همفکران
1400/08/26
15:47
گزارش بازار / مسابقه خروج حقیقی ها به پایان رسید؟

شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ با قدرت و روند صعودی شروع کرد. این روند کمتر از یک ساعت دوام آورد و بعد شاخص ۳ هزار واحد را پس داد. در نهایت شاخص کل توانست ۲۱۰۰ واحد معادل ۰.۱۵ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد برسد. شاخص هم وزن روندی متفاوت داشت. این شاخص پس از صعود ابتدای روز به تعادل رسید ولی کاهشی نداشت. شاخص هم وزن ۲۸۰۰ واحد معادل ۰.۷۳ درصد رشد را تجربه کرد

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران چهار شنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ با قدرت و روند صعودی شروع کرد. این روند کمتر از یک ساعت دوام آورد و بعد شاخص ۳ هزار واحد را پس داد. در نهایت شاخص کل توانست ۲۱۰۰ واحد معادل ۰.۱۵ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد برسد. شاخص هم وزن روندی متفاوت داشت. این شاخص پس از صعود ابتدای روز به تعادل رسید ولی کاهشی نداشت. شاخص هم وزن ۲۸۰۰ واحد معادل ۰.۷۳ درصد رشد را تجربه کرد. شفن، شستا و شپدیس سه نمادی بودند که بیش از همه به رشد شاخص کمک کردند، شفن تمام روز در صف خرید بود اما دو نماد دیگر معاملاتی متعادل داشتند. فولاد، فارس و ومعادن بیشترین اثر منفی را در بازار داشتند، ولی هر سه متعادل بودند و صف را تجربه نکردند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس بعد از یک ساعت صعود تغییر جهت داد و به بازه منفی رفت. این شاخص ۹ واحد کاش داشت و به ۲۰ هزار و ۲۴۳ واحد رسید. بپاس، زاگرس و دماوند بیش از همه تاثیر منفی داشتند و سمگا، فرابورس و کوثر بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۱۳ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. ارزش معاملات خرد نیز ۳۷۸۰ هزار میلیارد تومان ثبت شد با این حساب آبان امسال یکی از کم جان ترین معاملات را دارد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر

مسیر تامین بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی تداوم یابد. رئیس جمهور با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه برای تامین بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی در دوره استقرار دولت سیزدهم تاکید کرد: تلاش شود تا روند تامین بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی تا پایان سال ادامه یابد.

رونق تولید همزمان با کاهش تورم. در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح شد، خاندوزی: از طریق دو دسته اقدامات برای افزایش تولید و سهولت محیط کسب و کار کمک می‌شود. اول کاهش اصطکاک تولید و کسب و کار از طریق ثبت محور شدن حدود یک سوم مجوزهای کسب و کار و تامین مالی زنجیره‌ای برای تولیدکنندگان و افزایش مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه همزمان با کاهش نرخ مالیات بر تولید کنندگان.


نوزدهمین مرحله حراج اوراق بدهی پس از یک وقفه حدود دو ماهه، سه شنبه با عرضه ۱۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق برگزار شد. در این مرحله ۹۲۰ میلیارد تومان اوارق بدهی را بانک‌ها خریدند و ۶ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار سرمایه فروخته شد. از خرداد ماه امسال دولت توانسته ۵۰ هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان، اوراق بدهی و سلف نفتی بفروش برساند.


رای مثبت نمایندگان مجلس به واردات خودرو. نمایندگان مجلس با ماده۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر اینکه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات آن و سایر کالاهای مرتبط با صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نمایند ، با ۱۹۳رای موافقت کردند.


مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: صنایع سیمانی در صورت شدت سرمای هوا باید از مازوت استفاده کنند. برنامه‌ای برای محدود کردن گاز صنایع نداریم و اگر برودت هوا شدت یابد، صنایع سیمانی باید از مازوت استفاده کنند. مجید چگنی تصریح کرد: در قراردادهایی که با صنایع داریم، تامین گاز در ۸ ماه ابتدایی سال تضمین شده، اما در ۴ ماه دوم صنایعی که می‌توانند، باید از سوخت دوم استفاده کنند.


