بااقتصاد
1400/09/03
14:28
تغییر ماهیت بازار سرمایه و کرختی شاخص کل در مقابل محرک قوی نرخ دلار/ بازارهای سهام تهران منتظر یک هفته معاملاتی پرجنب‌وجوش

گزارش بازار/ چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران درحالی یک هفته معاملاتی آبان و آذری را پشت سر گذاشتند که شاخص کل بورس، بدون توجه به انواع محرک‌های رشد، ازجمله محرک قوی نرخ دلار که امروز به ۲۹ هزار تومان هم رسید، روی پله‌های کانال ۱.۳ . ۱.۴ میلیون واحدی در رفت‌وآمد بودند. شاخص کل با حمایت نمادهای بزرگ در این هفته هم نتوانست تا پایان وقت بازار محدوده روانی و مقاومتی ۱.۴ میلیونی واعظی را حفظ کند. ریزش ۱۰ هزار واحدی، شاخص کل را به رقم یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار واحد نزول داد و برای شاخص کل هم‌وزن نیز پس از ۱۵۷۱ واحدی منفی، جایگاه ۳۸۳ هزار و ۴۶۹ واحدی رقم خورد. ۱۸۱ واحد سرخ‌رنگ هم برای شاخص کل فرابورس ثبت شد تا این شاخص آیفکس هم توان حفظ کانال ۲۰ هزار واحدی را نداشته باشد.

فولاد، شستا و فارس منفی‌سازان اصلی شاخص بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند منفی معاملات امروز، چهارشنبه ۳ آذرماه در بازار سرمایه که سقوط تمامی شاخص‌های بورسی را درپی داشت با بیش‌ترین میزان منفی‌سازی در نمادهای فولاد، شستا، فارس، شپدیس، وبملت، شتران و شپنا در بورس تهران به دست آمد. بپاس، آریا، غصینو، شگویا، ذوب و مارون هم کاهنده‌های اصلی شاخص آیفکس بودند. شستا مانند دیروز، بازهم صدرنشین نمادهای پرتراکنش بورس تهران شد اما در مدار منفی معاملات! درمقابل، خبهمن و خگستر ازخودرویی و سرمایه‌گذاری جایگاه دوم را در سمت مثبت معاملات پرتراکنش ثبت کردند. توسن، فرابورس و فجهان نیز پرتراکنش‌های فرابورس لقب گرفتند که توسن بالاترین میزان تراکنش منفی را رقم زد.


تاثیر انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها بر روند بازار


بازارهای سهام تهران که یک هفته نسبتا متعادل رو به منفی را پشت سر گذاشتند، حالا به استقبال هفته‌ای پرجنب‌وجوش از نظر خبرهای سیاسی و مذاکرات برجام، افزایش نرخ دلار و قیمت خودرو، آماده‌سازی نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و همچنین احتمال حذف بخشی از نرخ‌گذاری‌های دستوری می‌رود. بنابراین، گرچه بازار سرمایه همچنان با کاهش اعتماد سهامداران خرد و کاهش شدید حجم و ازرش معاملات روزانه مواجه است اما برخی از تحلیلگران فعالان بازار، هفته مثبت و صعودی را برای بورس زیر تاثیر انتشار گزارش عملکردهای مثبت بسیاری از شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌کنند.


گرانفروشی ۳۰۰۰ تومانی هر سهم پالایش یکم در بورس!


در ادامه اظهارات و اقدامات حمایتی رییس سازمان بورس، مجید عشقی امروز از دولت خواست تا پاسخگوی این سازمان و سهامدارانی باشد که در دولت قبل، هر سهم پالایش یکم را به قیمت ۱۰ هزار تومان خریدید و زیان کردند. عشقی گفت: سازمان بورس به عنوان یک نهاد غیر دولتی از دولت پاسخی مناسب در خصوص وضعیت صندوق پالایش یکم می‌خواهد و مردم نیز معترض هستند و این اعتراض به‌حق است.


به گفته رییس سازمان بورس، دولت قبل، هر سهم پالایش یکم را ۱۰ هزار تومان با یک فرمول مشخص به مردم فروخت و حالا فرمول آن تغییر کرده و هر سهم این صندوق به ۷ هزار تومان رسیده است.


عشقی تصریح کرد: سال گذشته پول مناسبی به سمت بازار سرمایه آمد، اما با چند تصمیم ناگهانی و عملکرد نامناسب، این روند مجدد تغییر کرد و با تغییر سیاست‌ها، اعتماد‌ها نیز از بین رفت.


