بورس پرس
1400/05/24
00:00
مشخصات شرکت ۱۰۰ میلیاردی درج شده و آماده عرضه اولیه ۱۳ درصدی

شرکت پخش رازی با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۳ درصدی سهام باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت پخش رازی پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۲۰ مرداد با نماد "درازی" در گروه مواد و محصولات دارویی به عنوان هفتاد و نهمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد تا آماده عرضه اولیه ۱۳ درصدی سهام شود.


معرفی شرکت


طبق بررسی های بورس پرس، شرکت پخش رازی ۱۶ تیر سال ۱۳۶۳ تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و از مهر همان سال عملا فعالیت حرفه‌ای را آغاز کرد. این شرکت که در صنعت پخش دارو فعالیت می‌کند با بهره‌مندی بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی یک انبار مرکزی، ۲۰ مرکز توزیع و برخورداری از ناوگان حمل و نقل با امکان حمل و توزیع داروهای حساس به دما و تخصصی، قریب به ۱۰۰ هزار مترمربع فضای سردخانه و انبارهای سرپوشیده در حال فعالیت است.


شرکت پخش رازی از نظر سهم بازار در کنار شرکت های توزیع داروپخش و پخش هجرت و سه شرکت برتر این صنعت بشمار می رود که جمعا حدود ۲۷ درصد از سهم فروش ریالی و ۳۳ درصد از سهم فروش مقداری دارو صنعت پخش دارو را در اختیار دارند. شرکت پخش رازی دارای دو شرکت سهامی خاص تابعه به نام شرکت دارویی پخش رازی و شرکت توسعه بازرگانی پخش رازی است. شرکت دارویی پخش رازی در زمینه واردات داروهای تک نسخه ای، خاص و فوریتی و شرکت توسعه بازرگانی پخش رازی نیز در زمینه بازرگانی دارو و محصولات بهداشتی فعال است.


سرمایه و ترکیب سهامداران


سرمایه شرکت با ۱۰۶۴ نیروی انسانی در بدو تاسیس ۸۰ میلیون تومان بوده که طی ۱۰ مرحله افزایش سرمایه به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. شرکت کیمیدارو ۳۰ درصد، داروسازی جابربن حیان ۳۰ درصد، داروسازی اسوه ۱۹.۷ درصد، سعید شکری و حبیب شکری هرکدام ۶.۶ درصد و محمدتقی شکروی ۶.۵ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارند.


موضوع فعالیت


شرکت پخش رازی در زمینه تامین و توزیع داروهای انسانی و کالاهای پزشکی فعالیت کرده و نقش مهمی را در تامین دارو و کالاهای پزشکی مورد نیاز ایفا می کند و در این راستا ماموریت خرید و فروش داروهای انسانی و تجهیزات پزشکی، واردات و صادرات داروهای انسانی سرمایه گذاری در زمینه تولید؛ توزیع داروهای انسانی و کالاهای پزشکی، انجام فعالیت های علمی؛ پژوهشی و فرهنگی، حفظ و ارتقاء نیروی انسانی شرکت را بر عهده دارد.


عمده فعالیت شرکت پخش رازی در داخل بوده ولی در خارج، اولویت فعالیت ها را در کشورهای منطقه قرار داده و از تمامی فرصت‌های ممکن در بازارهای منطقه برای تثبیت استفاده خواهد کرد. همه شرکت‌های تولیدی دارویی و کالاهای پزشکی و مراکز ارائه کننده خدمات بهداشتی و درمانی ایران و تولید و توزیع کنندگان دارو و کالاهای پزشکی در کشورهای منطقه مشتریان اصلی شرکت را تشکیل می‌دهند.


بخش درآمدی تجهیزات پزشکی


به منظور کسب سهم بیشتر بزرگ و تنوع سبد محصولات شرکت از پایان سال ۹۸ تصمیم ورود به بازار تجهیزات پزشکی را اتخاذ کرد. علاوه بر حاشیه سود بالای تجهیزات پزشکی نسبت به سایر محصولات پزشکی، بهداشتی و درمانی، انگیزه دیگر شرکت برای ورود به بازار توزیع و فروش این تجهیزات است. منظور از تجهیزات پزشکی انواع استنت های قلبی، انواع پروتز ها، پلاتین های پزشکی، انواع پنس ها، انواع تخت های بیمارستانی، ویلچر، تجهیزات تنفسی پزشکی، دستگاه های سنجش پزشکی و غیره است. البته این سرفصل درآمدی برای دوره‌های قبل از سال ۹۸ در صورت های مالی سالانه شرکت وجود داشته که این دربرگیرنده فروش ملزومات مصرفی پزشکی نظیر ماسک، دستکش، الکل، پانسمان و غیره بوده و نه تجهیزات تخصصی و گران قیمت پزشکی.


