آکادمی هلاکوئی
1401/01/21
14:40
داغ شدن بازار وام با پشتوانه NFT اتریوم!

خانه حراج ساتبیز(Sotheby’s) قرار بود در ماه فوریه(بهمن…

خانه حراج ساتبیز( Sotheby’s ) قرار بود در ماه فوریه(بهمن ۱۴۰۰) تعداد ۱۰۴ NFT کریپتوپانک( CryptoPunks NFT ) با ارزش را ارائه دهد که مجموع آن بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار برآورد شده است. درعوض، مالک NFT های اتریوم( Ethereum NFTs ) دقایقی قبل از شروع حراج، عقب نشینی کرد و از ساتبیز در توئیتر ابراز خرسندی کرد.


در عوض، ۰ x۶۵۰d ، صاحب نام مستعار آن توکن های غیرقابل تعویض ( NFT )، اکنون یک وام ۸.۳ میلیون دلاری با استفاده از مجموعه CryptoPunks به عنوان وثیقه گرفته است که بزرگترین وام گزارش شده تا به امروز است.


وام ۱ آوریل(۱۲ فروردین) بالاتر از وامی است که توسط یک بسته جداگانه از ۱۰۱ کریپتوپانک از یک دارنده دیگر پشتیبانی می شود که در اوایل ماه مارس(اسفند ۱۴۰۰)، مبلغ ۸ میلیون دلار تضمین کرد. هر دو وام از طریق NFTfi ، یک بازار وام با پشتوانه NFT ، با یک DAO (یا سازمان مستقل غیرمتمرکز) به نام متا استریت ( MetaStreet ) که وجوه را در هر دو مورد پشتیبانی می‌کند، ارائه شد.


۰ x۶۵۰d در توئیتر خود نوشت: «از چادها (در متاستریت) تشکر می‌کنم که ۸.۳۲ میلیون نقدینگی را در کریپتوپانک‌های من باز کردند و در عین حال به من اجازه دادند مجموعه ام در بالاترین معرض دید قرار بگیرد.” Decrypt برای اطلاعات بیشتر در مورد وام و تصمیم قبلی مبنی بر لغو حراج ساتبیز به ۰ x۶۵۰d تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد.


وام - داغ شدن بازار وام با پشتوانه NFT اتریوم!

طبق جزئیات ارائه شده توسط NFTfi ، x۶۵۰d ، این وام ۰ ۸.۳۲ میلیون دلاری استیبل کوین DAI با بازپرداخت ۹۰ روزه و ۱۰ درصد APR را قرض می کند. این بزرگترین نمونه از روند رو به رشد کلکسیونرهای NFT است که از دارایی‌های ارزشمند خود برای باز کردن نقدینگی کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند، نه اینکه NFT را برای پرداخت یک‌باره بفروشند.


با افزایش ارزش بازار NFT در طول سال گذشته، برخی از دارندگان مجموعه‌های NFT «بلوچیپ» به دنبال راه‌هایی برای بهره‌مندی در کوتاه‌مدت از دارایی‌های با ارزش فزاینده خود بودند. اینجاست که NFTfi وارد می‌شود، به‌عنوان یک بازار همتا به همتا که مالکان NFT را با ارائه‌دهندگان نقدینگی که می‌توانند وام‌هایی را در رپد اتریوم (WETH) یا DAI ارائه دهند، متصل می‌کند. از دیگر پلتفرم‌های وام‌دهی با پشتیبانی NFT می‌توان به Arcade و Drops اشاره کرد.


استفن یانگ( Stephen Young )، مدیر عامل NFTfi ، به Decrypt گفت که بازار او اکنون بیش از ۱۱۰ میلیون دلار وام را با بیش از ۶۵۰۰ وام پرداخت کرده است که ۷۰ میلیون دلار از آن در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱-۱۴۰۰) بوده است.


