بااقتصاد
1400/06/30
14:40
برگ‌ریزان ۳۶ هزار واحدی شاخص بورس در آستانه فصل پاییز/ بازارهای سهام تهران در قعر برزخ برجام!

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ بازگشت بورس تهران به مدار صعودی در معاملات روز گذشته، روزنه‌های امید را برای تداوم رشد شاخص گشوده بود اما با انتشار اخبار سیاسی و برجامی، ترس از سقوط شاخص، سهامداران زیادی را به صف‌های فروش کشاند تا شاخص کل امروز با بیش از ۳۶ هزار واحد منفی به کار خود پایان دهد و به کانال ۱.۳ میلیون واحدی عقب‌نشینی کند. شاخص کل هم‌وزن اما با شتاب بیش‌تری افت کرد و سقوط ۱۱ هزار واحدی را به ثبت رساند. شاخص کل فرابورس هم با ۴۴۴ واحد منفی، دوباره به کانال ۲۰ هزار واحدی بازگشت!

معاملات بورس تهران زیر سایه سنگین برجام


به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران، امروز سه‌ششنبه، ۳۰ شهریورماه، از تایم پیش‌گشایش وارد مدار منفی شد و با انتشار خبرهای تکیملی حول محور مذاکرات هسته‌ای و اظهار نظرهای مقامات عضو توافق برجام، بر حجم صف‌های فروش سهام افزوده شد. بخشی از ریزش قیمت سهم‌های کامودیتی‌محور نیز متاثر از سقوط قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی بود. به‌این‌ترتیب، نمادهای نمادهای فولاد، شستا، کگل، کچاد، فملی، پارسان و فارس در صدر منفی‌‌سازان شاخص بورس تهران قرار گرفتند و بیش از ۱۱ هزار واحد منفی به شاخص کل تحمیل کردند. منفی‌‌سازان اصلی در بازار فرابورس هم به نام نمادهای آریا، زاگرس، کگهر، هرمز، بپاس، صبا و مارون ثبت شد تا این بزرگان نیز در صدر سرخپوشان بایستند.


۴۲۹ نماد از ۶۱۶ نماد معامله شده با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد!


درپی دادوستدهای کاملا منفی سهام، معامله‌گران امروز روی ۶۱۶ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۵۰ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۴۲۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آمار معاملات امروز در بازارهای سهام تهران


نماگر تابلو بورس تهران امروز هم کاملا سرخ بود و در پایان وقت بازار، افت ۲.۵۶درصدی شاخص را ثبت کرد. دادوستدهای بورس تهران با جابجایی سهام در ۳۴۹ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۳۷ سهم، معادل ۱۱ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۳۱۰ سهم، معادل ۸۹ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۴ نماد به ارزش ۳۵۶ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۱۱۴ نماد را در صف فروش ۲۹۸ میلیارد تومانی گذاشتند.


تابلو معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز کاهش ۲.۰۸ درصدی شاخص آیفکس را نشان داد و از ۱۴۵ نماد معامله شده در این بازارها، ۲۱ سهم، معادل ۱۴ درصد در مدار مثبت و ۱۲۴ سهم، معادل ۸۶ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۱۲ نماد، معادل ۸ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۴۶ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۵۸ نماد (۴۰درصد) صف فروشی به ارزش ۱۶۱ میلیارد تومان شکل گرفت.


روند اکثرا منفی معاملات به بازار پایه هم سرایت کرد که با دادوستد ۱۲۳ نماد به پایان رسید. در این بازار ۲۸ سهم، معادل ۲۳ درصد، مثبت و ۹۰ سهم، معادل ۷۳ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید و برای ۱۶ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۴۲ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۶۹ نماد نیز در صف فروش ۲۳۰ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌‌‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۶۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵۴۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۴۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و عرضه اولیه شکام بیش از ۱۹۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۲۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای توسن، اتکای و وسقم اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شکام، خعمرا و وامین متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۵۳۵ ، ۴۲۳ و ۳۸۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۹۱.۲۱۹.۵۴ (۳۶۵۵۳.۸۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۱.۵۲۰.۷۹ (۱۱۰۸۹.۹۸-)


ارزش معاملات: ۵.۴۰۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، شستا و کگل


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۷۲۱.۹۴ (۴۴۴.۳۰-)


ارزش معاملات: ۱۸.۴۱۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و کگهر


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0