سامانه سفارش دارو


سیستم سفارش گیری شرکت پخش رازی هم به شکل حضوری و هم بصورت سامانه سفارش گیری آنلاین است. در سفارش گیری حضوری فروشنده شرکت به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کرده و با استفاده از تبلت درخواست مشتری را به مرکز توزیع ارسال می‌کند. پس از تایید سرپرست فروش، صورتحساب قطعی صادر می شود.


کلیه تحرکات و فعالیت فروشنده شرکت به صورت لحظه‌ای توسط این تبلت ها قابل رهگیری است. روش سفارش گیری آنلاین برای هر یک از مشتریان نام کاربری و رمز عبور تعبیه می شود تا در زمان نیاز، وارد سامانه سفارش آنلاین و تحت وب شرکت شوند و ثبت سفارش را با توجه به نیاز انجام دهند. با توجه به سیاست های اتخاذ شده توسط شرکت در راستای تشویق مشتریان برای استفاده بیشتر از سامانه آنلاین برای ثبت سفارش، تسهیلات مازادی نیز برای روش در نظر گرفته می شود.


ناوگان حمل و نقل


شرکت پخش رازی از جمله شرکت های پخش دارو و مجهز به ناوگان حمل و نقل است. مجمع ناوگان ملکی شرکت شامل ۱۵۷ دستگاه انواع وسایط نقلیه باری است که بعد از آن مجهز به یخچال بوده و امکان حمل داروهای تخصصی و حساس به دما را نیز دارند.


مراکز پخش


مجموعه مراکز پخش شامل ۲۱ مرکز است که سه مرکز در تهران و ۱۸ مرکز در سایر شهرستان ها واقع شده است. مجموعه متراژ انبارهای شرکت ۳۰ هزار و ۴۴۶ مترمربع است. راه اندازی دو مرکز توزیع جدید در کرمانشاه و بندرعباس در برنامه وجود دارد که مرکز توزیع کرمانشاه ۶۸۰۰ متر مربع زمین و سه هزار متر مربع بنای انبار و اداری است و مرکز توزیع بندرعباس شامل ۷۶۵۰ متر مربع زمین و ۲۶۰۰ متر مربع بنای انبار و اداری است.


مقایسه مشتریان عمده محصولات طی ۵ سال اخیر



نحوه قیمت گذاری داروهای برند اصلی


قیمت گذاری این داروها در ایران به قیمت پیشنهادی از سوی صاحب پروانه دارو و مقایسه آن با قیمت داروها در کشورهای مرجع شامل استرالیا، یونان، اسپانیا، پرتغال، ترکیه و کشور سازنده انجام می شود. حداکثر قیمت قابل پذیرش برای داروی برند اصلی در گمرک ایران برابر با حداقل قیمت CPT آن دارو یا حداقل قیمت فروش بخ عمده فروشی آن در کشورهای مرجع خواهد بود.


حاشیه سود داروهای وارداتی بعد از اضافه کردن عوارض قانونی و پرداخت شده توسط واردکننده تا ۱۵ درصد برای شرکت تامین کننده خواهد بود. قیمت داروهای برند در ایران بصورت ریالی تعیین خواهد شد و در صورت تغییر نرخ برابری ارز بیش از ۱۰ درصد قابل بازنگری است.


نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها



صورت سود و زیان پنج سال مالی اخیر



سیاست تقسیم سود


این شرکت در سال های مالی ۹۳ تا ۹۷ همواره بین ۶۲ تا ۷۰ درصد از سود انباشته پایان دوره را تقسیم کرده است. با در نظر گرفتن جمیع جهات پیش بینی با شرایط ۵ سال گذشته ادامه این روند و تقسیم حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۷۶ درصد سود انباشته پایان دوره میان سهامداران در سال های آتی خواهد بود. میانگین درصد تقسیم سود طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ بالغ بر ۶۵ درصد بوده است.



پروژه ها و طرح های آتی



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0