همفکران
1400/05/12
15:05
پرش شاخص کل با اشاره رئیسی

اخص کل بورس تهران روز خوبی داشت و توانست ۱.۳۰ درصد معادل ۱۷۷۰۰ واحد رشد کند و به یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد برسد. شاخص کل روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ همزمان با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به ابراهیم رئیسی یک گام چهار هزار واحدی برداشت. رئیسی در این مراسم گفت: کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، مدیریت کرونا و موضوع آب و برق از جمله مسائل مهمی است که حل آنها فوریت دارد. با توجه به تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی می توان رشد امروز را نتیجه حمایت حقوقی ها از بازار دانست. ولی شاخص کل هم وزنی راه دیگری را انتخاب کرد و با اینکه روز را با افزایش ارزش آغاز کرد اما بعد از ۵ دقیقه تغییر مسیر داد و بعد از فراز و فرود زیاد ۰.۰۶ درصد معادل ۲۳۰ واحد را از دست داد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران روز خوبی داشت و توانست ۱.۳۰ درصد معادل ۱۷۷۰۰ واحد رشد کند و به یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد برسد. شاخص کل روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ همزمان با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری به ابراهیم رئیسی یک گام چهار هزار واحدی برداشت. رئیسی در این مراسم گفت: کسری بودجه، ثبات بازار سرمایه، کنترل تورم، مدیریت کرونا و موضوع آب و برق از جمله مسائل مهمی است که حل آنها فوریت دارد. با توجه به تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی می توان رشد امروز را نتیجه حمایت حقوقی ها از بازار دانست. ولی شاخص کل هم وزنی راه دیگری را انتخاب کرد و با اینکه روز را با افزایش ارزش آغاز کرد اما بعد از ۵ دقیقه تغییر مسیر داد و بعد از فراز و فرود زیاد ۰.۰۶ درصد معادل ۲۳۰ واحد را از دست داد. فارس، میدکو و شستا بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و خودرو، وپارس و خساپا بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس روز را با رنگ سبز تمام کرد، هرچند دو بار نزدیک بود تغییر جهت دهد و مسیر کاهشی را در پیش بگیرد. این شاخص توانست با ۴۳ واحد رشد معادل ۰.۲ درصد به ۱۹ هزار و ۹۱۳ واحد برسد و خود را آماده عبور از مقاومت پیش روی خود کند. ذوب، فرابورس و شگویا بیش از دیگر نمادها تاثیر مثبت گذاشتند و بپاس، هرمز و کوثر بیش از همه اثر منفی داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد نیز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان ثبت شد که رشد ۱۶ درصدی نسبت به روز قبل دارد. همچنین امروز ۱۱۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۷ میلیارد دلار ماند.



صندوق های دولتی


دارایکم کمی رشد در ارزش ذاتی داشت اما قیمت پایانی پایین تر از روز قبل بسته شد. حقوقی ها در این نماد فعال شدند و با تزریق ۱۰ میلیارد تومان پول ۲۴ درصد از معاملات را خریداری کردند. ارزش ذاتی صندوق به ۱۷۲۵۶۰ ریال رسید.


پالایش هم در ارزش ذاتی خود رشد را تجربه کرد و به ۷۸۹۴۴ ریال رسید؛ اما بر خلاف دارایکم این صندوق سبز رنگ بود و چندان مورد توجه حقوقی ها واقع نبود.


پر حجم ترین معاملات بورس


بیشترین حجم معاملات امروز در سه گروه شیمیایی ها، بانکی ها و فلزات اساسی بود و حجم معاملات در نمادهای وسکرمان، خساپا و خودرو بیش از دیگر نمادهای بورسی بود.