تکذیب خبر استیضاح احتمالی خاندوزی در مجلس


کمیسیون اقتصادی مجلس، این‌روزها استیضاح وزیر اقتصاد را سوژه خبرهای خود کرده است. غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس که دیروز از احتمال استیضاح احسان خاندوزی خبر داده بود، امروز تغییر موضع داد و گفت که متاسفانه خبر استیضاح در رسانه‌ها به شکل نادرستی منتشر شد و من آن را تایید نمی‌کنم!


وی افزود: تاکنون هیچ اشاره‌ای به استیضاح قطعی خاندوزی در مجلس نشده است. تا زمانی که مجلس دستور عملی برای اجرای یک موضوع را نداده باشد، پیش‌گویی در مورد آن وجاهت قانونی ندارد و حرفه‌ای نیست.


مرحبا گفت: هنوز چند ماه از فعالیت وزرای دولت بیش‌تر نگذشته و ممکن است در این مدت انتقاداتی نیز وجود داشته باشد. البته مجلس از نظر قانونی امکان پرسش، سوال، استیضاح، مطالبه و بازخواست وزرا را دارد، اما اینکه مطرح شود ما اکنون وزیر خاصی را برای استیضاح در دستور کار داریم، به هیچ وجه مورد تایید نیست.


وی درخصوص شایعاتی که در روزهای اخیر مبنی بر ایجاد فهرست ۱۰۰ نفره‌ای که توسط برخی از نزدیکان وزارت اقتصاد برای استخدام در دستگاه‌های دولتی مطرح شده است نیز اظهار نظر کرد و گفت: ما تخلفی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم و تا زمانی که تخلفی صورت نگیرد، مجلس هم به آن ورود نمی‌کند. این موضوع صرفا در فضای مجازی منتشر شده است.


ادامه جابجایی مدیران شرکت بورس تهران؛ شایعه یا واقعیت؟


بورس تهران روز گذشته شاهد یک نقل‌وانتقال در اعضای هیات‌مدیره این شرکت بود و امروز نیز شنیده شد که در ادامه این روند جابجایی، امیر تقی‌خان تجریشی، رییس هیات‌مدیره و مدیر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی (وبانک)، طی چند روز گذشته از سمتش برکنار شده است. البته این خبر هنوز به طور رسمی و از سوی مراجع مربوط تایید یا تکذیب نشده است. برکناری اعضای هیات مدیره بورس تهران، پس از انتشار خبر کشف ۸۲ دستگاه ماینر در زیرزمین این شرکت صورت گرفته است و علی صحرایی، مدیرعامل بورس، نخستین کسی بود که در همان زمان استعفا کرد.


وام ۱۰۰ میلیون تومانی به زیان‌دیدگان بورس قابل اجرا نیست


شنبه گذشته، ۲۹ آبان‌ماه، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد که به رییس سازمان بورس پیشنهاد داده است تا به سهامداران خرد و متضرر بورس، تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان با ضمانت و وثیقه سبد سهام‌شان، ارایه دهند. محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در واکنش به این خبر، اعلام کرد که این پیشنهاد بار مالی زیادی دارد و تامین چنین منابعی در قانون بودجه برای ارائه به سهامداران در نظر گرفته نشده است، بنابراین این پیشنهاد، قابل اجرا نیست.


به گفته وی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چنین صحبتی را با رییس سازمان بورس مطرح کرده است اما این صحبت فقط در حد پیشنهاد بوده و اجرای آن غیر ممکن است. حتی اگر قرار باشد که رقم ۵۰ میلیون تومان به عنوان وام به سهامداران تعلق گیرد نیز عدد به دست آمده به حدی کلان است که هیچ منبع مالی برای چنین واریزی وجود ندارد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌‌‌‌شنبه‌‌ سوم آذر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی بیش از ۱۴۵۰۰میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۱۳۲۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۴۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۳۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی۹۷۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۹۶۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز امروز بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که طی این دادوستدها، ۲۴۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌ها اتفاق افتاد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خریدشان را روی نمادهای جم‌پیلن، شفن و شکام متمرکز کردند. درمقابل، حقوقی‌ها نیز سهام نمادهای شستا، فسبزوار و زاگرس را در سبدهای‌های‌شان افزایش دادند.


گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و نهادهای وابسته به سازمان، به ترتیب با ۳۹۰، ۳۴۷ و ۲۳۴ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، در صدر معاملات امروز بازار ایستادند و برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۹۴,۱۰۵.۲۱ (۱۰۴۴۷.۰۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۳.۴۶۹.۸۵ (۱۵۷۱.۳۵-)


ارزش معاملات: ۳.۵۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، شستا و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۹۶۷.۸۴ (۱۸۱.۶۹-)


ارزش معاملات: ۹,۵۵۴میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹.۷ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: بپاس، آریا و غصینو


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0