افزایش بهای گاز در اروپا در بحبوحه برودت هوا. رسانه‌های اروپا از تعلیق مجوز پروژه خط لوله گازی «نورد استریم-۲» که گاز روسیه را به آلمان انتقال می‌دهد، همزمان با تشدید برودت هوا و افزایش بهای گاز در قاره اروپا خبر دادند. این خبر می‌تواند منجر به افزایش قیمت محصولات پتروشیمی‌ها در بازارهای جهانی شود.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی، خودرو و اداره بازارهای مالی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، شیمیایی و سرمایه گذاری‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، پترول و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خبهمن کار خود را در صفر تابلو شروع کرد و خیلی زود خود را به صف خرید رساند. این صف چند بار عرضه شد ولی تا پایان بازار برقرار بود. حقوقی‌ها ۲۹ درصد از ۴۶۷ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی‌ها با خرید ۹۳ درصدی ۲۱ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند. به نظر می‌رسد خبهمن توانسته از مقاومت ۱۹۰۰ ریال عبور کند، در این صورت می‌توان به هدف ۲۳۵۰ ریال امیدوار بود.


ورود و خروج پول حقیقی



گروه‌های انبوه سازی، محصولات شیمیایی و خودرو بیش از همه مورد توجه حقیقی‌ها بودند و فلزات اساسی، کانی‌های فلزی و دارو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. نمادهای شفن، ثشاهد و سمگا نیز بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و در مقابل برکت، پاکشو و شفن ح در حمایت حقوقی‌ها بودند.


شفن یک ماه پیش یک سقف تاریخی جدید برای خود ثبت کرد و پس از آن حدود ۲۰ درصد اصلاح کرد. این نماد امروز تمام مدت در صف خرید بود و ۵۹ میلیون سهم معامله داشت که بالاترین حجم تاریخی در این نماد به حساب می‌آید. ۱۰ کد حقوقی ۹۴ درصد از این حجم را فروختند و حقیقی‌ها ۹۸ درصد را خریداری کردند تا ۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شود. P/E شفن ۷.۲۲ است که هم از میانگین گروه محصولات شیمیایی و هم از میانگین کل بازار کمتر است.


برکت برای دومین روز متوالی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. حقوقی‌ها با خرید ۳۹ درصد از ۲۵ میلیون سهم معامله شده و تزریق ۲۴ میلیارد تومان پول، قیمت را از بازه منفی بالا آوردند و در بازه مثبت نگه داشتند. حقیقی‌ها نیز تقریبا ۱۰۰ درصد عرضه‌ها را بر عهده گرفتند.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه شفن، کباده و ولیز مشکوک‌ترین نمادها بودند و شفن، ولیز و پترول نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


ولیز از فروردین ۹۹ در حال ریزش است و پس از ۸۳ درصد کاهش ارزش چند هفته است که به دنبال جبران زیان‌ها است. این نماد در صف خرید روز را شروع کرد و تا سی دقیقه آخر بازار صف را حفظ کرده بود ولی بعد صف عرضه شد و در چند دقیقه تا صف فروش رفت. تقریبا کنترل کامل نماد در دستان حقیقی‌ها بود و فقط یک کد حقوقی در سمت عرضه مشارکت یک درصدی داشت. در نتیجه امروز ۱۰۹ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به انرژی ۳، ساینا، سدبیر و شفن با ۵ درصد رشد تعلق گرفت. در مقابل حسیر با ۵ درصد، شفا با ۴.۹ درصد و وجامی با ۴.۸۵ درصد بدترین عملکرد روزانه را به نام خود زدند.


ساینا تمام مدت روز در صف خرید بود و تنها ۱۶۶ هزار سهم در این نماد معامله شد که ۶۷ درصد آن توسط دو کد حقوقی در آخرین دقایق بازار عرضه شد. حقیقی‌ها توانستند ۱۰۰ درصد این عرضه‌ها را خریداری کنند و بعد از تکمیل حجم مبنا قیمت پایانی ۵ درصد بالا رفت. P/E ساینا ۱۹۳.۱۷ است در حالیکه میانگین گروه محصولات شیمیایی ۹.۰۷ است.


حسیر


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار با گام‌های آهسته در حال کاهش است. امروز ۰.۱۹ درصد از ارزش آن کم شد و به ۲۷ هزار و ۹۷۳ تومان شد.


سکه طرح جدید تغییرات قیمتی زیادی ندارد و در همان محدوده دیروز باقی مانده است. هم اکنون هر سکه با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان معامله می‌شود.


انس طلا دیروز نتوانست رشد کند و افت کرد؛ اما امروز رشد. ۰.۵۹ درصدی را تجربه می‌کند و به ۱۸۶۰ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟



منابع: پردازش اطلاعات کارگزاری آگاه وب‌سایت‌های rahavard۳۶۵ ، tradingview ، tsetmc


انتهای خبر

0
0