بااقتصاد
1400/03/12
15:33
صعود ۸۰۰۰ واحدی شاخص کل بورس با همبستگی سهم های بزرگ و کوچک/ استقبال سبز بورس از نیمه دوم خردادماه

گزارش بازار/ چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ افزایش ۸ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی نیمه نخست خرداد، درحالی رقم خورد که باتوجه‌به ریزش دو روز گذشته، بازگشت دوباره معاملات به مدار صعودی دور از انتظار بود، اما با حمایت و همبستگی نمادهای شاخص‌ساز و سهم‌های کوچک‌تر، تمامی شاخص‌ها رشد کردند و بازار سرمایه شگفتی دیگری آفرید. استقبال سبز بورس از تعطیلات ۳ روز آینده، احتمالا نیمه دوم خرداد را هم با افزایش همراه خواهد کرد.

همرنگی شاخص هم‌وزن با سایر شاخص‌های مثبت بازار


به گزارش بااقتصاد، صبح امروز چهارشنبه، دوازدهم خردادماه، معاملات بازارهای سهام با رنج‌کشی مثبت و منفی آغاز شد و در این جدال سرانجام با همسویی و تمایل نمادهای بزرگ و کوچک برای ورود به مدار مثبت، شاخص کل با ۸۱۹۰ واحد صعود، به رقم یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد رسید. درهمین‌حال، شاخص کل هم‌وزن نیز به تاسی از سایر شاخص‌ها مثبت شد و ۶۶۱ واحد صعود کرد. برای شاخص کل فرابورس هم ۱۵ واحد رشد، ثبت شد.


فلزات اساسی و پالایشی‌ها در صدر مثبت‌سازان


نمادهای بزرگ بورسی مانند فولاد، شپنا، فارس، شتران، وغدیر، خودرو و فملی و سهم‌های فرابورسی آریا، وهور، ذوب و زاگرس، بیش‌ترین میزان تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پرتراکنش‌های این بازارها نیز نمادهای غکورش، غزر، شپنا، اپال، خساپا، خودرو و شبندر از بورس تهران و فگستر، چخزر، غگیلا، دماوند، کزغال، ذوب و کرمان از فرابورس لقب گرفتند.


جذابیت سودآوری شرکت‌ها در فصل مجامع


به روال سنتی بازارهای سهام تهران، خردادماه، آغاز برگزاری مجامع عمومی شرکت‌هاست و بسیاری از شرکت‌ها امسال درآمد و سودسازی‌های خوبی را ثبت کرده‌اند که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت‌هایی را به‌همراه دارد. اگر ارزندگی سهم‌ها را پس از ریزش ۹ماهه، به مولفه جذابیت سودآوری شرکت‌ها اضافه کنیم، تراکم حجم تقاضا در روزهای آینده در انتظار بسیاری از این سهم‌هاست. بنابراین، نیمه دوم خردادماه را باید دور جدید صعود بازارهای سهام بدانیم.


تقابل سهم‌های بزرگ و کوچک در بورس و فرابورس


به‌این‌ترتیب، بیش از ۱۲۳ نماد امروز با ۳ درصد افزایش و ۲۴۹ نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. در بورس تهران ۳۱۷ نماد مورد معامله قرار گرفتند و قیمت پایانی ۱۴۰ سهم، معادل ۴۴ درصد، مثبت و ۱۴۶ سهم، معادل ۴۶ درصد نیز منفی رقم خورد. ۴۱ نماد به ارزش ۳۱۱ میلیارد تومان، صف خرید تشکیل دادند و ۱۱۱ نماد نیز با ارزش ۱۵۳۵ میلیارد تومان صف فروش ایجاد کردند.


بازار فرابورس هم شاهد معامله ۱۲۶ نماد بود که ۴۳ نماد، معادل ۳۴ درصد، در مدار مثبت و ۷۴ سهم، حدود ۶۰ درصد در فاز منفی معامله شدند. همچنین، برای ۱۶ نماد، معادل ۱۳ درصد صف خرید ۴۸ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۶۱ نماد، معادل ۴۸ درصد، در صف فروش ۹۵۲ میلیارد تومانی نشستند.


درهمین‌حال، ۱۰۸ نماد از بازار پایه مورد دادوستد قرار گرفتند که ۲۹ نماد، معادل ۲۷ درصد به صف خرید رسیدند اما ۶۰ سهم، معادل ۵۶ درصد نیز در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌شنبه‌ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰


کل ارزش معاملات بازارهای سهام تهران، حدود ۸ هزار میلیارد تومان رقم خورد. ارزش معاملات بورس تهران از این میزان بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان و معاملات فرابورس، حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. امروز هم به روال دادوستدهای روزهای گذشته، گروه فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو، به ترتیب ۴۱۱، ۳۱۱ و ۲۵۴ میلیارد تومان بالاترین میزان ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس هم بیش از ۳۴۱۰ میلیارد تومان با تغییر خالص مالکیت ۹۰ میلیارد تومان برای حقوقی‌ها از سوی سهامداران خرد، رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۴۸,۶۶۶.۰۴ (۸۱۹۰.۸۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۲.۰۳۷.۴۶ (۶۶۱.۳۱افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۸۳۳ میلیارد تومان


تعداد معاملات: ۵۷۸ هزار سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، شپنا و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۷۰۴.۶۴ (۲۶.۶۸افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۱۸۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۴میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، وهور و ذوب


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0