مبین تحلیل
1399/06/24
15:20
📌#حوالی_بورس 🔰 حال کلی بازار 🔸همیشه حرف های با این مضامین خیلی شنیده ایم"رسیدن به اوج سخت است اما در اوج بودن خیلی سخت تر". داستان این روزهای بور...

📌#حوالی_بورس



🔰 حال کلی بازار



🔸همیشه حرف های با این مضامین خیلی شنیده ایم"رسیدن به اوج سخت است اما در اوج بودن خیلی سخت تر". داستان این روزهای بورس هم همین گونه است دولت بورس را به اوج رساند اما نتوانست آن را در اوج نگه دارد. دولت و حاکمیت با اتخاذ سیاست های حمایتی چون انتشار ETF های دولتی، افزایش عرضه های اولیه، آزاد سازی سهام عدالت و ... در ابتدای سال جاری، قصد داشتند با هدایت نقدینگی افسار گسیخته در بورس ، از برهم خوردن تعادل در سایر بازارها جلوگیری کنند که این موضوع باعث شده بورس به قله های اوجی برسد که هیچ وقت در تاریخ خود آن قلل را تجربه نکرده بود، اما نقدینگی و عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصاد ایران آنقدر زیاد هست که بازار طلا و سکه و ارز و مسکن بازهم افزایش قیمت را تجربه کردند، در این بین نیز نامه ۲۵ اقتصاد دان هم نشان دهنده این موضوع بود که اگر تصمیمات درستی در مورد بورس اتخاذ نشود؛ خود بورس می تواند عامل برهم خوردن سایر بازارها باشد،که شاهد این نکته ،با خروج نقدینگی در چند روز گذشته و ورود آن به سایر بازار ها بوده ایم.


🔸 در این روزها که بورس تقریبا ۲۵ درصد افت شاخص را تجربه کرده است، حال دوباره دولت و حاکمیت تصمیم های جدیدی برای برگشت دوباره بورس به اوج گرفته اند از جمله این موارد می تواند به افزایش سرمایه از محل صرف سهام، کاهش صدور افزایش سرمایه شرکت ها به ۵ روز، امکان انتشار اوراق تامین مالی بدون ضامن و از طریق رتبه‌بندی، تشکیل صندوق ۳۰ هزار میلیارد تومانی ایمیدرو برای بازگردانی شرکت های معدنی و فلزی، انتشار اوراق تبعی، خرید سهام خزانه اشاره کرد. همه موارد ذکر شده برای این هست که مردم از این بازار نترسند و دوباره به آن اعتماد کنند. باید دید که در روزهای اینده بازار بورس به این تصمیمات چگونه واکنش نشان خواهد داد و آیا دوبار بورس به اوج برمیگردد یا خیر؟ سه روز گذشته نشان دهنده این موضع بود که کم کم بورس در غیاب بزرگان خود (پالایشی ها و خودرویی ها و شستا) دارد جان تازه ای میگیرد،باید دید که آیا این نماد ها در این هفته بازگشایی خواهند شد یا خیر و در هنگام باز گشایی با چه نرخی بازگشایی خواهند شد؟ رشد ۱۱ درصدی شراز در امروز و نیز افزایش سود آوری پالایشی ها با تغییر فرمول نرخ خوراک (پالایشی ها حداقل ۵۰ درصد سود عملیاتشان افزایش یافته است) امیدبخش، حداقل متعادل باز شدن نماد پالایشی ها است. امید است پالایشی ها قبل از پایان ساعات معاملات چهارشنبه بازگشایی شود چرا که بعد از آن نوش دارو بعد از مرگ سهراب است. چرا که فقط دو روز تا پایان پذیره نویسی دارا دوم مانده است. طبق اظهارنظر مدیران سازمان بورس از ۷۵ هزار میلیارد تومان دارا دوم فقط ۴ هزار میلیارد تومان فروش رفته است.بزرگترین دلیل فروش کم دارا دوم، ابهام مردم در مورد نمادهای پالایشی هست که اگر این ابهامات در دو روز آینده برطرف نشود قطعا تاثیر منفی بر روی تقاضای دارا دوم خواهد داشت، مگراینکه دوباره دولت فروش آن را تمدید کند. در هر صورت بزرگترین دلیل صعود بورس، کسب اعتماد مردم بود و بزرگترین دلیل افت آن هم ترس مردم. پس امیدواریم با کارهای انجام شده حاکمیت دوباره اعتماد به بورس برگردد وگرنه معلوم نیست این نقدینگی بالا چه بلایی سر بازارهای دیگر مالی خواهد آورد.



🔰 مهمترین نکات کدال در سه روز گذشته



🔸افزایش سرمایه ۴۹ درصدی #شپنا از محل سود انباشته، تهیه گزارش های افزایش سرمایه #رانفور از محل تجدید ارزیابی،افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی #وگستر از محل سود انباشته و آورده، شناسایی سود ۱۲۰ میلیارد تومانی #خگستر از محل فروش زیر مجموعه، افزایش سرمایه ۴۹۴ درصدی #مادیرا از محل اورده ، سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها، خرید سهام خزانه #کاما، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی #غزر از محل سود انباشته، شناسایی تقریبا ۱۳۰۰ میلیارد تومان #کوثر از محل واگذاری سهام بورسی و فرابورس و سود تقسیم زیر مجموعه ها تا تاریخ ۱۸ شهریور ، تصویب خرید سهام خزانه #آپرداز به تعداد ۱۵ میلیون سهم.


➖➖➖➖➖➖➖

انتهای خبر

0
0