بااقتصاد
1401/04/01
13:53
بورس تهران تابستان امسال را هم خوب شروع نکرد/ تقابل گروه‌های دلارمحور و صنایع ریالی در آخرین روز معاملاتی هفته

گزارش بازار/چهار‌شنبه یکم تیر ۱۴۰۱ نخستین روز تابستان امسال هم برای بازار سهام خوش‌یمن نبود و با ریزش تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس، همچنین تقابل گروه‌های دلارمحور و صنایع ریالی همراه شد. نتیجه دادوستدها در آخرین روز معاملاتی هفته، افت ۶۲۳۳ واحدی شاخص کل، منفی ۱۱۶۱ واحدی شاخص کل هم‌وزن و کاهش ۱۶۲ واحدی برای شاخص کل آیفکس رقم خورد. البته افزایش تقاضا در گروه خودرویی با حجم تراکنش‌های بالا و مثبت، امیدواری‌ها برای رشد بازار سهام در اولین هفته تابستانی را بیش‌تر می‌کند.

معاملات کم‌رمق و کم‌نوسان در بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، بازارهای سهام تهران امروز چهارشنبه، یکم تیرماه، در امتداد روند ریزشی اخیر، معاملات کم‌رمق و کم‌نوسان را پشت سر گذاشت و کاهش ارزش معاملات خرد سهام، حاکی از عملکرد ضعیف بورس در این روزهاست. هرچند صنایع خودرویی معاملات مثبت و بهتری را ثبت کردند و خریداران سهام این گروه، چشم به عرضه بلوکی آن از سوی دولت دارند اما تاثیرگذاری چندانی بر سایر گروه‌های بازار نگذاشتند.


فلزات اساسی، منفی‌سازان اصلی شاخص بورس


طبق روال اخیر، جدول شاخص‌سازان بورس تهران با صدرنشینی نمادهای بزرگ مانند میدکو، فملی، فولاد، فارس، شستا و بفجر سرخپوش شد و این نمادها، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس تهران گذاشتند. تک نماد سبزپوش این روزها در جدول شاخص‌سازان، حکشتی است که به همراه خودرویی‌ها در دامنه مثبت معاملات ادامه مسیر می‌دهد. در این بازار، سآبیک، آسیاتک و شستا بالاترین حجم تراکنش منفی معاملات را به خود اختصاص دادند و خودرو، خگستر و خساپا در نقطه مقابل ایستادند.


دی همچنان صدرنشین جدول تراکنش‌های منفی فرابورس


کاهش ۱۶۲ واحدی شاخص کل آیفکس هم با بیش‌ترین منفی‌سازی توسط نمادهای بپاس، آریا، شاوان، دی، دماوند و شگویا رقم خورد و کوثر از گروه بیمه‌ای‌ها، تک نماد سبزپوش در جمع سرخپوشان اصلی فرابورس بود. دی، امروز هم بالاترین حجم تراکنش منفی این بازار را به همراه شاوان و شگویا رقم زد و ددانا، به رتبه بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس دست یافت.


واریز سودهای رسوبی، اعتمادبخشی به بازار سرمایه را افزایش می‌دهد


مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: واریز به‌موقع سودهای رسوبی سهامداران (حق‌الناس) از طریق سامانه سجام، منجر به کارایی بیش‌تر و اعتماد بخشی به بازار سرمایه می‌شود.


پیشنهاد بورس و فرابورس، شرط افزایش دامنه نوسان معاملات


محسن خدابخش، نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس، زمان تعدیل مجدد دامنه نوسان قیمت سهام در تابلو معاملات بورس و فرابورس را منوط به پیشنهاد این دو شرکت دانست و گفت: این موضوع در جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار که در تیرماه برگزار خواهد شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درباره آثار آن بر بازار سهام تصمیم گیری خواهد شد.


