بااقتصاد
1401/06/30
14:18
تابستان جهنمی بورس تهران با افت ۱۱۰۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رسید/ افزایش قیمت نفت، تنها فاکتور مثبت برای بازار سرمایه در شروع فصل پاییز

گزارش بازار/ چهار‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ سرانجام تابستان جهنمی بورس تهران با سقوط بیش از ۱۱۰۰۰ واحدی شاخص کل به پایان رسید، درحالی‌که انتظار می‌رفت بازار سرمایه روزهای نسبتا صعودی را پشت سر بگذارد. حالا با شروع فصل پاییز و اعلان بسیج عمومی در روسیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی روبه افزایش گذاشته است و این تنها فاکتور برای صعود دوباره شاخص بورس طی هفته‌های آینده با حمایت سهام پالایشی‌ها و فراورده‌های نفتی و شیمیایی محسوب می‌شود.

تداوم ریزش‌ها در کم‌رمق‌ترین هفته بورس



به گزارش بااقتصاد، آخرین روز معاملاتی شهریورماه که یکی از کم‌رمق‌ترین و کم‌حجم‌ترین ماه‌ها برای بازارهای سهام تهران بود، با افت ۱۱۸۲۸ واحدی شاخص کل همراه شد و شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۲۳۲ واحد سقوط کرد. در همین راستا، شاخص کل آیفکس با حدود ۱۰۰ واحد منفی معاملات آخرین روز تابستانی را به اتمام رساند.


فارس و صبا، منفی‌سازان اصلی شاخص کل


تداوم کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، تاثیرگذاری منفی بر این دسته از سهام که نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس تهران هستند در معاملات امروز هم مشهود بود. فارس، کگل، فولاد، تاپیکو، کچاد، شپنا و پارسان بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس اعمال کردند و شستا نیز بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به خود اختصاص داد.


در جدول شاخص‌سازان اصلی فرابورس، بازهم صبا صدرنشین منفی‌سازان بود و کزغال، اتکای، سمگا، فرابورس، شگویا و پخش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. برخلاف روزهای اخیر، دی امروز بالاخره مثبت شد و بالاترین حجم تراکنش منفی را رقم رقم زد.


روزمره‌گی در معاملات روزانه سهام


امروز هم جریان منفی معاملات بورس و فرابورس نسبت به روزهای اخیر تغییر چندانی نداشت و ارزش صف‌های فروش حدود دو برابر بیش‌تر از صف‌های خرید بود. به‌این‌ترتیب، از مجموع ۶۸۱ نماد معامله‌شده، ۱۵۰ سهم، معادل ۲۲ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۵۳۱ سهم، معادل ۷۸ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۳۸ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۷۹ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۷۵ نماد را به ارزش ۲۹۹ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


وزیر اقتصاد پیگیر مطالبه رییس‌جمهوری برای واگذاری سهام خودروسازان


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را مطالبه رییس‌جمهوری اعلام کرد و گفت: مساله واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا که از درخواست‌های جدی رییس‌جمهوری بود در حال پیگیری است.


به گفته خاندوزی، کارگروه ویژه‌ای از وزارت اقتصاد و وزارت صنعت تشکیل شده است تا بهره‌وری بهتری در صنعت خودرو را شاهد باشیم.


وزیر اقتصاد افزود: دولت قصد شانه خالی کردن از مسئولیت یا کسب درآمد ندارد و به دنبال ارائه کارنامه موفق در صنعت خودروسازی در سال‌های آینده است.


خاندوزی همچنین درباره سهام عدالت، اظهار کرد: کل مبالغ واریزی برای سود سهام عدالت، در اختیار دارندگان این سهام قرار گرفته و اختیار مدیریت سود سهام نیز با مردم و صاحبان سهام عدالت است. در مورد افرادی که نقص مدارک دارند یا متوفیان، سود سهام به محض اعلام مدارک در روز، پرداخت خواهد شد.


تلاش سازمان برنامه برای ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس تا ۱۵ آذرماه


مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، اعلام کرد: چارچوب برنامه هفتم توسعه تهیه شده است و تلاش می‌کنیم بودجه ۱۴۰۲ را براساس سیاست‌های ابلاغی تهیه و تا ۱۵ آذر به مجلس ارسال کنیم.


برگزاری قرعه‌کشی فروش خودرو در هر ماه


امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، اعلام کرد: از این به بعد هر ماه قرعه‌کشی خودرو برگزار و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن عرضه می‌شود.


وی افزود: طرح‌های قرعه کشی به‌تدریج از رده خارج می‌شود. در آیین‌نامه واردات خودرو شرایطی برای منبع ارز در نظر گرفته نشده است. منشا ارز می‌تواند هر چیزی، از جمله فرش یا رمزارز باشد.


ورود دانش‌بنیان‌ها به بازار سرمایه الزامی است


مجتبی توانگر، عضو شورای عالی بورس، ورود دانش‌بنیان‌ها به بازار سرمایه را الزامی دانست و گفت: اتفاقات خوب برای اقتصاد دیجیتال کشور از مسیر هم‌اندیشی و حمایت در راه است که یکی از آنها در بازار سرمایه محقق می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهار‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۹۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات روز گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان افزایش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۱۴۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، با ثبت رقم ۲۱۴۱ میلیارد تومان، در مقایسه با دیروز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان افت کرد. طی این نقل و انتقالات، ۲۳۶ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های فولاد، فرابورس و شکرین اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای خصدرا، بپاس و خودرو متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب با ۲۴۲، ۱۱۸ و ۱۰۹ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۷.۰۶۰.۳۲ (۶۷۶۰.۵۷-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۷.۹۰۹.۸۷ (۲۳۰۲.۴۲-)


ارزش معاملات: ۲.۷۵۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: وپاسار، فارس و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۴۹۶.۴۷ (۸۰.۴۶-)


ارزش معاملات: ۷.۱۷۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: صبا، کزغال و اتکای


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0