بورس۲۴
1401/01/29
10:00
رکورد شکنی های متوالی «شکلر»

مدیرعامل نیرو کلر: یکی از رویکرد های ما در سال گذشته و امسال توسعه بازارهای فرامرزی و افزایش میزان صادرات است. با همین رویکرد توانستیم فروردین ماه امسال از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در میزان صادرات عبور کنیم و رکوردی بی سابقه را در میزان فروش خارجی ثبت کنیم.

رکورد شکنی های متوالی «شکلر»

بورس۲۴ : شرکت نیروکلر با هدف تکمیل زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، طرح هایی را در دست اجرا دارد. این شرکت که یک افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل سود انباشته در دست اجرا دارد، به دنبال افزایش صادرات محصولات خود است تا از این طرح تحولی در وضعیت درآمدها ایجاد کند.


علی صالحی مدیر عامل شرکت نیرو کلر، در گفت و گو با خبرنگار بورس۲۴ ، از رکورد شکنی متوالی "شکلر" خبر داد و از آخرین تحولات و برنامه های شرکت رونمایی کرد.


*نیروکلر چه سهمی از بازار کلر و سود سوزآور در کشور دارد؟


شرکت نیروکلر یکی از ارکان اصلی و تاثیر گذار در صنعت کلر آلکالی است و چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور برندی شناخته شده است که بیش از ۲۵ سال در این زمینه فعالیت میکند. این شرکت در حال حاضر به لحاظ تنوع محصولات ، سرآمد شرکت های فعال در صنعت کلر آلکالی می باشد. همچنین با تکیه بر دانش، تخصص و توان کارشناسان و کارکنان خود توانست در سال ۹۷ طرح توسعه افزایش ظرفیت خود را علی رغم وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم های یک جانبه به بهره برداری برساند. با بهره برداری از این طرح ظرفیت تولیدی محصولات نیروکلر به دو برابر افزایش پیدا کرد و در حال حاضر در مجموع ۲۵ در صد از سهم بازار آزاد کلر و سود کاستیک را در اختیار داریم.


*افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت از محل سود انباشته در حال حاضر در چه مرحله ای است و چه زمانی اجرایی می شود؟


گزارش توجیهی تایید شده حسابرس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و منتظر بررسی و تایید آن هستیم و با تایید بورس ان شا الله مجمع آن برگزار خواهد شد.


* شرکت در سال های اخیر دو بار اقدام به تغییر سال مالی خود از انتهای مرداد ماه به انتهای اسفند و سپس از انتهای اسفند به انتهای آبان ماه کرده است. آیا این تغییرات پیاپی سال مالی دلیل خاصی داشته است؟


با توجه به تغییر سهامدار عمده شرکت در سال گذشته، این تغییرات صرفا برای هماهنگی با سال مالی شرکت های سرمایه گذار اصلی یعنی شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) و شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران به عنوان سهامدار عمده فعلی صورت گرفته است.


* فروش شرکت (به لحظ مقداری) در اسفند ماه رکورد جدیدی زده و به رقم بیش از ۱۲ هزار تن رسیده است. دلیل عمده این موضوع چیست؟ آیا این سطح از مقدار فروش در ماه های بعد نیز تداوم خواهد داشت؟


یکی از رویکرد های ما در سال گذشته و امسال توسعه بازارهای فرامرزی و افزایش میزان صادرات است. با همین رویکرد توانستیم فروردین ماه امسال از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در میزان صادرات عبور کنیم و رکوردی بی سابقه را در میزان فروش خارجی ثبت کنیم. همچنین در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ توانستیم با انجام اورهال های موفقیت آمیز، تعمیرات پیشگیرانه به موقع و کاهش توقفات علاوه بر ثبت رکوردی جدید در تولید کلر، میزان تولید سایر محصولات را به میزان ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش دهیم.


با توجه به این رویکرد جدید که در پیش گرفته ایم قطعا می توان این موفقیت را در ماه های آتی نیز تکرار کنیم.


