۰ میلیارد برگ سهم، ۵۸۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات را رقم زد.


ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز ۴۲۶۴ میلیارد تومان بود و امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۱نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۲نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۳۰میلیارد تومان ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۰۲,۶۳۷.۶۲ (۱۵۶۸۰.۸۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۷.۴۵۰.۴۲ (۱۶۷.۹۲افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۳۷۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فملی، فولاد و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۶۳۶.۵۵ (۳۲.۳۶افزایش)


ارزش معاملات: ۵,۸۲۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، هرمز و شگویا


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0