دارنده NFT می‌تواند کیف پولی را به NFTfi متصل کند و انتخاب کند که کدام NFT را می‌خواهد وام بگیرد و شرایط مورد نظر را مشخص کند. از آنجا، ارائه دهندگان می توانند پیشنهاداتی ارائه دهند. در صورت پذیرش، تراکنش درون زنجیره‌ای وجوهی را مشاهده می‌کند که از ارائه‌دهنده نقدینگی به دارنده NFT ارسال می‌شود، در حالی که NFT در یک قرارداد هوشمند امانی برای مدت دوره وام نگهداری می‌شود.


در هر دو طرف ریسک وجود دارد. اگر وام گیرنده وام را در بازه زمانی تعیین شده بازپرداخت نکند، وام از بین می رود و وام دهنده می تواند دارایی را مسدود کرده و مطالبه کند. و برای ارائه دهندگان، با بازار NFT که نوسانات زیادی دارد، همیشه این احتمال وجود دارد که ارزش دارایی توقیف شده به شدت کاهش یابد.


یانگ گفت: نرخ پیشفرض برای معاملات حدود ۱۱ درصد است، در حالی که این نرخ در حجم وام کمتر از ۷ درصد است. این بدان معناست که وام‌ها در برابر NFT های با ارزش کمتر، احتمالا به دلیل کاهش ارزش دارایی‌ها، احتمال کاهش بیشتری دارند و کاملا ممکن است که دارندگان NFT با عدم پرداخت وام ها به سادگی سود ببرند.


هر کسی می تواند قرض بگیرد، هر کسی می تواند وام دهد


NFTfi از بیش از ۱۵۰ مجموعه NFT اتریوم از جمله Bored Ape Yacht Club ، Art Blocks ، VeeFriends و Mutant Ape Yacht Club پشتیبانی می کند. بزرگترین وام NFT تا به امروز در این پلتفرم مربوط به Autoglyph بود، پروژه ای با اجرای محدود از Larva Labs خالق CryptoPunks . این وام که در ماه اکتبر(مهر ۱۴۰۰)، از طریق MetaStreet انجام شد، بیش از ۱.۴ میلیون دلار به وام گیرنده داد.


با این حال، فقط شرکت ها و سازمان ها نیستند که نقدینگی را برای وام های NFT ارائه می کنند. یانگ گفت، هر کسی می‌تواند به پلتفرم متصل شود و وام بدهد تا سود بیشتری از وجوه خود به دست آورد و یا سعی کند NFT وثیقه را از طریق پیشفرض تضمین کند.


یانگ توضیح داد که این فضا در حال تبدیل شدن به فضایی بسیار حرفه ای تر است، به ویژه در مورد دارایی های بلوچیپ مانند CryptoPunks ، Autoglyphs ، و Bored Apes . او گفت که احزاب نهادی بیشتری نقدینگی ارائه می کنند، در حالی که برخی از معامله گران در حال ساخت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که به طور خودکار دارایی ها را ارزش گذاری می کنند و پیشنهاد می دهند.


و در حالی که برخی از وام گیرندگان ممکن است وام های NFT را برای خرید NFT های بیشتر یا انجام معاملات ارزهای دیجیتال دریافت کنند، برخی دیگر در حال آزاد کردن وجوه برای استفاده در دنیای واقعی هستند. یانگ داستان شخصی را به اشتراک گذاشت که از Doodles NFT برای گرفتن وام ۴ اتریومی برای خرید یک کامیون برای کمک به تلاش‌های امدادی اوکراین استفاده کرد، و او توانست یک وام با نرخ سالیانه ۰ درصدی از یک وام دهنده برای این هدف دریافت کند.


هنوز روزهای نسبتا اولیه برای بازار NFT و حتی روزهای اولیه برای بازار وام با پشتوانه NFT است، اما یانگ گفت که پیش‌بینی می‌کند این بازار می‌تواند بر اساس حجم کل معاملات NFT به ۱۰ درصد رشد کند. در حال حاضر ۰.۵ درصد برآورد شده است.


یانگ اضافه کرد: “از آنجایی که بیشتر زندگی ما دیجیتالی است، با افزایش ارزش در فضای دیجیتال، و هر چه چیزهای فیزیکی بیشتری به عنوان NFT نشان داده شوند، مردم بیشتر به ابزارهای مالی نیاز خواهند داشت.”



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی‌باشد .


منبع: decrypt


انتهای خبر

0
0