اقتصاد آنلاین
1400/03/09
08:39
آتش انتظارات در پیش‌نگر بورس‌کالا

خبرسازترین محصول تابلوی آتی بورس‌کالا در جریان معاملات روز گذشته قراردادهای نقره بود که با شتاب گرفتن رشد بهای ارز در بازار آزاد با صف خرید همراه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اینکه دورنمای قیمتی در بین معامله‌گران آتی نقره، دچار تغییر فاز شده و آخرین نرخ معامله آن بیش از معادله کشف قیمت تسویه است، نشان از دورنمای افزایش بهای هر قرارداد آتی نقره دارد. فتح قله ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومانی در سررسید خرداد نقره سبب مارجین کال شدن (درخواست افزایش وجه تضمین) بسیاری از معامله‌گرانی شد که دارنده تعهد فروش بودند. از این رو در روز گذشته برای هر دو نماد فعال نقره شاهد صف خریدی بودیم که متشکل از ورود متقاضیان خرید به همراه تقاضای ناشی از مارجین کالی فروشندگان بود.

ظهور دورنمای افزایشی برای نقره آتی

قیمت نقره تا حد زیادی همسو با نوسان بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی مطابقت دارد. اکنون که پیش‌بینی‌های تکنیکال هر گرم نقره جهانی، روندی صعودی را به تصویر می‌کشد و انتظار می‌رود که با جریان افزایشی بهای اونس طلا همسو شود، دورنمای مثبتی برای قراردادهای آتی نقره ایجاد شده است.


زیرا برخلاف سایر قراردادهای آتی بورس‌کالا که روی گواهی سپرده این محصولات، تعریف شده است، آتی نقره همچون دارایی سرمایه‌ای است که بدون دارایی پایه مبتنی بر گواهی سپرده بوده و به نوعی این بازار را متحول کرده است. به عبارت دقیق‌تر، نرخ تسویه هر گرم نقره در زمان سررسید، بر مبنای حاصل‌ضرب قیمت هر گرم نقره در بازار جهانی در میانگین نرخ دلار سنا است. نرخ نهایی حاصل از این فرمول در تمام روزهایی که هر نماد نقره فعال است، پایه اصلی ذهنیت معامله‌گران این بازار را تشکیل می‌دهد. به‌طوری‌که هنگام پیش‌بینی‌های مثبت در آینده، معامله‌گران حاضرند نرخ‌های بالاتری را در سفارش‌های خود لحاظ کنند.


همچون روز گذشته که در برخی از ساعات روز بهای دلار کانال ۲۴ هزار تومانی را نیز به خود دید، با تکیه بر تکنیکال صعودی نقره جهانی، قیمت پایانی ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومانی در نزدیک‌ترین سررسید نقره به ثبت رسید که به میزان یک هزار و ۵۰ تومان بیش از قیمت تسویه آخرین روز هفته گذشته بود. به این ترتیب قراردادهای آتی نقره تحت‌تاثیر سیگنال مضاعفی قرار گرفتند که هر دوی آنها همسو باهم افزایشی بود.


این درحالی است که اگر بخواهیم نرخ تسویه این سررسید را مبتنی بر قیمت‌های فعلی محاسبه کنیم، به رقم ۲۰ هزار و ۸۳۶ تومان خواهیم رسید که در مقایسه با قیمت‌های معاملاتی روز گذشته از ایجاد شرایط فورواردیشن یا کونتانگو برای قراردادهای نقره در بازار آتی بورس‌کالا حکایت دارد.


به عبارت ساده‌تر هنگامی که قرارداد آتی در نرخی بالاتر از قیمت دارایی پایه خود مورد دادوستد قرار می‌گیرد، شرایط فورواردیشن ایجاد می‌شود. از آنجا که انتظار می‌رود در روز سررسید، نرخ آتی هر محصول به قیمت دارایی پایه خود نزدیک شود، اگر سیگنال‌های مخابره شده در بازار از صعود متغیرهای موثر حمایت کنند، معامله‌گران اقدام به گرفتن موقعیت خرید کرده زیرا دورنمای افزایش نرخ دارند و افرادی که دارنده موقعیت فروش باشند، سعی در آفست کردن (بستن) این موقعیت دارند. چرا که در صورت محقق شدن این مطلب، ماندن در موقعیت فروش در زمان افزایش قیمت تسویه به معنی مارجین کال شدن این افراد است.


همان‌طور که در روز گذشته این ذهنیت افزایشی در بازار آتی نقره تبلور پیدا کرد و علاوه بر ورود تقاضای خرید قرارداد آتی نقره، شاهد ورود تقاضای ناشی از مارجین کالی فروشندگان بودیم این افراد به منظور خروج از تعهد فروش خود با گرفتن تعهد خرید سعی در خروج از بازار داشتند. از این رو شاهد صف خرید برای قراردادهای آتی نقره در این بازار بودیم.


