همفکران
1400/01/11
16:44
بازگشت به کانال یک و ۲۰۰ در هفته نخست ۱۴۰۰

چهار روز معاملاتی هفته نخست بهار رونقی برای بورس در پی نداشت و کماکان تقاضای بازار مغلوب عرضه ها بود...

هفته نخست معاملات بورس اوراق بهادار تهران با ۴ روز معاملاتی پیگیری شد و بازار شاهد اتفاق محسوسی در شکل گیری روندهای افزایشی یا کاهشی نبود و مجموعا با افت ۱۲ هزار واحدی همراه شد.




در معاملات هفتگی بورس بیشترین بازدهی با ۱۹.۳۹ درصد نصیب سهام شرکت صنایع بهشهر شد.پس از آن سهام لبنیات کالبر با رشد ۱۸.۰۳ درصد و سهام ماشین سازی اراک با رشد ۱۷.۵۹ درصدی در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.


در مقابل، بیشترین زیان هفتگی نصیب سهامداران کیسون با منفی ۱۹.۶۷ درصد شد.پس از آن سهامداران خدمات فنی فولاد یزد با منفی ۸.۵۹ درصد و صندوق ثروت آفرین فیروزه با منفی ۷.۸۴ درصد متحمل بیشترین زیان در بین سایر سهام شدند.


شنبه؛ آغاز بهاری بازار


معاملات نخستین روز فعالیت بورس اوراق بهادار تهران با خوشبینی سهامداران و سنگین تر بودن کفه تقاضا پیگیری شد.


به طوری که صف فروش سنگینی در بازار مشاهده نشد و برخی سهام لیدر حتی در صف خرید نیز قرار گرفتند.


تسلط تحلیل بر هیجان تا حدی خود را در روند روز شنبه بازار سرمایه نشان داد.


می توان گفت در شرایط تحریم امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین چشم‌انداز مثبتی را به ویژه در بخش انرژی ایجاد کرده است؛چراکه سبب تسهیل فروش نفت ایران به چین خواهد شد.


این در حالی است که ریزش های پی در پی ماههای اخیر قیمت سهام را در محدوده ارزنده قیمتی نیز قرار داده است و همین خوشبینی ها تقاضای بازار را در روز شنبه بهبود داد.


شاخص کل بورس با رشد یک هزار و ۸۴۷ واحد تا ارتفاع یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۵۴ واحد رسید.


شاخص هم وزن نیز رشدی معادل ۲ هزار و ۲۳ واحد در ارتفاع ۴۴۱ هزار و ۸۲۵ واحد آرام گرفت.


رمپنا،شتران و خودرو بیشترین تاثیر را بر رشد نخستین روز کاری شاخص بورس در سال ۱۴۰۰ گذاشتند.


شاخص فرابورس نیز در روز شنبه با رشد اندک ۴۸ واحدی به ارتفاع ۱۸ هزار و ۳۸ واحد رسید.این رشد بیشتر متاثر از سه نماد بپاس،آریا و دتوزیع حاصل شد.



یکشنبه؛ خریداران عقب کشیدند...


روز یکشنبه با وجود آغازی مثبت روند معاملات به تدریج با تغییر فاز،عرضه برخی صفوف خرید و کمبود ورود پول روبرو شد.


این اتفاق ضمن بازپس گیری مثبت های شاخص این نماگر را با افت حدود ۳۴۰۰ واحدی همراه شد،اما پس از بازگشت شستا به گردونه معاملات با جهش ۷۰۰ واحدی و مجموع افت ۲۷۰۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۸۵۹ واحد قرار گرفت.بر این اساس شستا،رمپنا و فولاژ موثرتر از سایر نمادهای بورسی ظاهر شدند.


فرابورس نیز با رشد اندک ۷ واحدی تحت تاثیر رشد نمادهای بپاس،سمگا و میدکو به کار خود پایان داد.



سه شنبه؛ پالایشی ها تلاش خود را کردند


پس از روز تعطیل میانه روزهای نیمه تعطیل نوروزی فعالان بازار به استیشن های ترید خود بازگشتند.


معاملات بورس در سه شنبه به نحوی پیگیری شد که اغلب نمادها برای سبز ماندن تلاشی محسوس داشتند،افزایش عرضه برای دقایقی بازار را به سمت سرخ پوشی هدایت کرد. اما با تقویت تقاضا در سهام پالایشی بازار به سمت مثبت حرکت کرد.


اما شاخص کل بورس در پایان معاملات روز سه شنبه با افت ۳۸۰۰ واحدی و شاخص هم وزن با افت ۲۷۰ واحدی به کار خود پایان داد.


فولاد و شتران با معاملات مثبت خود در مقابل روند کاهشی شاخص ایستادند و فارس و فملی معاملات را در جهت منفی سوق دادند.



چهارشنبه؛بازگشت صف فروش ها


آخرین روز از اولین هفته فعالیت بازار سرمایه با شکل گیری امواج عرضه پیگیری شد و شاخص به راحتی خود را تسلیم بازگشت به کانال یک و ۲۰۰هزار واحد کرد.


افت ۸ هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص با از دست رفتن کانال تاثیرگذار یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رقم خورد و سهامداران خسته را باز در صفوف فروش سنگین قرار داد.


بر این اساس شاخص کل بورس در سایه صفوف سنگین فروش ۸ هزار و ۶۵۰ واحدی معادل ۰.۶۶ درصد از رشد خود را از دست داد و ضمن سقوط دوباره به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۹۴ هزار و ۵۴۳ واحد قرار گرفت. فولاد،فملی و شستا بیشترین تاثیر منفی بر افت شاخص بورس را در روز چهارشنبه رقم زدند.


اما سهام کوچک بازار در روز چهارشنبه قدری راه خود را از بزرگان سوا کرده و با سبزپوشی به کار خود پایان دادند.این روند شاخص هم وزن را با افت اندک ۱۹۳ واحدی همراه کرد.


اما فرابورس با رشد اندک ۴۱ واحدی کار خود با بر مدار سبز پایان داد و در ارتفاع ۱۸ هزار و ۱۲۲ واحدی ایستاد.بیشترین تاثیرپذیری آیفکس از بپاس،سمگا و میدکو حاصل شد.


در پایان اولین هفته کاری سال ۱۴۰۰ شاخص با افت از یک میلیون و ۳۰۶ هزار واحد تا یک میلیون و ۲۹۴ واحد به طور هفتگی ۱۲ هزار واحد خود را از دست داد.

انتهای خبر

0
0