بااقتصاد
1401/06/15
14:40
بی‌اعتنایی بورس تهران به رشد نرخ دلار در بازار آزاد/ سقوط بی‌وقفه صنایع بزرگ و صادرات‌محور ادامه دارد!

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ معاملات سهام در بورس تهران امروز با بی‌اعتنایی به رشد نرخ دلار که از عصر دیروز آغاز شده بود، بازهم تحلیلگران را متعجب کرد. نمادهای صادرات‌محور و دلاری نیز بدون توجه به این مولفه مثبت، بی‌وقفه در حال ثبت سقوط قیمت هستند و تمایلی برای برگشت به مدار مثبت نشان نمی‌دهند.

شاخص کل هم‌وزن همچنان در جاده واگرایی می‌تازد



به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه پانزدهم شهریورماه، بجز شاخص کل هم‌وزن، تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس ریزش کردند. شاخص کل بورس تهران با ثبت حدود ۶ هزار واحد منفی، وارد محدوده یک‌میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی شد و شاخص کل هم‌وزن اما در ادامه مسیر واگرایی، حدود ۴۰۰ واحد صعود کرد و به محدوده کانال ۴۱۱ هزار واحدی نزدیک شد. ۱۹ واحد منفی، پایان کار شاخص کل آیفکس بود.


کامودیتی‌ها صدرنشین جدول منفی‌سازان اصلی شاخص کل


افت شاخص بورس تهران امروز با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی از سوی نمادهای بزرگ مانند فارس، فملی، شستا، شپدیس، شبندر، حکشتی و شپنا رقم خورد دو نماد خودرویی خساپا و خگستر بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را ثبت کردند و های‌وب در نقطه مقابل ایستاد.


برای شاخص کل آیفکس هم نمادهای آریا، شاوان، کگهر و شگویا، بیش‌ترین تاثیر منفی را به‌همراه داشتند و معاملات مثبت خدیزل، فغدیر و وملل، مانع از افت بیش‌تر این شاخص شد. دی همچنان پیشتاز نمادهای فرابورسی در ثبت بالاترین حجم تراکنش‌های منفی است.


کاهش تعداد و ارزش صف‌های فروش سهام نسبت به معاملات دیروز


دادوستدهای سهام در بازار امروز، ۴۴ درصد از معاملات را به دامنه مثبت کشاند و ۵۶ درصد نمادها با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند. به این ترتیب، از مجموع ۶۵۹ نماد معامله‌شده، ۲۹۰ سهم، معادل ۴۴ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۳۶۹ سهم، معادل ۵۶ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند. تعداد و ارزش صف‌های فروش سهام نسبت به دیروز کاهشی بود.


معامله‌گران همچنین برای ۷۰ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۳۶۲ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۳۳ نماد را به ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار اصلاح شد


سازمان بورس اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه‌ای از اصلاحاتی در زمینه مفاد دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، خبر داد و گفت که مطابق این ابلاغیه سازمان بورس اوراق بهادار، اصلاحات مذکور به تصویب رسیده است.


سازمان بورس موافقت اصولی راه‌اندازی ۵ صندوق املاک و مستغلات را صادر کرد


معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور موافقت اصولی ۵ صندوق املاک و مستغلات در بازار سرمایه خبر داد.


به گفته علیرضا ناصرپور، اهم اصلاحات پیشنهادی شامل توسعه برخی صندوق‌ها، انجام اقدام‌هایی در خصوص تخصصی کردن برخی صندوق‌ها در حوزه های کالایی می‌شود.


فعالیت‌های تولیدی هپکو فراتر از ظرفیت!


اخیرا انتقادهایی از سوی معدنکاران نسبت به فعالیت هپکو در تولید ماشین‌آلات معدنی وارد شده است. رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، امروز اعلام کرد که هپکو فراتر از ظرفیت در حال فعالیت است.


به گفته وزیر صنعت، شستا، سهامدار عمده این شرکت است و مشکلات آن با بانک مرکزی و همچنین مشکل حساب‌های آن با کمک وزارت صنعت برطرف شده است.


فاطمی‌امین افزود: هپکو از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار و بالاتر از ظرفیت در حال کار کردن است. بر همین اساس، درپی تعاملات انجام شده با برخی شرکت‌ها، مقرر شده است تا پیش‌خریدهایی از هپکو انجام شود.


لزوم توجه به ETF ها در سیاست‌گذاری صندوق‌ها


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در همایش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مقابله با تورم» با ارائه آماری در خصوص وضعیت و جایگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: در دنیا حرکت به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اتفاق افتاده و ما نیز باید در سیاست‌گذاری صندوق‌ها به سمت ETFها برویم.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملاتی این حجم از سهام ۶۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۳۸۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز روند کاهشی را طی کرد و با ثبت رقم ۲۳۲۸ میلیارد تومان، نسبت به دیروز بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان افت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۸۶ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد که در مقایسه با دیروز، کاهشی بود. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خریدشان را به سهم‌های آسیاتک، خدیزل و های‌وب اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای خساپا، فارس و شپدیس متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۳۴، ۱۲۷ و ۱۰۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۰.۸۳۳.۶۶ (۵۹۴۵.۹۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۷۷۴. ۷ (۳۹۹.۱۷افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۸۲۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۱۷۶.۳۳ (۱۹.۴۴-)


ارزش معاملات: ۱۱.۰۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، شاوان و کگهر


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0