نود اقتصادی
1400/09/08
16:24
⭕️ زمان زنگنه تبادل انرژی مثل سوآپ نفت و گاز در الویت کاری زنگنه نبود/ دیپلماسی انرژی در دولت قبل ضعیف شده بود و کار در کشورهای همسایه قفل شده بود/...

⭕️ زمان زنگنه تبادل انرژی مثل سوآپ نفت و گاز در الویت کاری زنگنه نبود/ دیپلماسی انرژی در دولت قبل ضعیف شده بود و کار در کشورهای همسایه قفل شده بود/ قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان یک اقدام راهبردی از سوی جمهوری اسلامی بود



🔅مجتبی اسلامی، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفتگو با «نود اقتصادی»: دیشب قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان بسته شد. این قرارداد سه جانبه پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت.



🔅این اتفاق باید زودتر رخ می‌داد. متاسفانه تبادل انرژی از جمله سوآپ گاز و حتی نفت در اولویت کاری برنامه زنگنه و تیم او در وزارت نفت نبود و ما هم چیزی در این زمینه ندیدیم.



🔅دیپلماسی انرژی در حوزه بین‌الملل کشور در این سال‌ها ضعیف بود و هیچ طرحی که در آن تولیدکنندگان ایرانی صنعت نفت به عنوان اپراتور در کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان بتوانند طرح‌هایی چون احداث پالایشگاه یا فاز توسعه‌ای انجام بدهند رخ نداد.



🔅یکی از نقاط ضعف دولت قبل در حوزه تبادل انرژی، وجود یک ناهماهنگی جدی بین ارگان‌های درگیر یعنی وزارتخانه‌های نفت، امور خارجه و صمت بود که باعث شد با وجود حضور مسمتر سازندگان تجهیزان صنعت نفت در نمایشگاه‌های بین‌المللی اما منجر به شکل‌گیری صادرات پایدار نشد.



🔅ایران سال‌ها است که با ترکمنستان قطع مراودات گازی داشته که با امضای قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان یک اقدام راهبردی و مهم شکل گرفت.



✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️



🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD۹kO۸xINJK_Z۵xVqQ

انتهای خبر

0
0