بورس۲۴
1401/07/09
15:17
عدم تناسب تعداد صندوق ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری؛ یک نرم افزار به ازای هر ۸۷ صندوق

تعداد صندوق های سرمایه گذاری ۳۴۸ عدد بوده و تعداد شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری به آنها تنها ۴ عدد است... کانون نهادهای سرمایه گذاری: مذاکره درخصوص قیمت، شبیه ابلاغیه سازمان های نظارتی است این روند، ضامن همکاری منصفانه بلندمدت نخواهد بود

بورس۲۴ : طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر اختلاف نظر بین صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری به این صندوق ها مطرح شده است. صندوق های سرمایه گذاری که تعداد آن ها بسیار زیاد هم شده، تنها از ۴ شرکت خدمات نرم افزاری خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کنند و محدود بودن تعداد شرکت های خدمات نرم افزاری باعث شده که صندوق ها گزینه زیادی برای انتخاب شرکت طرف قرارداد خود نداشته باشند.


تعداد زیاد صندوق های سرمایه گذاری و تعداد محدود ارائه دهنده خدمات نرم افزاری


نظر به اینکه تعداد صندوق های سرمایه گذاری ۳۴۸ عدد بوده و تعداد شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری به آنها تنها ۴ عدد است (یک شرکت خدمات نرم افزاری به ازای هر ۸۷ صندوق)، لذا صندوق های سرمایه گذاری به اعلام نرخ کارمزد از سوی شرکت های خدمات نرم افزاری معترض شده اند. صندوق های سرمایه گذاری معتقدند به علت محدود بودن تعداد شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری، قیمت گذاری نا عادلانه برای کارمزد آن ها انجام می شود.


آیا صندوق های سرمایه گذاری خود قادر به برنامه نویسی خدمات نرم افزاری هستند؟


با توجه به تشکیل جلسه های متعدد بین مدیران صندوق های سرمایه گذاری و مدیران ارائه خدمات نرم افزاری به این صندوق ها، ابهامات ایجاد شده رفع نشده و همچنان اختلاافاتی وجود دارد و این موضوع مطرح شده که هیچ یک از شرایط قراردادی و مذاکره در خصوص آنها به مذاکره شباهتی نداشته و نیز بیشتر به نوعی ابلاغیه از سوی سازمان های نظارتی شباهت دارد.


در حال حاضر این بحث مطرح است که در این شرایط، مدیران صندوق ها به ناچار مجبور به امضای قرارداد فی مابین صندوق و شرکت ارائه خدمات نرم افزاری شده اند. اما از سوی دیگر لازم به ذکر است که اگر ارائه این خدمات (خدمات نرم افزاری) کار دشواری نبوده و قیمت اعلامی بیشتر از ارزش ذاتی کار انجام شده است، هر یک از صندوق های سرمایه گذاری می توانند با برنامه نویسی، برنامه ای متناسب با این حرفه ارائه داده و هزینه های خودرا نیز کاهش دهند.


رایزنی های کانون نهاد های سرمایه گذاری


در همین راستا کانون نهاد های سرمایه گذاری در تلاش است تا با رایزنی و تجمیع آرای مدیران صندوق های سرمایه گذاری، تعاملی منطقی میان ذینفعان مختلف در خصوص ارتقا و توسعه شایسته خدمات مذکور ایجاد کند.


این کانون در نامه ای که خطاب به مدیران چهار شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا، ره پویان پردازش گستر صحرا، تدبیر پرداز و رایان هم افزا و همچنین دبیر کارگروه IT بازار سرمایه نوشته، هشدار داده که روند مذاکره درخصوص قیمت بدون مشخص بودن سایر شرایط قراردادی و مذاکره درخصوص آن ها بیش از آن که شکل مذاکره داشته باشد، به ابلاغیه سازمان های نظارتی شبیه است و هرچند غافلگیری صندوق ها در سال جاری موجب شده باشد مدیران صندوق ها به امضای قراردادهای خود تن داده باشند، اما مطمئنا چنین روندی ضامن همکاری منصفانه بلندمدت که به توسعه همه جانبه بازار سرمایه منجر شود، که بی شک یکی از ارکان آن توسعه فناوری اطلاعات است، نخواهد بود.


انتهای خبر

0
0