وسکرمان بعد از ماه ها ریزش و در جا زدن روزهای سبز را پشت سر می‌گذارد. گویا بخت به این نماد رو کرده است. معامله ۴۷۵ میلیون سهم موجب شد امروز رتبه دوم بیشترین حجم معاملات را از زمان عرضه در بورس به دست آورد. حقوقی ها امروز فعال بودند و در سمت عرضه حضور ۱۱ درصدی و در سمت تقاضا مشارکت ۱۷ درصدی داشتند. آنها یک میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، شرکت های مرتبط با اوراق بهادار و فلزات اساسی بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و بانک ها، سیمانی ها و انبوه سازان بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها فرابورس، میدکو و شاراک بیش از دیگر شرکت ها مورد توجه حقیقی ها بودند و وتجارت، پارسان و حتاید حمایت حقوقی ها را با خود داشتند.


فرابورس روز را در صف فروش سنگین آغاز کرد ولی یکبار ساعت ۱۱ و یکبار هم در دقایق آخر بازار صف عرضه شد. امروز حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و حقیقی ها با ولع می خریدند. از ۸۴ میلیون سهم معامله شده ۲۰ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و ۹۹ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد در نتیجه ۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد سهم شد. انتظار می رود فرابورس تا ۲۱۶۵۸ ریال را بدون دردسر طی کند.


وتجارت چند روزی است حمایت حقوقی ها را با خود دارد و در محدوده صفر تابلو نوسان می کند. ۴ کد حقوقی امروز هم ۷۲ درصد از ۲۲۲ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و حقیقی ها با عرضه ۹۲ درصد از معاملات موجب خروج ۳۵ میلیارد تومان پول حقیقی شدند. در صورتی که وتجارت نتواند در این محدوده دوام بیاورد احتمال کاهش تا ۲۳۰۰ و ۲۱۳۰۰ ریال هست.




نمادهای مشکوک


ولراز و سکارون هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم را داشتند.


سکارون دیروز افت ۴۰ درصدی را تجربه کرده بود ما امروز باز هم در صف فروش قرار داشت. این صف در طول روز دو بار جمع شد اما حجم عرضه ها دوباره صف را تشکیل داد. حقوقی ها حضور محسوسی در معاملات امروز نداشتند و تنها دو درصد در سمت تقاضا و عرضه مشارکت کردند. احتمال دارد سکارون تا ۹۷۰۰۰ ریال افت قیمت داشته باشد و بعد از آن تغییر روند دهد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به طور مشترک به دابور، غگیلا، بنو، وهامون و کدما با ۵ درصد رشد رسید. در مقابل بدترین عملکرد روزانه را ولراز با ۳۹.۹۹ درصد، آیین با ۲۴.۱۷ درصد و سنیر با ۱۰ درصد افت رسید.


کدما برای سومین روز متوالی است که در صف خرید قرار دارد. صف خرید سنگین نیست و حجم معاملات نیز بسیار پایین است. از ۱۲۳ هزار سهم معامله شده ۸ درصد توسط یک کد حقوقی عرضه شد و ۱۰۰ درصد معاملات را حقیقی ها خریداری کردند که موجب ورود ۲۳۲ میلیون تومان پول حقیقی به نماد شد.


ولراز ماه ها است در گره معاملاتی است. امروز از مجمع عادی سالانه برگشت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و حقیقی ها از این فرصت برای خروج استفاده کردند. حجم عرضه ها موجب شد قیمت تا ۴۲ درصد افت کند اما به خاطر حجم پایین معاملات قیمت پایانی ۳۹.۹۹ درصد پایین آمد. حقیقی ها کنترل کامل نماد را در دستان خود داشتند و ۱۰۰ درصد از ۱۷۲ هزار سهم معامله شده را عرضه کردند و فروختند. کماکان صف فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهمی پا برجاست. احتمال اینکه ولراز در محدوده ۳۱۸۳۰ حمایت شود زیاد است.


در آخرین روز ریاست جمهوری حسن روحانی


دلار بعد از دو روز افت قیمت امروز به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و نسبت به دیروز ۱.۱۲ درصد رشد داشت.


سکه طرح جدید نیز رشد ۱.۵ درصدی داشت و هم اکنون با قیمت ۱۱ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان خرید و فروش می شود. بعضی معامله گران اعتقاد دارند این آخرین تلاش سکه است و به زودی افت قیمت خواهد داشت


انس طلا ۰.۱۳ درصد افت کرده است و به ۱۸۱۰ دلار رسیده.



انتهای خبر

0
0