سنا
1400/03/03
19:34
آخرین وضعیت انتشار اوراق تبعی نمادهای فرابورسی

مدتی است که بحث انتشار اوراق تبعی از سوی ناشران بورسی و فرابورس قوت گرفته و برخی شرکت‌ها اقدام به انتشار این اوراق کرده‌اند؛ اوراق تبعی به‌عنوان ابزاری برای بیمه کردن ارزش سهام منتشر می‌شود و بدین ترتیب قابلیت کنترل ریسک توسط سهامداران با در اختیار داشتن اوراق تبعی بیشتر خواهد شد. تا پیش از سال ۹۵، دلیل اصلی عرضه اوراق اختیار فروش تبعی، حمایت از سهام در بازار به منظور کنترل فشار فروش بود اما با سهولت استفاده از این ابزار در مقایسه با سایر روش‌های تامین مالی، تامین مالی کوتاه‌مدت نیز به عنوان هدف از انتشار این اوراق از سوی دیگر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مطرح شد که وجوه حاصل از آن می‌تواند صرف حمایت از سهام شود.

مدیرعامل فرابورس ایران چندی پیش از تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر ورود منابع جدید مالی به بازار سرمایه از طریق تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به این بازار خبر داد و گفت که بخشی از این منابع از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در فرابورس تامین خواهد شد. پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، امروز با امیر هامونی در این راستا گفت‌وگو کرده که مشروح آن را در زیر میخوانید:


مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص وضعیت کلی انتشار اوراق تبعی در فرابورس ایران، اظهار کرد: فرابورس ایران در سال ۹۹ از انتشار اوراق تبعی ۴ نماد «شپاس»، «مارون»، «وملل» و «ذوب» به ترتیب به ارزش ۱۵ هزار، ۶ هزار، ۳۶۰۰ و ۲۵۰ میلیارد ریال میزبانی کرد که هدف ناشران اوراق تبعی شپاس و مارون از انتشار این اوراق، تامین مالی بوده و ناشران اوراق تبعی وملل و ذوب نیز با توجه به شرایط بازار به منظور بیمه سهام این اوراق را منتشر کرده‌اند.


امیر هامونی، اوراق تبعی عرضه شده طی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در فرابورس را مربوط به نمادهای «فگستر» به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال و «فتوسا» به ارزش ۵۸۸ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این اوراق همزمان با عرضه اولیه به منظور حمایت از سهام و تضمین بازدهی سالانه ۲۰ درصدی برای سهامداران این شرکتهای تازه‌وارد فرابورسی منتشر شده است.


هامونی از آغاز عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام گروه توسعه مالی مهر آیندگان از فردا چهارم خردادماه خبر داد و افزود: از آنجا که وجوه جمع‌آوری شده از طریق انتشار اوراق تبعی با هدف تامین مالی می‌تواند در راستای حمایت از سهام صرف شود، از ارزش ۱۵۰۰ میلیارد ریالی اوراق تبعی ومهان، بخشی برای حمایت از سهام این شرکت به بازار تزریق می‌شود و این نشان از نگاه سهامدار عمده به ارزندگی سهام و همچنین توجه به حمایت از سهامداران خرد است.


مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد که در حال حاضر ناشر اوراق اختیار فروش تبعی روی نماد شپاس درخواست انتشار بخش دوم اوراق تبعی را ارائه داده است که مقرر شده ناشر این اوراق نسبت به حمایت از بازار نیز اقدام کند.


به گفته وی همچنین درخواست‌های سه نماد «وگردش»، «غویتا» و «فتوسا» مبنی بر انتشار اوراق تبعی به ارزش به ترتیب ۵ هزار میلیارد ریال، ۲ هزار میلیارد ریال و ۵۸۸ میلیارد ریال در مرحله بررسی از سوی کمیته انتشار قرار دارند که بخشی از آن صرف حمایت از بازار خواهند شد.


هامونی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خبر داد که درخواست‌هایی برای انتشار اوراق تبعی روی نمادهای سمگا، کگهر، شگویا، حریل و میدکو به دست فرابورس ایران رسیده که در حال بررسی و طی مراحل نهایی برای انتشار است و در این میان مجوز انتشار اوراق تبعی با هدف بیمه سهام به ناشر اوراق تبعی نماد شرکت پتروشیمی تندگویان «شگویا» از سوی فرابورس اعطا شده است.



وی در پایان اعلام کرد در روزهای آینده جزئیات بیشتری از میزان انتشار اوراق تبعی و ناشران آن از سوی فرابورس ایران به اطلاع بازار سرمایه خواهد رسید.


انتهای خبر

0
0