کوین ایران
1400/10/20
16:15
همه‌چیز دربارهٔ به‌روزرسانی ارو گلیسیر (Arrow Glacier) اتریوم

باآنکه تا عرضه‌ی رسمی نسخه‌ی دوم اتریوم، موسوم به Ethereum ۲.۰، زمان قابل‌توجهی پیش‌رو است؛ به‌روزرسانی‌های منظم و متعددی برای تنظیم و هدایت این بلاک‌چین توسعه یافته ...

باآنکه تا عرضه‌ی رسمی نسخه‌ی دوم اتریوم، موسوم به Ethereum ۲.۰ ، زمان قابل‌توجهی پیش‌رو است؛ به‌روزرسانی‌های منظم و متعددی برای تنظیم و هدایت این بلاک‌چین توسعه یافته و راه‌اندازی می‌شوند. شاید به‌روزرسانی ارو گلیسیر (Arrow Glacier) برای کاربران عادی فضای کریپتو تغییر محسوسی به‌همراه نداشته باشد، اما شاید خالی از لطف هم نباشد که بدانید این یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اتریوم است. اهمیت ارو گلیسیر به‌حدی است که فقدان آن شبکه‌ی اتریوم را بلااستفاده می‌نماید. در این مقاله به برخی از ویژگی‌های این به‌روزرسانی برای کاربران، ماینرها، استیک‌کنندگان و نسخه‌ی دوم اتریوم اشاره خواهیم داشت.


چرا توسعه‌دهندگان اتریوم نام ارو گلیسیر « Arrow Glacier » را برای این به‌روزرسانی برگزیده‌اند؟

تیم توسعه‌دهنده‌ی اتریوم که طبق رسم همیشگی از اسامی Devcon برای به‌روزرسانی‌های شبکه‌ی خود استفاده می‌کند، گفته است: «ما برای طرح‌هایی که موجب به‌تعویق انداختن بمب سختی اتریوم شود ترجیح دادیم تا واژگان متفاوتی را برگزینیم. ازآنجاکه این به‌روزرسانی اتریوم نقش به‌سزایی در آهسته‌کردن روند سختی شبکه خواهد داشت، آن را به پاس میور گلیسیر (Muir Glacier) که فرارسیدن عصر یخبندان را به‌تعویق انداخت، ارو گلیسیر نام نهاده‌ایم. در این به‌روزرسانی الگویی مشابه با پدیده‌ی عصر یخبندان به‌چشم می‌خورد و مهاجرت به سازوکار اثبات سهام (PoS) نیازمند روند آهسته‌تری است.»


منظور از به‌روزرسانی اتریوم چیست؟

به‌روزرسانی اتریوم برنامه‌ای برای تغییر ساختار پروتکل‌های اتریوم و وضع قوانین تازه‌ای برای بهبود کارایی شبکه‌ی آن است. به‌روزرسانی‌های رمزنگاری در بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز با دشواری و پیچیدگی‌های بیشتری همراه است. برای اجرای یک به‌روزرسانی اتریوم، بلاک‌چین آن ملزم به همکاری و ارتباط با جامعه‌ی کاربری و توسعه‌دهندگان است تا بتواند مهاجرت روان و بی‌دردسری را تجربه کند.


روند به‌روزرسانی شبکه اتریوم چگونه است؟

با توافق جامعه‌ی کاربری درخصوص تغییراتی که لازم است در هر به‌روزرسانی وجود داشته باشد، کلاینت‌های متعدد اتریوم ازقبیل geth ،Erigon ،Besu و Nethermind از تغییرات لازم در پروتکل‌ها تبعیت می‌کنند. هر یک از این تغییرات در ارتفاع یا شماره‌ی بلاک خاصی رخ داده و هر نودی (node) که از قوانین جدید پیروی نکند در زنجیره‌ی قدیمی باقی مانده و با قوانین سابق به فعالیتش ادامه می‌دهد.


به‌روزرسانی اَرو گلیسیر اتریوم

به‌روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم چیست؟

Arrow Glacier را می‌توان یک به‌روزرسانی نسبتا ساده دانست که در ارتفاع بلاک شماره‌ی ۱۳,۷۷۳,۰۰۰ شبکه‌ی اتریوم و در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۲۱ پیاده‌سازی شده است. گلیسیر قادر به تعویق بمب سختی اتریوم بوده و به توسعه‌دهندگان زمان بیشتری برای آماده‌سازی نسخه‌ی دوم اتریوم می‌دهد. یکی از اهداف همیشگی به‌روزرسانی‌های اتریوم، بسط دادن زمان عملکرد بمب سختی است. این بمب که پیش‌تر برای اجرا در دسامبر سال ۲۰۲۱ و همزمان با هارد فورک لندن برنامه‌ریزی شده بود، اکنون گمان می‌رود که در ژوئن سال ۲۰۲۲ عملی شود.