* تغییر در قیمت جهانی محصولات برخی محصولات پتروشیمی و شیمیایی، تاثیری بر نرخ های فروش کلر و مشتقات آن نیز داشته است؟ چشم انداز قیمت این محصول در ماه های بعد را چگونه ارزیابی می کنید؟


بله، هرگونه تغییر در قیمت جهانی سود کاستیک بالطبع بر روی قیمت آن در بازراهای داخلی نیز تاثیر گذار خواهد بود. در حال حاضر نیز با توجه به تغییرات فصلی و شرایط منطقه ای قیمتها در بازه طولانی مدت غیر قابل پیش بینی می باشد.


* مقاصد صادراتی شرکت چه کشورهایی هستند؟ آیا برنامه ای برای توسعه صادرات محصولات شرکت را دارید؟


محصولات شرکت نیروکلر به چندین کشور دنیا صادر می شود که شامل کشورهای حوزه CIS و برخی کشورهای اروپایی می باشد .در حال حاضر دامنه صادرات خود را تا قاره آفریقا و کشورهای آسیای شرقی نیز گسترش داده ایم. یکی از استراتژهای کلان شرکت نیروکلر با توجه به جذابیت های درآمد ارزی، توسعه بازرهای فرا مرزی است .در همین راستا موفق شدیم در سال قبل حدود ۴۵ درصد فروش خود را از طریق صادرات محقق کنیم و برنامه داریم برای امسال نیز این روند را ادامه دهیم.


* دلیل رشد حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماهه ابتدای سال مالی جاری نسبت به سه ماهه ابتدایی دوره مالی قبل چیست؟


بخشی از رشد حاشیه سود در این بازه زمانی به دلیل افزایش مقدار فروش داخلی و صادراتی برخی محصولات و همچنین افزایش ۲۰ درصدی میزان تولید نسبت به مدت مشابه است و بخشی دیگر به دلیل افزایش قیمت محصولاتی مانند سود کاستیک در داخل و خارج از کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و همچنین عدم افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه در این مدت بوده است.


* طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولیدی در مجتمع اصفهان و یزد چه زمانی به بهره برداری کامل می رسد و چه آثار سود و زیانی خواهد داشت؟


سال ۹۹ طرح افزایش ظرفیت واحد اسید کلریدریک را مورد بهره برداری قرار دادیم. سال گذشته نیز موفق شدیم تجهیزات مربوط به افزایش ظرفیت واحد آبژاول را پیش از موعد مقرر به صورت موفقیت آمیز در مدار تولید قرارداد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مرداد ماه امسال طرح افزایش ظرفیت واحد پرکلرین را به بهره برداری برسانیم. در مجتمع یزد نیز برای افزایش ظرفیت محصول MCA نیز برنامه ریزی کردیم که در حال حاضر این طرح در مرحله نقشه کشی و اخذ مجوزهای لازم است. همچنین مطالعات فاز اولیه پروژه احداث واحد تولید پارافین کلره نیز در حال تکمیل می باشد. نکته قابل توجه این است که ۸۰ درصد طراحی، نقشه کشی و اجرای این پروژه های توسط کارشناسان خود شرکت صورت گرفته است.


* به غیر از طرح های یاد شده شرکت چه طرح های توسعه دیگری در دست اجرا دارد؟


هدف اصلی پروژه های در حال اجرا اصولا تکمیل زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر می باشد مانند MCA که در حال حاضر به صورت انحصاری در مجتمع یزد تولید می شود و و پارافین کلره. در مورد تولید پارافین کلره گفتنی است با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران سهامدار عمده نیروکلر می باشد در حال برنامه ریزی برای تولید یک رنج خاص کربن هستیم که پارافین کلره تولیدی را ویژه و خاص خواهد کرد. این گرید از پارافین کلره تا کنون در کشور تولید نشده و تولید آن صرفا در انحصار شرکت نیروکلر خواهد بود.


* براوردی از ارزش روز املاک شرکت (طبقات زمین و ساختمان) دارید؟


آخرین بار در سال ۱۳۹۹ دارایی های شرکت مورد ارزیابی کاشناسان قرار گرفته که با توجه به احتساب ضریب تورم، قیمت روز آنها قابل محاسبه است.

انتهای خبر

0
0