خدابخش افزود: پیشنهاد تغییر دامنه نوسان قیمت سهام برای فصل تابستان و آثار قابل پیش‌بینی از افزایش و کاهش این دامنه به ۷ درصد باید از سوی بورس و فرابورس به هیات‌مدیره سازمان بورس ارسال و ارائه شود تا به این‌ترتیب سازمان بورس ضمن بررسی پیشنهادهای موجود بتواند تصمیم‌گیری کند.


تضمین اصل سرمایه سهامداران با سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در صندوق‌های مختلط


علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار، خبر داد: سازمان بورس اوراق بهادار در راستای ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند، اقدام به صدور موافقت اصولی برای ۲ صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری در ۲ قالب تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن و تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای سرمایه گذاری ممتاز کرده است.


وی افزود: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همواره با ریسک همراه است و سرمایه‌گذاران باید سرمایه مازاد خود را وارد این بازار کنند، اما با توجه به این‌که تضمین اصل سرمایه همواره دغدغه سرمایه‌گذاران است و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه غالبا در اتمام روندهای صعودی و پس از رشدهای تصاعدی شدت گرفته و تغییر روند بازار موجب زیان شمار قابل توجهی از سرمایه‌گذاران از اصل سرمایه شده است، این تصمیم اجرا خواهد شد.


این عضو هیات‌مدیره سازمان بورس، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران در این صندوق باید دید بلندمدت داشته باشند و حداقل ۹۰ روز کاری اجازه ابطال وجود ندارد. البته حداکثر زمان به پیشنهاد مدیر صندوق خواهد بود.


مجلس درپی استیضاح وزیر اقتصاد


امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدند تا خاندوزی به‌عنوان سومین وزیر کابینه دولت سیزدهم در لیست استیضاح و تغییر احتمالی قرار گیرد.


علی زنجانی حسنلویی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اعلام این خبر، گفت: درحال جمع آوری امضا برای استیضاح احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هستیم.


گفتنی است؛ استیضاح خاندوزی از امروز در کارتابل نمایندگان مجلس مشاهده شد و شنیده‌ها حاکی است بیش از ۵۰ نماینده موافق استیضاح وزیر اقتصاد هستند و این طرح را امضا خواهند کرد.


جبران کسری برق صنایع از طریق عرضه برق در بورس انرژی


فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به قطعی برق صنایع، اظهار کرد: جبران کسری برق صنایع از طریق عرضه برق مازاد برخی واحدهای صنعتی در بورس انرژی منجر به عدم قطعی برق صنایع می‌شود و از تحمیل هزینه‌های هنگفت به آن‌ها جلوگیری می‌کند.


معاملات سیمان در بورس کالا به صورت ۱۰۰ درصد نقدی از فصل پاییز


طبق آخرین مصوبه کار گروه بازار برای فولاد و سیمان، برای سه ماه آینده معاملات سیمان در بورس کالا به صورت ۱۰۰ درصد نقدی انجام خواهد شد.


همچنین برق واحدهای سیمانی طبق مصوبات وزارت نیرو با صنعت تامین می‌شود. واحدهایی که در بورس کالا میلگرد عرضه می‌کنند نیز مجاز به خرید شمش فولادی خواهند شد. در این مصوبه، مقرر شد فولاد مبارکه اصفهان برای تامین عرضه های تلفیقی فولاد، ورق های فولادی وارد کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه یکم تیر ۱۴۰۱


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز، نسبت به روز گذشته تغییری نکرد اما حجم معاملات افزایش اندکی نسبت به روزهای اخیر نشان داد و با ثبت ۱۳۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم نسبت به دیروز کمی بهبود یافت و به بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای ورنا، حکشتی و غزر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بپاس، فولاد و شپنا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۵۳۷ ، ۱۸۶ و ۱۸۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۳۳.۳۹۸.۶۴ (۶۲۳۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۲۹۵.۷۰ (۱۱۶۱.۹۷-)


ارزش معاملات: ۵.۰۳۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: میدکو، فملی و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۶۷۱.۱۷ (۱۶۲.۱۹-)


ارزش معاملات: ۴.۲۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، آریا و شاوان


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0