هفته گذشته در تابلوی معاملات آتی بورس‌کالا چه گذشت؟

تابلوی معاملات آتی بورس‌کالا هفته گذشته را درحالی سپری کرد که مهمان ۱۰ قرارداد آتی از انواع محصولات کشاورزی و نقره بود. به‌نظر می‌رسد نوسان افزایشی بهای ارز توانسته تا حدی بازار آتی را تحریک کرده و جرقه‌های افزایشی در داده‌های حیاتی این بازار ایجاد کند. حجم و ارزش معاملات قراردادهای آتی هفته گذشته چهره افزایشی به خود گرفتند. اگرچه این میزان از رشد هنوز هم در این بازار با روزهای رونق فاصله دارد، اما می‌تواند شروع خوبی برای یک روند مثبت افزایشی به‌شمار رود.


از این‌رو دورنمای خوبی را برای آینده معاملات آتی آن هم از مسیر سیگنال افزایش نوسان بهای آزاد ارز متصور هستیم. هفته گذشته به میزان ۶۱۵ هزار و ۳۹۰ قرارداد در بازار آتی مورد دادوستد قرار گرفت که ارزشی به اندازه ۱۸۷ میلیارد و ۴۶۶ میلیون تومان داشت. نقره به عنوان تازه‌وارد این بازار پتانسیل افزایش جذابیت معاملات آتی را دربر دارد. زیرا با وجود آنکه برای مدت کمی است که به تابلوی آتی بورس‌کالا وارد شده، اما دریچه خوبی برای جذب سرمایه‌های بیشتر به این بازار است.


مجموع موقعیت‌های باز که طی هفته گذشته در بازار آتی ایجاد شد، به اندازه ۱۲۱ هزار و ۶۵ موقعیت ارزیابی می‌شود که به معنی بازشدن موقعیت تعهدی همزمان خرید و فروش است که تقریبا به یک اندازه طی دو هفته گذشته موقعیت باز به بازار اضافه شده است. ثمره دادوستدهای هفته گذشته در تابلوی معاملات آتی بورس‌کالا، ورود ۵۰۵ میلیارد و ۵۲۱ میلیون تومان نقدینگی به این بازار بود که به وضوح قابلیت نقدشوندگی را نشان می‌دهد. اینکه سیگنال افزایشی به‌ویژه برای هر گرم نقره جهانی و بهای ارز در بازار آزاد مخابره می‌شود، فرضیه ایجاد تغییر فاز این بازار و ورود نقدینگی بیشتر به بازار آتی را محتمل می‌کند.


معاملات آتی پسته چگونه بود؟

معاملات پسته طی هفته گذشته روند آرام و نسبتا بدون نوسانی داشت و دو نماد پسته که در سررسید خرداد و مردادماه فعال هستند، با افزایش محدود نرخ تسویه نسبت به هفته ماقبل در عموم معاملات هفته گذشته همراه بودند. سررسید پسته خرداد‌ماه، نزدیک به ۱۷ روز دیگر از تابلوی معاملات آتی خارج می‌شود و ردپای خروج سفته‌بازانی که به‌دنبال کسب سود از نوسان نرخ این نماد هستند، در بسته شدن اخیر موقعیت‌های باز، به وضوح نمایان است. یعنی معاملهگران، پیش از تاریخ سررسید، به بستن موقعیت تعهدی خرید یا فروش خود اقدام کردند تا در زمان تحویل لازم به ایفا کردن این تعهدات نباشد.


در جریان معاملات روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، نماد پسته سررسید خردادماه با قیمت تسویه ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سررسید مردادماه این محصول با نرخ پایانی ۱۷۲ هزار تومان مورد دادو ستد قرار گرفت. نزدیک شدن به زمان تحویل نماد PSKH۰۰، سبب شد که تغییرات موقعیت باز در این نماد تا لحظه نگارش گزارش، صفر باشد اما دیگر سررسید فعال پسته یعنی نماد PSMO۰۰، به میزان ۶۱ درصد و با افزودن ۱۶۶ موقعیت خرید و فروش همزمان در این نماد همراه شد.


در معاملات قراردادهای فعال زعفران رشته‌ای و زیره بازار آتی بورس‌کالا نیز نوسان چندان زیادی دیده نمی‌شود و آرامش نسبی بر معاملات این محصولات حاکم است. زمان تحویل تنها نماد فعال زیره، یعنی CSKH۰۰، ۲۳ خرداد است که از هم‌اکنون شاهد بسته شدن تدریجی موقعیت‌های خرید و فروش این نماد هستیم. به‌طوری‌که در روز گذشته بیش از ۲۰۰ موقعیت باز، از بازار خارج شد. همچنین به ازای هر قرارداد که شامل ۱۰۰ گرم زیره است، ۸۴۰ هزار تومان وجه تضمین در نظر گرفته شده است.


پرحجم‌ترین محصول بازار آتی یعنی زعفران نگین، در هر سه نماد فعال خود که در سه سررسید تیر، شهریور و آبان ماه قابل معامله است، طی هفته گذشته از سوی معامله‌گران بازار آتی مورد استقبال قرار گرفت. به‌طوری‌که این محصول در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، با افزایش موقعیت خرید همراه شد و نزدیک‌ترین سررسید این محصول یعنی نماد SAFTIR۰۰، در بازه قیمتی ۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان نوسان داشت و دورترین سررسید این نماد یعنی آبان ماه با قیمتی بیش از ۱۴ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.


2djxCHgdFWWH
انتهای خبر

0
0