همفکران
1401/05/29
16:21
گزارش روز/ بلاتکلیف در سایه اخبار ضد و نقیض!

شاخص کل بورس تهران ۲۹ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۲.۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۳۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. علیرغم تحرکات مثبتی که در برخی از صنایع کوچک بازار شاهد بودیم، شاخص هموزن نیز روندی نزولی داشت و با افت ۱۶۶۰ واحدی روز را به پایان برد. شفن، حکشتی و برکت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۹ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با افت ۱۲.۵ هزار واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۳۸ هزار واحد عقب نشینی کرد.


علیرغم تحرکات مثبتی که در برخی از صنایع کوچک بازار شاهد بودیم، شاخص هموزن نیز روندی نزولی داشت و با افت ۱۶۶۰ واحدی روز را به پایان برد.


شفن، حکشتی و برکت بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. شفت در مدار مثبت ۱ درصدی متوقف شد. حکشتی حوالی صفر تابلو سبزپوش بست و برکت رشد حدود ۳ درصدی قیمت را تجربه کرد. فارس، کچاد و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. فارس حدود ۳ درصد افت قیمتی را رقم زد. دو نماد دیگر با کاهش ۴ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و کگهر و خدیزل، با افت ۲۹ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۶ واحد قرار گرفت. بپاس و شراز نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۳۰۲ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، نفتی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، خودرو و شستا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز حمل و نقلی ها صدر نشین جذب پول از سوی سهامداران حقیقی بودند. در مقابل خودرویی ها و شیمیایی ها بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای حفارس و فپنتا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای های وب و خساپا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در نخستین روز از هفته کاری شاهد شروعی بی رمق و همراه با نوسانات منفی در معاملات بازار بورس تهران بودیم. با اینکه نرخ ارز آزاد با تداوم روند کاهشی همراه بود اما به موجب اخبار ضد و نقیضی که از برجام مخابره شد، دوباره سایه سنگین بلاتکلیفی بر سر بازار سرمایه افتاد تا مجددا شاهد کم حجمی، افت قیمتی و خروج پول های حقیقی باشیم.


ناگفته نماند که انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به خودی خود باعث شد تا باز هم شاهد نزول بیشتر اعتماد سهامداران و بهت و حیرت سرمایه گذاران باشیم.


اگرچه در گروه های کوچک و متوسط بازار نظیر سیمانی ها، دارویی هت، زراعی ها، بیمه ای ها و همچنین کوچک های فلزی شاهد تحرکات مثبت خریداران بودیم اما عموم نمادهای بزرگ بازار با افت قیمتی مواجه شدند.


ورنا و خگستر در یک قدمی صف فروش بستند. خودرو با افت حدود ۴ درصدی به ۲۱۳ تومان رسید. خساپا که پرحجم ترین نماد بازار بود با افت حدود ۲ درصدی مواجه شد.


ذوب که هفته گذشته را سوار بر موج تقاضا، صعودی سپری کرد امروز با صف فروش به کارش پایان داد و افت حداکثری قیمت را تجربه کرد.


پالایشی ها یکساعت ابتدایی معاملات مثبتی داشتند و عمدتا تا مدار مثبت ۲ درصدی پیشروی کردند اما پس از آن به موجب جو منفی حاکم بر بازار با نوسانات منفی درگیر شدند. در واپسین لحظات بازار امروز بزرگان پالایشی چون شپنا، شتران و شبندر با بهبود تقاضا توانستند در مرز صفر معاملاتی سبز پوش به کارشان پایان دادند. در این میان شراز با برتری خریداران همراه و در قیمت ۱۲۵۰ تومان با صف خرید بست.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فجوش، لخانه و دحاوی و در بازه ۳۰ روزه نمادهای حفارس، دحاوی، ثقزوی و اخابر بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۵۴ درصد، وکار با ۲.۵۲ درصد و دعبید با ۲.۳۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام ولملت با ۳.۹۸ درصد، مبین با ۳.۴۶ درصد و امید با ۳.۴۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار در روزهای پایانی هفته روندی نزولی داشت و هم اکنون در محدوده ۲۹ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با افت ۴.۵۳ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۱۱۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۶ درصد افزایش ارزش داشته و به محدوده ۱۷۴۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0