ازلحاظ ساختاری ارو گلیسیر شباهت فراوانی به نسخه‌ی پیشین خود یعنی میور گلیسیر داشته که در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ به اجرا درآمد و روند عملکرد بمب سختی شبکه را کند کرد. هردو به‌روزرسانی از یک طرح بهبود شبکه‌ی اتریوم یا EIP بهره برده که سدی دربرابر عصر یخبندان یا ناکارآمدی شبکه‌ی اتریوم می‌شوند . به‌همین منظور، به‌روزرسانی‌های Constantinople ،Byzantium و London نیز دربرگیرنده‌ی بسته‌ای الحاقی برای این بمب سختی بودند.


به‌روزرسانی ارو گلیسیر اتریوم

منظور از بمب سختی اتریوم چیست؟

درحال‌حاضر بلاک‌چین اتریوم براساس مکانیسم اثبات کار (PoW) فعال است. در این نوع مکانیسم کاربرانی که تراکنش‌ها را تایید کنند ملزم به استفاده از توان پردازشی بالایی برای حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی خواهند بود. این نوع مکانیسم هزینه‌ی بالایی برای دست‌یابی به اجماع و محافظت شبکه از افراد سودجو و هکرها به‌همراه خواهد داشت.


برای ممانعت از چنین شرایط نامطلوبی، توسعه‌دهندگان قابلیتی به‌نام بمب سختی اتریوم به بلاک‌چین آن افزودند تا به‌تدریج سختی حل معادلات ریاضی را بالا برده و هزینه‌ی استخراج یک بلاک را افزایش دهد . در آینده‌ا‌ی نزدیک این بمب سرانجام منفجر شده و امکان تایید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به ‌شبکه را عملا غیرممکن می‌سازد. در چنین شرایطی هزینه‌ی استخراج به‌حدی بالا خواهد رفت که ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه نخواهد بود. دلیل استفاده از بمب سختی اتریوم را به اختصار می‌توان در دوعامل خلاصه کرد:


انگیزه‌بخشی به توسعه‌ی نسخه‌ی دوم اتریوم و مهاجرت به سازوکار اثبات سهام (PoS). مجبورکردن ماینرها برای به‌روزرسانی و پذیرش بلاک‌چین اثبات سهام برای تداوم استخراج اتریوم؛ زیرا سازوکار قدیمی اثبات کار دیگر قادر به ارائه‌ی خدمات به آن‌ها نخواهد بود. این امر مانع از ایجاد دو شبکه‌ی متفاوت اتریوم پس از هر هارد فورک خواهد شد.

طرح بهبود شبکه‌ی اتریوم ( EIP ) چیست؟

هر طرح بهبود شبکه یا EIP شامل پیشنهاداتی برای بهبود یا تغییر ساختار و نحوه‌ی فعالیت بلاک‌چین و اکوسیستم اتریوم است. هر کاربر قادر است تا این EIPها را طراحی کرده و آن را برای بررسی به انجمن اتریوم که متشکل از کاربران و توسعه‌دهندگان است، ارسال کند. هر EIP برای اینکه بتواند در به‌روزرسانی‌های دوره‌ای اتریوم قرار گیرد، نیازمند تایید صلاحیت از‌سوی انجمن فوق است. هریک از EIPها دربرگیرنده‌ی پیش‌نیازهای فنی خاصی متناسب با قالب ویژه‌ی خود است. این امر درخصوص ارو گلیسیر نیز صدق کرده و تنها یک طرح بهبود شبکه با نام اختصاری EIP-۴۳۴۵ در آن به‌چشم می‌خورد. هدف اصلی اینEIP بسط مهلت زمانی لازم پیش از وقوع عصر یخبندان یا توقف همیشگی ماینرهای اتریوم است.


به‌روزرسانی ارو گلیسیر چگونه بر طیف گسترده‌ی جامعه‌ی کاربران و توسعه‌دهندگان تاثیر می‌گذارد؟

این به‌روزرسانی برای کاربران عادی تغییر محسوسی به‌همراه نخواهد داشت. زمان ایجاد بلاک در بلاک‌چین اتریوم طی سال پیش همواره ثابت و معادل ۱۳ ثانیه بوده است. اما ماینرها و اپراتورهای نود نیازمند ارتقای نسخه‌ی کلاینت اتریوم خود خواهند بود، درغیراین‌صورت در هارد فورک قدیمی باقی خواهند ماند و پشتیبانی جامعه‌ی کاربری را ازدست خواهند داد.


نتیجه‌گیری

ارو گلیسیر یک به‌روزرسانی اتریوم کوچک اما بسیار مهم است. شبکه‌ی اتریوم بدون این به‌روزرسانی به‌زودی برای استخراج بیش‌ازحد گران و کند خواهد شد. ازآنجاکه ارو گلیسیر آخرین طرح برای به‌تعویق انداختن بمب سختی اتریوم است، اجرای آن برای کاربران بسیار هیجان‌انگیز بوده و نویدبخش حضور Ethereum ۲.۰ در ژوئن سال ۲۰۲۲ خواهد بود.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منابع: ۱ ، ۲


انتهای خبر

0
0