کارگزاری آبان
1400/06/29
07:48
📢بورس چقدر به بانک بدهکار است؟ بورس نیوز - محمدرضا دهقانی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص موضوع پایان سال مالی کارگزاران و تسوی...

📢 بورس چقدر به بانک بدهکار است؟ بورس نیوز - محمدرضا دهقانی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در خصوص موضوع پایان سال مالی کارگزاران و تسویه اعتبارات گفت:


🔹 بانک ها در قالب عقود مشارکتی به کارگزاری‌ها تسهیلات کوتاه مدت می دهند این که وام عمدتا یک ماهه است. کارگزاری ها مکلف هستند که یک ماه یک بار این وام را تمدید کنند و موضوع مربوط به شش ماه اول یا دوم سال نیست و همیشه این قاعده برقرار است


🔹موضوع دیگری که مطرح می شود بحث سال مالی کارگزاری‌ها است،با توجه به اینکه سال مالی بیشتر کارگزاری‌ها ۳۱ شهریور است که برخی معتقدند این موضوع در شرایط بازار تاثیر گذار بوده است.


🔹 رقمی که کارگزاری ها از بانک ها تسهیلات گرفته اند و در بازار سرمایه تزریق شده،حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان است و لزوما همه این تسهیلات هم قرار نیست که سررسید شده باشد و یا کارگزاران فشاری بیاورند.


🔹 از طرفی کارگزاران با مشتریی قرار دادی دارند که طی آن مشخص خواهد شد که چه زمانی این تسهیلات دریافتی تسویه خواهد شد.مبنای تسهیلات هم رابطه بانک با کارگزاری است و با توجه به منابع و مصارفی که آن کارگزاری دارد قرارداد اعتباری هم با مشتری منعقد می کند و در آن قرار داد قید می شود که تسویه اعتبار( ماهانه و یا آخر سال مالی ) چه زمانی است.




انتهای خبر

0
0