بااقتصاد
1400/06/23
14:07
جزئیات عرضه اولیه فردا «فسبزوار»/ حداکثر نقدینگی مورد نیاز ۷۵۰ هزار تومان

شرکت پارس فولاد سبزوار روز چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ پانزده درصد از سهام خود را از طریق عرضه اولیه در بورس ارائه می‌کند؛ از این رو در این گزارش به معرفی شرکت و طریقه این عرضه اولیه پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بر اساس اطلاعیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، صبح روز چهارشنبه هفته‌ی جاری ۶۰۰ میلیون سهم از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با نماد معاملاتی فسبزوار در بخش فلزات اساسی و به عنوان پانصد و هشتاد و نهمین شرکت در بورس عرضه می‌شود.


در این عرضه اولیه، هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۱۲۰۰ سهم در بازه قیمتی ۲۸۴۱ تا ۳۱۲۵ تومانی ثبت سفارش انجام دهد. بدین ترتیب حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای این عرضه اولیه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.


با توجه به مشارکت بیش از ۳ میلیون نفر درعرضه اولیه فجهان که هفته گذشته انجام شد، به نظر می‌رسد در این عرضه هم حداکثر سهم تخصیص داده شده به هر نفر ۲۰۰ سهم باشد که معادل ۶۲۵ هزار تومان نقدینگی نیاز خواهد داشت.


در ادامه برای آشنایی بیشتر و تصمیم‌گیری راحت‌تر سرمایه‌گذاران به معرفی و بررسی عملکرد مالی این شرکت می‌پردازیم.



معرفی شرکت پارس فولاد سبزوار


طی فراخوان ایمیدرو در سال ۱۳۹۳ جهت واگذاری طرح‌های هشتگانه فولادی، طرح فولاد سبزوار واقع در شهستان جوین در استان خراسان رضوی به مالکیت سازمان ایمیدرو به شرکت اپال کانی پارس با سهام ۸۵ درصد واگذار گردید. پس از واگذاری طرح که شامل احیا مستقیم با پیشرفت فیزیکی ۶۷٬۴۲ درصد و واحد فولادسازی با پیشرفت ۸.۴۲ درصد سرعت گرفتن تشکیل هیات اجرایی فعالیت‌های پروژه، در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ شرکت پارس فولاد سبزوار تاسیس شد.


این شرکت در تاریخ ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹ به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ نزد بورس و اوراق بهادار تهران ثبت گردید.



اهداف کلی شرکت


از اهداف اصلی شرکت، حفظ روند سودآوری فعلی و بهبود آن، ایجاد خط تولید احیا مستقیم ۶/۱ میلیون تن آهن اسفنجی، تکمیل پروژه واگن برگردان و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت با رویکرد کمک به ارتقا این صنعت در کشور و منطقه است.



ترکیب سهامداران شرکت


همانطور که گفته شد شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با ۸۴.۹۹ درصد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با ۱۵ درصد سهامداران اصلی فسبزوار به شمار میروند؛ و سه شرکت سرمایه گذاری پارسیان، توسعه ساختمانی پارسیان و لوتوس پارسیان هر کدام با داشتن کمتر از ۰٫۰۱ درصد سهامداران دیگر این شرکت هستند.



بررسی صورت‌مالی میاندوره ۶ ماهه شرکت


شرکت پارس فولاد سبزوار که سال مالی منتهی به پایان آذرماه دارد، در دوره مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه سال مالی ۱۴۰۰ با رشد ۲۰۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل قادر به کسب درآمد عملیاتی ۲۸۸۰ میلیارد تومانی با بهای تمام شده ۱۵۲۴ میلیارد تومانی شده است.


از مجموع درآمدعملیاتی حاصل شده شرکت در این دوره ۲۸۷۱ میلیارد تومان از فروش آهن اسفنجی و حدود ۹ میلیارد تومان از فروش بریکت و تماما از طریق فروش داخلی حاصل شده است.


مقدار فروش آهن اسفنجی با ۵۱ درصد کاهش به حدود ۳۷۳ هزارتن و مقدار فروش بریکت با ۶۰ درصد افزایش به ۲۴۰۰ تن رسیده است.


نرخ فروش آهن اسفنجی در این دوره ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر تن و نرخ فروش بریکت ۳ میلیون و ۶۰۰ تومان در هر تن بوده است که به ترتیب افزایش ۱۰۸ و ۱۳ درصدی داشته‌اند.


سودناخالص و سودعملیاتی شرکت به ترتیب با رشد ۳۷۵ و ۳۹۳ درصدی در قیاس با ۶ ماهه سال مالی گذشته به ۱۳۵۶ و ۱۳۲۷٫۵ میلیارد تومان رسیده‌اند.


فسبزوار در این دوره ۱۳۷۳ میلیارد تومان سود خالص و ۳۴۳٫۳ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده، که ۳۸۵ درصد نسبت به دوره ۶ ماهه قبل افزایش داشته‌اند.




انتهای خبر

0
0