سنا
1399/12/22
15:44
یک هفته با صنایع بورسی

بورس تهران پس از دو هفته متوالی سرانجام سومین هفته معاملاتی اسفندماه را با رشد به پایان رساند و نماگر اصلی این بازار با افزایش ۲.۴ درصدی مجددا محدوده ۱.۲ میلیون واحد را بازپس گرفت.

به این ترتیب شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، هفته گذشته به افزایش ۰.۱۳ درصدی بسنده کرد.



برندگان سومین هفته اسفند


در هفته‌ای گذشت از ۳۸ گروه فعال بورسی ۱۳ صنعت شاهد رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند. در این میان گروه منسوجات با تک نماد «نمرینو» صدرنشین شد و معاملات سومین هفته اسفندماه را با رشد ۱۷.۱ درصدی به پایان رساند. نماد معاملاتی شرکت ایران مرینوس سه روز از ۵ روز کاری هفته گذشته را با صف خرید به پایان رساند اما در دو روز پایانی هفته به صف فروش رفت اما برآیند معاملات هفتگی این تک سهم گروه منسوجات رشد ۱۷.۱ درصدی شاخص صنعت این گروه بود.


دومین گروه مثبت بورس در هفته منتهی به ۲۰ اسفندماه، گروه استخراج نفت و گاز بود. این گروه با تک سهم «حفاری» در هفته گذشته رشد ۱۳.۵ درصدی را ثبت کرد. نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال در میانه هفته گذشته بعد از افزایش سرمایه ۷۵ درصدی از محل سود انباشته دوباره بازگشایی شد. در فرآیند کشف قیمت حفاری رشد ۵ درصدی را تجربه کرد، اما در ادامه بازار اقبال به این نماد بیشتر شد و شاهد تشکیل صف خریدی سنگین برای آن در محدوده ۱۱ درصد مثبت بودیم.


گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور نیز هفته گذشته در میان صنایع سبزپوش بورس تهران قرار گرفتند. در این خصوص می‌توان به رشد ۸.۹ درصدی پالایشی‌ها، افزایش ۵.۱ درصدی میانگین قیمت سهام پتروشیمی، افزایشقیمت ۴.۴ درصدی معدنی‌ها و رشد ۳ درصدی گروه فلزات اساسی اشاره کرد.



بازندگان هفته سبز بورس


در هفته‌ای که شاخص کل رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کرد، ۲۵ گروه از ۳۸ صنعت بورسی با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. طی معاملات این هفته بیشترین افت قیمت به گروه خرده‌فروشی با تک نماد «افق» تحمیل شد. این گروه در هفته منتهی به ۲۰ اسفندماه با کاهش ۴.۵ درصدی مواجه شد. پس از آن لاستیک و پلاستیک بود که زیانی به میزان ۲.۸ درصد به سهامداران خود تحمیل کرد. مخابراتی‌ها نیز در هفته‌ای که گذشت کاهش ۲.۷ درصدی را ثبت کردند تا در میان صنایع با بیشترین افت هفتگی قرار گیرند.



۶۰ درصد معاملات در ۵ گروه


پس از دو هفته کم‌رمق، هفته گذشته تا حدودی شاهد بهبود ارزش معاملات خرد سهام بودیم. به این ترتیت در مجموع هفته منتهی به ۲۰ اسفندماه، شاهد دادوستد ۱۹ هزار و ۶۱۵ میلیارد تومانی سهام بودیم که نسبت به هفته ماقبل آن رشد ۴۳ درصدی را ثبت کرد. در این میان بیشترین ارزش دادوستدها از آن زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی با جابه‌جایی ۳ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومانی شد. پس از آن دارویی‌ها شاهد معامله یک هزار و ۹۰۹ میلیارد تومانی بودند. سه گروه فلزات اساسی، بانک و خودرو و سخات قطعات دیگر گروه‌هایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار گرفتند. در مجموع حدود ۶۰ درصدی ارزش دادوستدهای هفتگی بورس تهران به معاملات ۵ گروه مذکور اختصاص پیدا کرد.

انتهای خبر

0
0